Jag blir så trött på journalister som raljerar om sin totala okunskap över elbilar. Ofta när motorjournalister rapporterar om provkörningar med elbilar kommer samma konstigheter upp om och om igen. Som till exempel i Dagens Nyheters artikel i torsdags där Lasse Swärd och Jacques Wallner skulle testköra Renault Zoe och Hyundai Ioniq.
För att belysa stolligheterna låt oss översätta dem till “bensinsvenska”, hur det skulle låtit om de sagt samma sak om fossilbilar. Några exempel:
“I normala fall vill man inte komma fram med tom tank eller ännu värre drabbas av bränsletorsk; särskilt inte i en elbil och absolut inte vintertid. Men nu är det test, så vi beslutar att chansa. I värsta fall kan vi ladda i Tierp vid Gulfmacken intill E4:an. Där finns en snabbladdare.”
På bensinsvenska: I normala fall vill man inte komma fram med tom tank eller ännu värre drabbas av bränsletorsk. Vi åker förbi elva bensinmackar på vägen, vi nämner bara en av dem i artikeln, den i Tierp, men vi har beslutat att inte stanna på någon utav dem utan istället bli oroliga om bensinen i tanken kommer räcka.
(Enligt uppladdning.nu passerade de elva snabbladdare och över 100 normalladdare på sin väg. Varav de nämner en.)
“Jacques har fram till nu fascinerat sett hur räckviddsmätaren i hans Renault åkt jojo under resan. 29,9 mil föll till 28,1 efter en avverkad faktisk mil. Vid nästa kontrollpunkt, 2 mil, hade räckvidden ökat och visade 30,2 mil. Hmmmm.”
På bensinsvenska: Jacques har fram till nu fascinerat sett hur färddatorn visat olika förbrukningssiffror under resan. Gasade han på ökade siffran till uppemot 1.7 liter per mil. Lättade han på gasen så sjönk siffran! Bilen förbrukar 0.67 liter per mil enligt NEDC så varför visar färddatorn olika siffror? Hmmmmm.
“Vi svänger av med 3 respektive 9,2 mils räckvidd kvar. För Jacques är det lugna gatan, men jag känner mig lätt nervös med min futtiga reserv. Stämmer siffran? Klarar vi oss till Ica Maxi där det enligt sajten uppladdning.nu ska finnas laddstolpar?”
På bensinsvenska: Vi svänger av med 3 respektive 9,2 mils räckvidd kvar. Kommer vi verkligen kunna åka de 800 metrarna det är från avfarten till ICA Maxi där det enligt kartan finns Gävles enda rödmarkerade bensinstation?
(Det finns 14 olika ställen i Gävle där man kan ladda sin elbil enligt uppladdning.nu. En av dem är rödmarkerad som trasig/krånglig stolpe, som dessutom erbjuder klenaste laddeffekten i hela Gävle! Gissa vilken de valde. Det är 800 meter mellan avfarten och ICA Maxi.)
Därefter kommer en lång utlägg om att de inte kan få igång laddstolpen som är rödmarkerad på kartan, och som erbjuder endast två stycker 10 A vägguttag. Även om de skulle fått igång den skulle det tagit flera timmar att ladda bilarna igen innan hemfärd. Vi kan översätta det kortfattat ungefär till: Trots att kartan varnat oss för just den bensinmacken valde vi den istället för de 13 andra i Gävle. Och hör och häpna den var jättekrånglig att använda, vi fick köa för att få en sketen reservdunk med bensin som vi skulle fylla upp våra bilar med!
“Uppladdning.nu visar att det finns ytterligare en laddstation, på Max hamburgeri. Det ligger i samma område. Vi kör dit och finner till vår lättnad att det är en extra kraftfull snabbladdare – och att den är ledig.”
På bensinsvenska: Kartan visar att det finns en bensinstation ännu närmare avfarten än de 800 meter vi fått åka. Vi hade åkt förbi den. Vi kör tillbaka dit och finner att det är en jättefin bensinstation med riktigt snabb pump.
Efter att ha övernattat i staden (istället för att direkt åka hem?) började de så resan tillbaka igen.
“När vi kör söderut märker Jacques att räckvidden i Ioniq minskar i allt snabbare takt. Jag tror inte jag klarar mig hem. Jag föreslår att vi tankar i Tierp, säger han i telefon.”
På bensinsvenska: När vi kör söderut märker Jacques att hans Ioniq har lite högre förbrukning. Jag tror inte jag klarar mig hem. Jag föreslår att vi tankar vid någon utav de elva bensinmackarna längs vägen. Till exempel den i Tierp.
(Som sagt var, 11 snabbladdare längs vägen.)
“Det gäller att ha laddsladdar med rätt kontakter med sig. Eller hitta stolpar med kontakter som passar ens bil.”
På bensinsvenska: Tanka inte diesel i en bensinbil.
“Svagheten är räckvidden, som i verklig körning verkar ligga kring 16-18 mil, mot utlovade 28.”
På bensinsvenska: Trots att tillverkaren lovar 0.67 liter milen i förbrukning drar bilen mer i verkliga livet.
Och slutligen kan vi ta meningen i början av artikeln: “Jag och kollegan Jacques Wallner går ner i DN-garaget och tar plats i varsin fulladdad bil.”
Översatt blir det ungefär: Två veganer har blivit ombedda recensera senaste biffen.
TCS två år sedan: Provkörning av bensinbil
Hur skulle en artikel om en provkörning av en bensinbil sett ut om elbilar varit normen? Läs komiska “Provkörning av bensinbil“!
Heja Tibor!
Kunde inte hålla med mer. Bra skrivet.
Ja allt för många okunnig journalister som på detta sätt senarelägger invasionen av elbilar som världen så desperat är i behov av. Tragiskt!
Ikke okunnige nødvendigvis. De vil bare ikke at elbiler skal komme i veien for eksos og motorlyden de er forelsket i 😉 De vet akkurat hva de skal gjøre for at det skal bli negativt
Jo precis de är medvetet okunniga/styrande
Full pott Tibor!
+1
“Översätt blir det ungefär: Två veganer har blivit ombedda recensera senaste biffen.”
Bästa! 🙂
Jag tycker att DN:s artikel med god marginal kvalar in i kategorin “Fake News” 🙂
Hahaha! Helt underbart 🙂
En underhållande och för fossilbilsägarna lärande berättelse. Tibor, har du skickat texten till DN Motor?
Roligaste artikeln på länge. 😀
DN slutade jag prenumerera på för rätt många år sedan….”Fake news” redan då.
VILL verkligen inte DN Motor förstå detta med elbilar? Suck. Man kan bli uppgiven före mindre.
Detta dök upp på Facebook också där jag och många andra ställde frågor om avsikten med ett dylikt reportage… https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=212374092578295&id=100014171164446&comment_id=212436982572006¬if_t=like¬if_id=1490027333871981
Ytterligare ett exempel på agendasättande journalistik (på gränsen till fake-news), är det en slags journalist sjuka?
“Svagheten är räckvidden, som i verklig körning verkar ligga kring 16-18 mil, mot utlovade 28.
På bensinsvenska: Trots att tillverkaren lovar 0.67 liter milen i förbrukning drar bilen mer i verkliga livet.”
Är det bara jag som tycker att det är galet skevt att jämföra en angiven räckvidd som är 55-75% högre en den verkliga med att en bensinbil drar mer än angiven snittförbrukning? Har någon någonsin hört om en bensinbil med angiven förbrukning på 0,67 l/mil som i verkliga livet drar 1,03-1,17 l/mil i snitt?
”Det gäller att ha laddsladdar med rätt kontakter med sig. Eller hitta stolpar med kontakter som passar ens bil.
På bensinsvenska: Tanka inte diesel i en bensinbil.”
Varje bensinmack jag någonsin besökt har både diesel och bensinpumpar. Du tar den slang du ska tanka med, och du får vad du behöver. För att kunna ladda min Tesla åker jag runt med tre olika kontakter och en förlängningssladd. De tar upp ganska mycket utrymme, och kostade åtskilliga tusenlappar. Jag skulle nog säga att ”Det gäller att ha laddsladdar med rätt kontakter med sig. Eller hitta stolpar med kontakter som passar ens bil” är ren svenska, och ren sanning. Något annat får nog kallas “sekterist-svenska”.
Missförstå mig rätt, jag gillar inte heller när okunniga journalister skriver om elbilar, men det hjälper knappast “vår” sak att vara osaklig i kritiken.
Saken här är att Lasse och Jacques är inte okunniga. Det är helt orimligt att det skulle vara så. Lasse skriver själv att han kört hybrid i 3 år. Deras jobb är att bevaka bilar och allt omkring.
Så precis som det låter har dessa herrar i sveriges största dagstidning tagit sikte på några gamla felkonstruerade laddstolpar och på vägen dit kör förbi ett antal snabbladdare, den sista några hundra meter innan ICA. Där gör ett nummer av att de är låsta och inte går använda. Ja där håller jag med att ICA för 9 år sedan kanske inte hade annat val än att sätta upp dem, men det är hög tid att byta ut de till nya Typ2 uttag.
Då är det inte alls konstigt att anta de har en dold agenda, att hålla benisinbolagen under sina armar. Må vara bensin, diesel eller vätgas.
Dock så ska man inte sticka under stolen med att köra elbil på långfärd kräver annan planering än med fossilen. Innan snabbladdarna står var 4-5 mil så ja ha koll på vart du ska och var stanna för att ladda upp. Och elbilen fungerar inte för var man just idag, men för de flesta.
Så detta ‘test’ är just sensationsjournalistik på hög nivå.
Dels sensationsjournalistik och dels att dom glömmer att elbilsteknologin har en hel del utveckling kvar. Den är redan bra men jag har en känsla att det finns enormt mycket otappad potential.
Tillverkarens förbrukningssiffror skiljer sig med 38% från verkliga siffror: http://www.theicct.org/laboratory-road-2014-update
Även om siffrorna stämmer olika mycket bottnar de i samma sak: det är inte tillverkarna som “lovar” en viss förbrukning eller räckvidd, utan de TVINGAS uppge dessa siffror för att få sälja i EU. Tillverkare måste uppge NEDC siffrorna, men testet är så fruktansvärt verklighetsfrämmande så siffrorna blir dåliga. Anledningen till att bensinbilar drar “bara” 20-30% mer än NEDC siffran är att NEDC står för NEW European Driving Cycle där de hade förbättrat testet att visa vettigare siffror för bensinbilar än gamla. Men fortfarande fel. De förbättringarna de gjorde resulterar dock tvärtom i ännu mer verklighetsfrämmande siffror för elbilar, för de tog grejer som “kostar” mycket i en bensinbil (tomgång, ryckig stadstrafik) men passar som handsken för elbilar.
Varje snabbladdare jag någonsin besökt haft både CHAdeMO och CCS kontakt, så allegorin mot dieseln stämmer. Ta bara rätt sladd på macken.
Ja, men försök då inte förlöjliga personer som uttrycker förvåning över att det skiljer sig så mycket genom att jämföra med de mer korrekta siffrorna för ICE-bilar, det blir bara fel enligt mig.
Ja, _adaptern_ för CHAdeMO till Tesla kostar närmare 5 000 kr, och ingen CCS-adapter finns. Och även om den fanns måste båda köpas och medhavas, vilket var precis vad som stod i artikeln. För att tanka rätt tar du rätt slang. Nej, allegorin fungerar inte.
EDIT: Usch vad aggresiv jag låter. Det är inte meningen, jag tycker du gör ett jättebra jobb, och har bara hittat två invändningar. Det är inte meningen att låta som att allt är skit. Sorry.
Om artikeln hade handlat om Tesla så skulle de vara relevant men nu är det Hyundai Ioniq och Renault Zoe. Ioniq har CCS vilket enligt EU regler måste finnas på alla allmänna snabbladdare och Renault Zoe har typ2 som också måste finnas vilket gör att jämförelsen i detta fallet är rättvis.
Att siffrorna “bara” skiljer 20-30% för fossilbilar mot 50% för elbilar, gör det att de siffrorna stämmer då? Dessutom är det inte siffrorna i sig jag pratar om utan förvåningen folk har att NEDC siffrorna som tas fram i laboratorie inte stämmer mot verkliga livet.
Och att det skulle vara tillverkarna som “lovar” något. Tro mig de flesta tillverkare skulle vilja ha mycket verklighetstrogna siffror, vilket syns när man besöker deras hemsidor. Överallt står det “NEDC räckvidd… och verklig räckvidd”.
“0,67 l/mil som i verkliga livet drar 1,03-1,17”. Jag har skälv kört en Volvo som var sådan. 🙁
Även om han är helt snett på det här i elbilstestet, så har den hårt kritiserade Lars Svärd tidigare skrevet:
“Enligt miljöorganisationen T&E i Bryssel har skillnaden mellan
angiven och verklig körning ökat från nio procent år 2001 till 42
procent. I den senaste mätningen från december i fjol hamnade Mercedes i
topp med den största avvikelsen för modellerna A- och E-klass. De drog
56 procent mer än vad som sades i broschyrerna. Även Volvo hamnade illa
till med en fjärde plats och 47 procents avvikelse.”
Det speciella med att Ioniq drar 0,16 istället för utlovade 0,1 (omräknat). Är att en förbrukningen på 0,16 som den får hård kritik för, skulle fossilbils tillverkare inte ens våga drömma om, än mindre 0gr CO2!
Mazda 3 Sport Nav. Mazda säger 68.9 mpg blandad körning (ni får räkna om själva). Efter 3 år i bilen har jag en medelförbrukning på 48.5 mpg. Det är över 40% skillnad.
Innan det blir standard för alla elbilar att ladda 30 mil på under 15 minuter tror jag tyvärr att vi även fortsättningsvis kommer att få läsa liknande recensioner.
Budskapet i filmklippet är att elbilar måste köras i 80 km/t, annars AJAJAJAJ. Men räddad av gonggongen på slutet. Rädslan och ångestkänslan förstärks med ackompanjemang av musik som i en rysare. De två gubbarna borde söka jobb på en veteranbilstidning i stället. Det är ju ändå bara gammal fossilteknik som duger åt dem. De verkar ha fastnat i tanken att en bilmotor måste bullra, vibrera, bli brandvarm, spy ut livsfarliga klimatstörande avgaser och ha verkningsgrad i paritet med ånglok. Om inte måste det vara något fel på hela drivlinan.
Jag undrar om de valde övernattningsställe på samma sätt som laddplats. Det finns hur mycket som helst på nätet om hur andra har upplevt olika övernattningsställen. Valde de att passera alla bra ställen för att komma till ett ruckel där man varken kan ladda bil eller mobil? För övernatta MÅSTE man ju om man gör en liten utflykt till grannkommunen med elbil. Suck…
De två gubbar drar ner förtroendet för DN när de skriver artikler med förhoppningsvis högre kvalité i andra ämnen.
Tänk om de i stället hade ordnat med en tävling för olika elbilsmodeller med snabbladdning: vem klarar flest mil på 24 timmar. Det var någon som klarade över 2400 km med en Model S någonstans i Tyskland.
Jag har slutat läsa DN. Jacques och Lasse är inte trovärdiga och kan de inte hålla sig till verkligheten kommer de att bli lika pålitliga och önskvärda som Donald Duck (eller var det Trump?).
Klockrent! Jag fick mig ett gott skratt. Man kan ju undra vem som egentligen finansierar deras löner….
När jag gick in på dn.se var det en annonsruta som växlade mellan olika bilmärken. Nästan alla saknade en elbil i sortimentet eller har bara en halvhjärtat konverterat fossilbil med långsamladdning. De märken som har elbil ute i trafik köpte reklamplats för fossilbilarna. Det kan bli dyrt att skriva för mycket om eldriftens påverkan på bullernivåer i trafikmiljö, luftvägssjukdomar, oljeberoende, drivmedelskostnader mm. Och inte får de annonspengar från Tesla. Inte ens lite hummersås eller en hotellövernattning.
Mycket bra artikel! Denna har goda chanser att bli en standardartikel som man kan hänvisa till i dylika diskussioner!
Mycket bra skrivet av en kunnig elbilsägare(?)
Varför blir ni så Trumpna allesammans?
Detta är ju bara ytterligare ett exempel på “alternativa fakta” som vi ju fått vänja oss vid på sista tiden!
Viktig å gjøre det så vanskelig som mulig for å “bevise” at diesel er best. En taktikk som ikke akkurat er ukjent i Norge heller. Dog har vi her så mange elbilbrukere nå som vet bedre og arresterer enhver journalist som prøver seg omgående. https://cleantechnica.com/2016/08/11/50-tips-slowing-electric-car-revolution/
Klockrent Tibor!
DN är en allmänt knepig tidning som det är svårt att sätta fingret på vad felet är på dem.
Ta SVT; man vet att de har en tydlig vänstervinkling, så man förstår logiken i deras nyhets- och samhällsprogram.
DN känns ofta också vinklad med oärliga resonemang, men det är svårt att säga vad det kommer ifrån.
Kul artikel!
Det hela är mycket enkelt. Vem vill läsa en artikel i tidningen. “Bilen gick tyst och fint, vi laddade utan problem runt Tierp där vi bestämt oss för att ladda”. Inte så sannolikt en storsäljare. Det är lite som när Svensk Vätgas envisas med att peka på personbilar med vätgas, när alla vet att det inte kommer hända, eftersom det är mycket klickvänligare än att skriva om någon trist lastbil eller entreprenad maskin som ingen bryr sig om men där vätgas skulle kunna vara ett alternativt på riktigt.
Hahaha det här gjorde min dag. TACK!
Undrar om Jacques har eller kommer läsa artikeln, och jag undrar hur han kommer ställa sig till att någon poängterar ut hans korkade perspektiv i frågan. Kanske bestämmer han sig för att döda meningsmotståndaren, så som han en gång tidigare i sitt liv gjort p.g.a. en meningsskiljaktighet.
Det är väl bara att gratulera dess testare till att ha förstått att de kan köra längre än sladden räcker…
Lasse Swärd har skrivit flertalet osakliga sågningar av elbilar under flera år, det som riktigt fulländar lyteskomiken är att han är en stor vätgasentusiast, med vätgasen finns inga problem, det är coolt och fungerar så himla bra, Elon Musk är inne på fel spår och det är snart kört för honom menar Swärd i en “artikel” i DN så sent som 24:de februari, I ÅR!
Gillar man att läsa vinklat trams är en sökning på Swärd på DN verkligen att rekommendera, det mesta följer samma mönster, är det elbilar som finns är de skit, är det YAFFECs kommer de att “ställa Tesla i skuggan” och liknande. Är det vätgasbilar är de kul, spännande och framtiden, hur ytterst patetiskt små verkliga tecken på det han än lutar sig mot. Är det fossilare är de fantastiska, och om fossilbilstillverkarna fuskar, på vilket sätt det än må vara, är det synd om dom när dom “åker dit”.
Vad gäller Tibors artiklar har jag vid flera tillfällen försökt komma på någon annan som producerar så många så bra artiklar utan att komma på någon, och den här var verkligen bland de bättre i mitt tycke.
Plingade Lasse Swärd på twitter. Han svarade:
“@Knytanders De glömde översätta slutklämmen: ”Sammanfattningsvis känns eldrift som framtiden”. Hur får de till det? Att bensin är framtiden?”
“@LasseSward Men förutom det, tycker du inte att de har en viss poäng i “sågningen”?”
“@Knytanders Sågning?? Nej, det är bara den vanliga reaktionen, att huvudsäkringen går i klubbhuset så fort någon problematiserar eldrift.”
“@LasseSward Hah. Så elbilar är generellt inte missförstådda av biljournalister? :)”
“@Knytanders Nej inte av oss i alla fall. Vi kör båda laddbara bilar sedan 4 år. Eldrift är framtiden, men man måste också se problemen.”.
Jag fick inga svar på mina andra undringar om artikelns upplägg. Men parodin är läst i alla fall!
Med framtidens eldrift syftade han på vätgas i artikeln från februari jag nämnde,
“Närmare åtta av tio är helt eller delvis övertygade om att eldriftens framtid stavas vätgas i bränsleceller. ”
Oavsett var och när den uppgiften kom i från får den mig att tänka på det gamla uttrycket: “50 miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit!”
“men man måste också se problemen.” Måste man? Måste man aktivt medvetet välja att köra till just den stolpe som inte har modern typ-2 utan var rödmarkerad som stängd pga flera användare fick krångla med locket? Själv väljer jag mellan lösningar, inte mellan problem. När jag kör veteranbilen letar jag inte upp nerlagda mackar. I så fall bara för att ta lite bilder på fossilåldern.
“Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. ”
Dessa ord står att finna under herr Swärds krönika. Trovärdigheten får sig dock en törn när herrarna åker på långresa med det uttalade målet att pressa bilarna. När detta fungerar utan större problem tvingas de hårdvinkla för att behålla dramaturgin.
Opartisk kan man knappast anklaga Lasse Swärd för att vara heller. Vätgasfrälst skulle jag påstå. I slutet på artikeln om två väl fungerande elbilar lyfter han vätgasbilen som ett bra alternativ – trots att den hade kostat det tredubbla och omöjligt hade kunnat användas till långresor eller stadskörning för gemene man.
Ha ha! Spot on!
Helt tydligt att om man heter Jaques så är man typiskt franskt dryg. Vad hade ni förväntat er egentligen?
Haha, ja så fint. Liknelsen i slutet är dock lite misslyckad, eftersom det är många som inte kan tänka sig äta vegetarisk -. utan MÅSTE har sitt kött (likt bensin). Och därmed hittar på allt möjligt för att klanka ner på vegetariskt kost :p
Klockrent…….!!
Tröttsamt!!
Full pott rörande ett laddat ämne – elfordon kommer starkt!
Bra lektion i hur lobbyister, mer eller mindre transparent belönade av sina uppdragsgivare, arbetar.
I detta fall kallar dom sig “journalister”.
Själv kallar sig mina branschkollegor inom “sälj” ofta för “rådgivare” – dock mera harmlöst, tycker jag – då journalister inte ska agera just säljare eller lobbyister, utan rapportera fakta.
SKADAN SKER DOCK ALDRIG utan att en fördummad skara, av slöhet slutat tänka kritiskt.
..Det sägs i gamla sägner, att enda sättet att skydda sig mot vampyrer är att inte släppa in dom genom fönstret. En bra metafor för att inte släppa in denna typ av journalisters “nyhets” rapportering – i detta fall mot betalning (!) – genom brevlådan i dörren. (Petroleum lobbyn är MYCKET stark och “verkar utan att synas”).
Bra lektion i hur lobbyister, mer eller mindre transparent belönade av sina uppdragsgivare, arbetar.
I detta fall kallar dom sig “journalister”.
Själv kallar sig mina branschkollegor inom “sälj” ofta för “rådgivare” – dock mera harmlöst, tycker jag – då journalister inte ska agera just säljare eller lobbyister, utan rapportera fakta.
SKADAN SKER DOCK ALDRIG utan att en fördummad skara, av slöhet slutat tänka kritiskt.
..Det sägs i gamla sägner, att enda sättet att skydda sig mot vampyrer är att inte släppa in dom genom fönstret. En bra metafor för att inte släppa in denna typ av journalisters “nyhets” rapportering – i detta fall mot betalning (!) – genom brevlådan i dörren. (Petroleum lobbyn är MYCKET stark och “verkar utan att synas”).
Pingback: Så fungerar företaget Tesla – Tesla Club Sweden