Provkörning av bensinbil

ford-10-ecoboost-motor3

In other languages: EnglishGerman, Norwegian, Russian, Dutch, Portugese, Turkish, French, Danish, Chinese, Finnish, Latvian

Efter att ha hört så mycket bra om bensinbilar bestämde vi oss för att provköra en. De sägs ju förena billig pris med lång räckvidd och snabb laddning. Ett vinnande koncept på pappret – men hur är de i verkliga livet?

Vi satte oss i lånebilen hos bilförsäljaren. Biltillverkaren säljer inte bilarna själva utan det är fristående kedjor av bilverkstäder som är mellanhand och säljer bilarna. Det kan låta som ett dåligt omen att köpa bilen från en bilverkstad som man ju vill besöka så sällan som möjligt. Men man kan tydligen inte köpa bilen direkt från tillverkaren utan måste gå via en sådan mellanled. Säljaren var väldigt “pushig” och ville att vi skulle slå till på bilen direkt, men bemötandet är kanske bättre på andra håll.

Vi satte oss i bilen som sagt och tryckte på START. Bilens bensinmotor hostade igång. Man kunde höra motorn låta och hela karossen vibrerade som om något skulle ha gått sönder, men säljaren försäkrade att allt är som det ska. Bilen har visserligen en elmotor och ett mikroskopiskt litet batteri, men de används endast till att starta bensinmotorn – elmotorn driver inte hjulen. Bensinmotorn använder sedan en tank full med bensin, en fossil vätska, till att driva fram bilen genom att explodera små droppar av det. Det är tydligen de små explosionerna som man hör och känner när motorn är i gång.

Bensinmotorn består av bokstavligen hundratals rörliga delar som måste ha tolerans på hundradelar av en millimeter för att fungera. Vi börjar förstå varför det är verkstäder som säljer bilarna – de kanske hoppas på att något går sönder i bilen som de kan laga?

Vi la i en växel och körde iväg med ett ryck. Rycket kom inte från någon extrem acceleration utan bensinmotorer är tydligen mycket mer ryckiga än elmotorer. Accelerationen uteblev över huvud taget, ty vi kunde inte få bilen att åka snabbare än ca 40 km/h! Vid det laget ylade bokstavligen bensinmotorn öronbedövande och hela bilen skakade våldsamt. Övertygade om att någonting måste ha gått sönder stannade vi bilen. Säljaren förklarade då att bensinmotorer måste “växlas” med jämna mellanrum. Mellan motorn och hjulen sitter inte en fast utväxling, utan en varierbar. Motorn kan ge kraft endast i ett begränsat varvtalsområde och måste därför växlas med olika utväxlingar för att kunna fortsätta accelerera. Det finns 5 olika växlar vi kan välja med ökande hastighet som resultat. Det är -som vi fick erfara- dessutom väldigt viktigt att till varje fart välja en passande växel annars kan motorn antingen stanna eller rent av skadas allvarligt! Efter en hel del träning kan man dock vänja sig att välja rätt växel vid rätt tidpunkt – och det finns även automatiska växlar som kan göra sånt själva. I den manuellt växlade bilen fick vi hela tiden vakta motorn från skador. Väldigt stressande.

Vi frågade om det ständiga motorljudet -som ärligt talat störde upplevelsen att kunna lyssna på radio- gick att stänga av. Men det gick faktiskt inte. Väldigt störande.

Efter att ha fått upp bilen i fart genom intrikat växlande närmade vi oss sedan ett trafikljus. Att släppa upp gasen gav ingen nämnvärd bromseffekt, vi fick använda bromspedalen väldigt mycket för att sakta ner bilen. Förvånade hörde vi att bromsarna är helt mekaniska! Det enda de genererar är värme – inbromsning ger ingen återmatning av bensin till tanken! Låter som enorm slöseri, men än värre skulle det bli.

När vi fick stopp på bilen fortsatte motorn att skaka och låta – trots att bilen stod still! Motorn fortsatte att förbränna bensin utan att röra bilen framåt. Kan det verkligen stämma? Jo, förklarade säljaren, det är så med bensinbilar att motorn alltid är igång och förbränner bensin – även när bilen står still. Vissa modeller stänger dock av motorn vid rödljus förklarade han – låter onekligen mer vettigt.

Efter en stund kom vi fram till en bensinmack där vi skulle kunna ladda bilen. Bilen påstod att den fortfarande hade halva tanken kvar, men vi ville ju testa den berömda supersnabba laddningen av bensinbilar!

Så vi körde in till bensinmacken och öppnade tanklocket. Påfyllningsmunstycket påminner mycket om ett laddhantag, men det är inte elektroner som kommer ur den utan bensin. Bensin är en mycket cancerogen, illaluktande och brandfarlig vätska som framställs av sedan årmiljoner utdöda växter och djur. Sverige har ingen egen utvinning, utan bensinen måste importeras från andra länder. Flera av länderna som exporterar fossilt olja och bensin är politiskt mycket ostabila. Ett utav länderna med fyndigheter är dock vårt grannland Norge. Bensinen pumpas till en tank i bilen, som sedan kör omkring med ca 50 liter av den hälsofarliga vätskan skvalpande i den.

Vi anslöt munstycket till bilen, men inget hände. Säljaren förklarade då att vi måste betala för att kunna tanka! Ungefär som de där extremt dyra snabbladdarna som vissa elbolag har satt upp. Efter att vi drog kreditkortet i läsaren påbörjades så tankningen. Det gick extremt fort! På endast någon minut fylldes bensintanken till max! Men det fanns två räknare på pumpen: en som visade antal liter vi har tankat och en som visade hur mycket det kostade oss. Och kostnadsräknaren snurrade så snabbt att vi knappt kunde hänga med i takten! Visst fyllde vi tanken full på två minuter, men det kostade oss också ofattbara 300 kronor! En full laddning skulle alltså kostat oss det dubbla – hela 600 kronor! Vi förbannade oss att vi tydligen valde ett av de dyraste ockerställena i Sverige, och började fråga säljaren vilka alternativ det finns? Hur mycket kostar det att tanka hemma och vilka gratisställen finns det?

Säljaren tittade väldigt konstigt på oss och förklarade att det går inte att tanka bensinbilar hemma, och det finns inga gratis tankstationer. Vi försökte förklara vår fråga ifall han hade missförstått, men han hävdade envist att det går inte. Tydligen måste man flera gånger i månaden åka till dessa tankstationer för att ladda sin bensinbil till ockerpriser – det finns inga alternativ! Vi tyckte det lät väldigt konstigt att inga bensinbilstillverkare lanserat sina egna gratis tankstationer?

Det finns heller inga tankstationer där man kan tanka långsammare till billigare pris. Vi började räkna på bensinpris kontra bensinförbrukning och kom fram till chockerande slutsatsen att en bensinbil kostar ofattbara 12 kronor milen! Visst kan elbilar också komma upp till dessa summor om de snabbladdas på en av de dyraste laddstationerna i landet – men för bensinbilar finns det inga billigare alternativ! Medan man laddar elbilen bekvämt hemma varje natt för 2 kronor milen måste bensinbilen åka omvägar flera gånger i månaden för att tankas för dessa ockerpriser – utan undantag! Månadskostnaden för en bensinbil kan -bara i bensinkostnad- lätt överstiga tusen kronor! Vi börjar förstå varför de är så billiga i inköp – driften är ju extremt dyr istället.

Vi började också förstå varför det måste finnas så extremt många bensinstationer överallt, om alla bensinbilister alltid är tvungna att åka till dem för att tanka. Tänk dig om du endast kunde ladda din elbil bara hos elbolagens dyraste snabbladdare – och ingen annanstans!

Med detta i bakhuvudet hamnade vi i en bilkö och blev förfärade över att bensinmotorn fortsatte att bränna dessa dyra bensindroppar även när bilen stod stilla, eller rörde sig ytterst lite. Med bensinbilar är det lätt att råka ut för kostnadsångest – känslan att bilen bokstavligen bränner upp ens pengar! Ingen billig hemmaladdning och ingen återmatning av bensin till bensintanken när man bromsar låter som ekonomiskt vansinne – speciellt med tanke på att all bensin måste importeras från utlandet.

Vi återvände med bilen till försäljarens lokaler, drog åt handbromsen och steg ur bilen. Bensinmotorn fortsatte att köra! Man måste tydligen manuellt stänga av dess förbränning av den dyra vätskan. Men vi ville se bensinmotorn, så säljaren öppnade motorhuven. Hela främre partiet av bilen var fullkomligt belamrat med slangar, kopplingar, vätskebehållare, och mitt i allt ett enormt skakande gjutjärnsblock som tydligen utgjorde motorns stomme. Det fanns inte ens en tillstymmelse av bagageutrymme fram i bilen! Trots sin enorma storlek, höga ljud och vibrationer ger motorn knappt över hundra hästkrafter ifrån sig. Motorn var dessutom stekhet, vi brände oss på den när vi kände på den. Trots att det var en sommarvarm dag så motorn behövde inte generera värme till att värma kupén.

Apropå kupén blev vi oroliga över vad som skulle hända om man krockade med bensinbilen? Gjutjärnsblocket som upptog det mesta av motorrummet satt ju mitt i krockzonen! Vart skulle den ta vägen ifall vi krockade – skulle man få den i knät? Försäljaren försäkrade oss att motorn i så fall på nåt sätt viks ner under bilen men vi kunde inte komma ifrån intrycket att motorblocket var väldigt mycket i vägen i framvagnen – säkerhetsbalkarna fick byggas runt den, vilket ju säkerligen försämrar deras funktionalitet. Slipper man den där hundra kilo tunga järnklumpen längst fram i bilen är det mycket lättare att bygga krocksäkra bilar. Dessutom har vi sett på Internet hundratals bilder och filmer på brinnande bensinbilar. Bensintanken springer tydligen ofta läck efter en olycka så den brandfarliga vätskan rinner ut och antänds!

Från motorn löper under bilen ett avgassystem – en slags skorsten för motorns avgaser. När man förbränner den cancerogena bensinen bildas det massor av hälsofarliga gaser. Bilen rensar bort det värsta av de farligaste gaserna, men det som sedan släpps ut i fria luften bakom bilen är fortfarande ohälsosamt att andas in – och luktar väldigt illa! Och bensinbilarna tillåts släppa ut dessa farliga gaser mitt inne i våra städer? Förväxla inte bensinbilars avgasrör med bränslecellsbilars – medan vätgasdrivna bränslecellsbilar endast släpper ut vattenånga spyr bensinbilar ut förutom hälsofarliga gaser även fossilt koldioxid som bidrar till jordens framtidskatastrofala uppvärmning!

Vi tackade säljaren för visningen, skakade på huvudet och lämnade tillbaka tändningsnyckeln (ja, det heter så) till honom. Han insåg nog att det inte skulle bli någon affär för förutom ett enda lamt försök försökte han inte sälja på oss bilen mer.

På väg hem i vår elbil såg vi med helt andra ögon på våra stackars medtrafikanter som fortfarande måste stå ut med sina bensinbilar. Men snart är det även deras tur att byta upp sig!

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 78 Responses to Provkörning av bensinbil

    1. vigge50 says:

      Hade svårt att hålla mig för skratt 🙂
      Kom du på denna historien eller har du en bilhandlare nu som tycker att du är dum i huvudet? 🙂

    2. Bod says:

      Strålande Tibor. Översätt den till engelska och skicka den till Lauren Fix. Hon kallar sig Car coach och har en klar antipati mot elbilar allmänhet och Tesla i synerhet.

    3. Christian Ramsvik says:

      Fantastisk!! 😀

    4. Veldig fin! Dersom elbilen kom først, og bilhandlere med bensinbiler skulle inn i markedet senere, skulle de få akkurat slike problemstillinger. 🙂

    5. termos says:

      Klockren!
      Som vanligt skäms man för att man kör fossildrivet fordon. Men käftsmällen kom iaf i detta fall med ett skratt!

    6. Paul Johanson says:

      Veldig bra! 🙂

    7. Fd_offentlig says:

      Fantastiskt roligt skrivet! Faktum är att du har inte ens har överdrivit. Det är ungefär så avig en bensinbil känns nu för mig efter två år i Model S. En annan intressant sak är att bensinbilen troligen aldrig kunnat bli laglig om den introducerats idag. Förutom avgaserna och det enorma slöseriet med bränsle och den ju fullständigt livsfarlig vid läckage som du skriver.

    8. Elbilisten says:

      Elbilshumor är i en klass för sig 😀

    9. Michael says:

      Jeg har oversat dit fantastiske indlæg frit til dansk, og ville høre om jeg må lægge det på min hjemmeside hvis jeg poster linket her?

    10. Markus Ottosson says:

      Mycket bra.
      (Då den nästan har chansen att bli lite småviral kanske det är läge att korrläsa den en runda dock.)

    11. Oskar Pettersson says:

      jaha… men ni missade en stor punkt.. det skøna motorljudet! jag vill høra min hårt knackande 6-liters cumminsdiesel, V8:ans rullande muller och 5cylindrigt morrande!! DET kan inte en elbil leverera! dessutom har jag inte tid att sløsa upp till en timme av min begrænsade tid på att tanka!

    12. Daniel Norin says:

      Sjukt onaturlig och tråkigt inlägg, känns inte ens som man var och provade den där bilen….

      • Isak Swahn says:

        Så där kändes det faktiskt efter att jag provkörde en Tesla och sedan körde iväg med gammelvolvon. Tja, sätena var kanske bekvämare i Volvon, men de har tydligen blivit bättre i nyare teslor.

    13. Victor Skimmeland says:

      Ha-ha! Veldig bra!

    14. Christian Wallenius says:

      Författaren av artikeln glömde helt bort att nämna vad det kostar att tillverka elen som en eldriven bil drivs av. Elen tillverkas oftast av fossila bränslen så det är inte direkt en miljövinst. El-bilen kan kosta mycket mer än en bensindriven bil, reparationer kostar mer samt att batteriets maxeffekt försämras med åren. Genomsnittstiden på ett batteri i en eldriven bil är idag ca 6-7 år. Det finns andra alternativ än bensindrivna bilar, tyvärr är eldrivet inte det minst miljöförstörande alternativet.

      • Det är väldigt sällan kåserier tar upp alla aspekter av ett ämne.
        Mycket av det du skriver stämde kanske 10-20 år sedan, du är välkommen att läsa teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

      • David Stålström says:

        Hoppsan! Det där var en lång lista med myter och rykten – elbilar är det i särklass minst miljöförstörande alternativet. Enligt en norsk studie från förra året slår satsningar på elbilar till och med satsningar på kollektivtrafik när det gäller CO2-reduktion per investerad krona.
        Kolla länken till elbilsmyterna i Tibors svar till dig.

        • Jonas Berglund says:

          I Sverige produceras ju ström rätt miljövänligt till största del med kärnkraft & vattenkraft. Men i länder där man fortfarande kör med kolkraft är det bättre att köra bilarna på fossilt bränsle direkt istället för att ta omvägen via ett batteri.

          • G F says:

            Jonas, din föreställning om kolkraft och elbilar är en klassiker bland elbilsmyter!
            Hela poängen med el är att den kan framställas ren till skillnad från fossiler!
            Snälla läs Länken Tibor hänvisar till https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
            I alla fall #8 som du tar upp. Där ser du att även med kol-EL så är elbilen renare än motsvarande fossilbil. Och då väljer vi att helt blunda för alla miljökatastrofer i samband med oljeutvinning och fracking, samt att avgaser dödar människor i storstäder.
            Det som inte nämns där är det klassiska felet (som de flesta med dej gör) när du räknar med produktionen av kol-EL:s utsläpp men helt glömmer bort produktionen av bensins utsläpp (raffineringen körs nästan uteslutande på kol-el). Utsläppen är nämligen lika stora! Eller enkelt uttryckt man kan köra elbilen enbart på bensinbolagets el och låta oljan ligga kvar! http://www.businessinsider.com/elon-musk-and-chris-paine-explain-how-the-electric-car-got-its-revenge-2011-10?IR=T
            Det är ALDRIG “bättre att köra bilarna på fossilt bränsle”!!! https://www.youtube.com/watch?v=6RhYY_4Wzls
            https://www.youtube.com/watch?v=YfTiRNzbSko
            http://www.ted.com/talks/garth_lenz_images_of_beauty_and_devastation

          • David Stålström says:

            Knappast. Verkningsgraden hos en bensinmotor är ca. 30% – det betyder att 70% av energin i den raffinerade slutprodukten försvinner i form av värme. Dessförinnan har ytterligare 20% försvunnit i raffineringsprocessen. Ett oljekraftverk bränner den oraffinerade råoljan direkt och skickar ut värmeöverskottet på fjärrvärmenätet. Överföringsförlusten i elnätet är en produkt av avståndet som elen transporteras, men enligt Wikipedia räknar man med ett svenskt genomsnitt på ca. 7%. Därmed är det nästan tre gånger så effektivt att köra en elbil direkt på råolja från ett oljekraftverk än att raffinera den och distribuera den till miljoner extremt ineffektiva små-kraftverk som sitter i dagens fossilbilar.

            • Klarsyn says:

              Jag har aldrig hört talas om något ångkraftverk som eldats med oraffinerad råolja (crude oil). Crude oil innehåller nämligen allt från eter till asfalt. Den använda oljan är bunker C eller eldningsolja 5, vilka är raffinerade tjockoljeprodukter.

            • Klarsyn says:

              Ett oljeeldat ångkraftverk har en verkningsgrad på 40 till 50 procent och restvärmen kyls bort med havsvatten, flodvatten eller till atmosfären i kyltorn. Det du beskriver är ett fjärrvärmeverk vilket normalt är en mycket mindre anläggning med lägre verkningsgrad när det gäller elgenereringen.

      • Solguden says:

        Det är ju en ren lögn att elen oftast tillverkas med fossila bränslen. Nästan all el i Norden är fossilfri. Sätter du dessutom upp några solceller på taket när du köper elbil, så får du dessutom närproducerad fossilfri el! Försök att köra fossilbilen på närproducerat. Då måste du köra biogas.

    15. Driver28 says:

      Väldigt bra och roligt skrivet! Tyvärr är Tesla Model S lite dyr för mig men min nya Leaf levereras imorgon, så jag kan göra mig av med min bensinslukande Prius 😀

    16. Tobias Johansen says:

      Genialt enkelt, ganske enkelt genialt!!

    17. Top 12 says:

      Skön litteratur, den är så bra skriven att man tror att du skämtar.

    18. Hahaha det här ju jätteroligt. Hoppas fler får läsa det. Så många bra citat att skratta åt 🙂

    19. fullshow says:

      Elmotor är emot en förbränningsmotor överĺägsen!! Tyvärr är bensin/diesel emot batterier är en överlägset (kostnad, hantering…ej mijö). Hitta på en annat sätt att lagara energin i bilar med Elmotor och vi har en vinnare!!!

      • Jonas Berglund says:

        Helt rätt. Problemet med alla elbilar även Tesla är ju fortfarande den begränsade räckvidden och framförallt den långa tanktiden. Räckvidd 50 mil jovisst kanske vid lugn körning på bra väglag det räcker ju kanske till att köra till jobbet varje dag. men man behöver ju fortfarande en till bil att använda då man ska iväg nånstans. Hur långt kommer man med en 2 tons kåpsläp i 1 dm snöslask ?

        • fullshow says:

          Förmodligen ingenstans…..det finns väl ingen dragkrok pa elbilar :-)….vet ej om man kan fa pa en takbox heller….eller om det finns hundgaller….om det nu finns nan slags kombi över huvudtaget!

      • Klarsyn says:

        Har du hört talas om vätgas och luft som omvandlas till elektricitet i bränsleceller? Ger 60 till 80 mils räckvidd och tankas på 3 till 4 minuter.

        • fullshow says:

          Absolut!
          Personligen tycker jag att vätgas det verkar vara den bästa lösningen.
          BMW bedriver en „Vätgas-Tankstation“ här i München sedan 10 ar…Mercedes vill släppa en vätgasbil baserade pa B-Klasse…

          Men ingen verkar komma „till skott“. Man behöver ju bygga uten ny Infrastruktur für Vätgas….men ända verkar dert var mycket bättre än Batteri:
          -„Normal tanktid“..även om en Tesla kan laddas
          med en Supercharger pa 45min…tänk om det är 2-3 bilar innan i kön till
          superchargern…
          – Vikt
          – Slitage…..ett batteri blir bara sämre och sämre….vilket
          inte bara är daligt för fordonets räckvid, men även för andrahandsvärdet.

          Men även Vätgas har nackdelar:
          – Start problem vid lag ute tempratur.
          – Förlust. Vätgas kondenserar. Även om bilen star still sa „drar“ den Vätgas

          Kanske Carbazol är framtiden?
          http://www.futurecars.com/blogs/s/is-carbazole-the-energy-carrier-of-the-future

    20. Michael Rodin says:

      Rolig och i många fall väldigt träffsäker. Väcker några tankeställare. Men vissa jämförelser känns som om de är gjorda med en 30-40 år gammal bil. Jag hoppas dock att utvecklingen av energilagring till elbilar kommer att accelerera.

    21. tommy thomesen says:

      til alle dere som påstår bensinbiler har ekstremt dårlig akselerasjon, gå ut å prøv noen andre biler en vw polo

    22. Isak Hjelte says:

      När teslan testats ordentligt i en klimatzoon där det kan vara 20-35 minusgrader i mer än 14 dagar i sträck med bilen utanför ett varmgarage och hur det påverkar prestanda är det helt ointressant.

    23. Peter Tenglund says:

      Den dagen en elbil kan lasta lika mycket som en Volvo 945, får och kan dra 1600 kg släpvagn, och kostar 20,000 som begagnad, då skall jag slå till.

    24. Johan Bengtsson says:

      Det här med elbilar är intressant, och Tesla har ett bra och intressant koncept – men – var är dragkroken? Vad jag kan se är det inte en enda leverantör av elbilar i Sverige idag som erbjuder en bil där det är tillåtet att sätta dit en dragkrok och utan dragkrok kommer i alla fall inte jag att köpa någon.

    25. Elbilisten says:

      Man kunde kanske brodera vidare på delen där man ska testa att tanka. Något i stil med: Kunden säger: Hemma har vi valt grönt så det tar vi också här. Säljaren ser till sin förfäran att kunden stoppar gröna pumphandtaget i dieselbilen. -Nej-nej, så får man absolut inte göra, den här bilen måste ha svarta slangen! Annars förstörs motorn! Det blir jättedyrt, och bilen måste stå på verkstaden vi har väldigt länge! Kunden: Men vad konstigt, det passade ju, runt rör i runt hål – även om passformen var väldig dålig. Men man har kanske inte hunnit utveckla någon standard än, så att man inte kan ta fel slang? Har det hänt förut att någon har fått byta motor bara för det lilla misstaget? Efter avslutad tankning frågar kunden om någon bil har exploderat på stationen. Det är ju alldeles fläckigt på backen av bränsle. Njae, det är helt normalt spill säger säljaren. -Men tänk om det tränger ner i grundvattnet då? Det är lugnt säger säljaren, med grävmaskiner och lastbilar kan man ta bort jordmassorna. -Ojdå, förlåt, nu blev det kladdigt inne i bilen också, jag råkade stå just där det var mest utspilld, ursäktar kunden sig.

    26. Klarsyn says:

      Riktiga eldrivna bilar har minst två växlar för att bibehålla bra acceleration i höga farter, över 200 km/h. Antingen en planetväxellåda eller elektrisk omkoppling mellan parallell- respektive seriekoppling av elmotorns lindningar.

    27. Aetles says:

      Kommentarerna är nästan lika underhållande som texten. Som om artikelförfattaren på allvar vore helt obekant med bensinbilar och utifrån detta på gjort ett seriöst test istället för att med en stor portion humor och glimten i ögat vilja få upp ögonen för ett annorlunda perspektiv genom att hårdra det hela till max… 🙂

    28. Baxtex says:

      Härlig läsning skriven med glimten i ögat. 🙂 Hade gärnat skaffat elbil om de fanns till vettigt pris och inte varit meningslösa på landsbygden. 😉

    29. Fredrik says:

      Vet inte om du känner till det men Elon Musk har läst din artikel, och skrivit om den på sin twitter 🙂

    30. capital letters says:

      Jätteroligt och bra skrivet. Ska bara skörda en miljon eller två från min penningplanta och köpa en superbillig Tesla!

    31. Paul Norberg says:

      Bidrar med ett exempel :
      Var gång man måste bromsa från 80km/tim för rött ljus så kostar det minst 1 dl bensin att komma upp i den farten igen. Att jämföras med den återförda energin i min Leaf.

    32. Pingback: Tesla Club Sweden 2015 – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar