Tesla meddelade via mejl sina kunder att de ska ta bort instegsmodellerna Model S 60 och 60D ur sitt sortiment. Kunder som vill köpa dessa modeller måste göra det innan 16:e April:
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlös uppdatering.
Tesla Model S 60 var en väldigt annorlunda elbil. Den hade 75 kWh batterier – av vilka kunden endast fick utnyttja 60 kWh via en begränsning i mjukvaran. På grund av detta fick den helt unika egenskaper som fick oss att utropa den till “den ultimata elbilen“:
Tesla Model S 60 får aldrig batteridegradering – ty även om dess batterier blir äldre med åren får kunden fortfarande utnyttja 60 kWh av dem. Man kan ladda den till 100% också varje dag, ty batterierna är då egentligen bara 80% laddade, även när man har laddat in maximala 60 kWh i dem. Av samma anledning går snabbladdning till 100% också snabbare – laddningen avslutas innan batterierna är så pass laddade att laddhastigheten måste drastiskt minskas. (Läs mer om Model S 60 fördelar i vår originalartikel.)
Vi misstänker starkt att anledningen till att Tesla nu vill ta bort modellen är precis tvärtom det de skriver i sitt mejl. Det var nog alldeles för många som insåg fördelen med att betala för 60 kWh batterier – men få 75 kWh! En snabb undersökning bland våra medlemmar bekräftar också vår misstanke. Vi frågade våra registrerade Teslaägare:
Mångdubbelt fler kunder köpte Model S 60 än Model S 75! Båda bilarna kom med lika stora batterier, men 60 modellerna med klart lägre prislapp. (Tesla Model S 60 med gamla nosen hade dock 60 kWh batterier, precis som modellbeteckningen antyder, därav uppdelningen i undersökningen.)
Inte nog med att Tesla “gav bort” massa batterier “gratis” med varje såld Model S 60 – dessutom verkar väldigt få kunder ha utnyttjat möjligheten att “uppgradera” batterierna, dvs betala för att ta bort mjukvaruspärren och få tillgång till hela batteriet. Personligen har jag inte hört från någon av våra medlemmar att de har gjort det. Tesla hoppades nog på att fler kunder ville köpa större batterier.
Genom att ta bort 60-modellen vill Tesla nog få kunder att köpa de dyrare modellerna med större batterier, speciellt inför lanseringen av Model 3 som kommer kannibalisera försäljningen av de billigaste instegsmodellerna av Model S.
Resultatet blir tyvärr att med Model S 75 som ny instegsmodell blir det svårt att få köpa en Tesla Model S för under en miljon kronor. Billigaste Tesla Model S 75 idag kostar 998,250 kronor så tar man minsta lilla tillbehör sprängs miljonvallen. 🙁
Vi får hålla tummarna för en rejäl sänkning av dollarkursen, ty Teslas priser följer kursen slavisk, med ca 3 månaders eftersläpning. Innan senaste prisjustering var dollarn uppe över 9 kronor, nu är den strax under – kanske snart dags för en prissänkning?
En teori, kan det vara så att man tar bort budgetvarianten för att Model 3 är på gång. Man skapade ju Model S 60 för att möjliggöra en bil Tesla till lägre kostnad. Nu när Model 3 är på väg är ju behovet av en budgetmodell av Model S inte lika efterfrågad.
Tror precis som dig. Tesla måste fixa ett stort gap mellan Model 3 och Model S. Kan även tänka mig att Model S får rejäla komfortuppgraderingar snart för att det ska bli ett mervärde att köpa Model S.
Jädrigt dumt att skapa ett gap när de inte kan leverera!
Model 3 för oss inom EU ligger nog minst ett år bort i praktiken ännu längre.
Som de agerar nu skapar de bara ett vakum.
Förstår hur du tänker, men vore ju ännu konstigare om dom valde att bara plocka bort den från Nordamerika och fortsatte sälja den i Europa.
Jag tror nog att Bod har rätt i sitt antagande.
S75 kostar från 959 550 kr (inkl den fåniga dokumentavgiften). Av någon anledning är inte den billigaste interiören förvald i Design Studio. Nöjer man sig med svart textil så sparar man 38 700 kr.
En anledning till kan vara Chevrolets Bolt. I artikler om elbilar har Teslas modeller alltid legat överst och sen alla andra nederst i diagram med prestanda. Bolt har 238 miles EPA range. Model S60 har 218 miles. Då skulle Bolten komma in mellan Teslas modeller. (Ok, Model X 75D har 237 miles. En mindre detalj sas.)