Tesla Model S 60 – den ultimata elbilen

ModelS2

Tesla har släppt Model S 60 i torsdags i sin Design studio. Vid första anblicken ter sig bilen vara en Model S med 60 kWh batterier -ungefär som modellen Tesla Motors sålde för nåt år sedan- men dagens Tesla Model S 60 är mycket mer än så.

Det sägs att en av anledningarna varför Tesla Motors tog fram Model S 60 var den starka dollarkursen. En dollar kostade runt 6:50 kronor för två år sedan, och är nu uppe i över 8 kronor – och Model S priser följde med i uppgången. Efter två års ständiga prishöjningar var instegsmodellens pris uppe i 808,000 kronor – jämfört med 648,500 kronor när det begav sig i slutet av 2013. Nya Tesla Model S 60 pris på 748,600 kronor kan åter locka bredare massor.

Men Tesla Model S 60 är mer än så.

För Tesla Model S 60 är egentligen en Model S 75 som är mjukvarustrypt till 60 kWh. Bilen har alltså 75 kWh batterier, men användaren kan endast använda 60 kWh av dem – 15 kWh är låsta vid leverans. Tesla Motors skickar alltså med 15 kWh batterier extra med varje bil och hoppas på att kunderna någon gång bestämmer sig för att låsa upp dem i framtiden.

För att få perspektiv på hur mycket 15 kWh är så hade Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn och Citroën C-Zero elbilarna som kom 2009 16 kWh batterier – och nu sju år senare får man nästan så mycket batterier “på köpet” när man köper en elbil!

De dolda 15 kWh batterier gör Tesla Model S 60 till en väldigt annorlunda elbil:

Batteridegradering: inga problem

Tesla Motors Europachef Willem Haitink bekräftade att bilens batteridegradering tas från de översta 15 kWh. Även efter flera års användning har kunden tillgång till samma 60 kWh batterikapacitet som dag ett. Som vi såg förra veckan verkar Tesla Model S batterier degraderas med ca 7% efter 10,000 mil eller tre år. Det skulle betyda att Tesla Model S 60 ägare kommer inte märka någon batteridegradering alls förrän efter 30,000 mil eller nio år. Under hela bilens livslängd kommer bilens ägare ha tillgång till full 60 kWh batterikapacitet!

100% laddning: inga problem

Man brukar avråda elbilsägare att ladda batterierna 100% fulla, då batterier slits mest fulladdade. Tesla Model S batterier laddas vanligtvis bara till 90%, Tesla Motors råder kunder att ladda fullt endast strax innan avfärd till längre resor.

Men laddar du nya Tesla Model S 60 batterier “100% fullt” enligt datorn så har du ju endast laddat i 60 kWh el i en 75 kWh batteripack – den har ju laddats bara till 80%! Detta medför att Tesla Model S 60 kan du utan problem ladda 100% varenda dag, utan att batterierna påverkas.

Snabbladdning: inga problem

Även när du ansluter bilen till en Supercharger kommer du bli positivt överraskad. Gamla Model S 60, med 60 kWh batterier, gick långsammare att ladda än bilarna med stor batteri för att laddströmmen avtar ju mer batteriet är laddat. Att ladda in lika många kWh i ett mindre batteripack tog längre tid än i en större. Men nya Model S 60 har ju inte mindre batteripack. Det tar lika långt tid att ladda bilen som 75 kWh modellerna – för det är ju 75 kWh batterier även i Model S 60. Därmed försvinner problematiken vid långresor.

Räckvidd: inga problem

Vid en första anblick kan Tesla Model S 60 ha kortare räckvidd än Model S 75. Tesla Model S 60 kommer enligt EPA räckviddssiffror (som är mer rättvisande än europeiska NEDC) ca 338 km, mot Model S 75 räckvidd på 400 km.

Men kom då ihåg att till vardags bör du inte ladda Model S 75 batterier till mer än 90% – medan Model S 60 batterier kan du ladda till 100%! En Model S 75 med 90% laddade batterier har då ca 360 km räckvidd enligt EPA – endast 22 km längre än en fulladdad Model S 60.

 

De 15 kWh batterier du får “till skänks” från Tesla Motors när du köper Model S 60 ger alltså din bil unika egenskaper ingen annan elbil förut haft! Plötsligt kan du köpa en elbil vars batterier inte degraderar med tiden, som du kan utan ångest ladda till 100% varje dag, som du kan snabbladda lika snabbt som bilar med större batterier, och komma så gott som lika långt!

Att köpa en Tesla Model S 60 är som att köpa en Model S 75 vars inställning för laddnivå inte kan dras högre upp än till 80%. Det är faktiskt enda skillnaden mellan bilarna.

Vill du alltså göra ditt livs bästa elbilsaffär ska du köpa en Tesla Model S 60 och motstå frestelsen att bocka för räckviddsuppgraderingen.

Hur kan Tesla Motors skänka med 15 kWh batterier med varje bil? Hur kan det bli lönsamt för dem? Jo, de litar på det mänskliga sinnet. För det spelar ingen roll hur mycket vi har skrivit ovan om Model S 60 alla fördelar: de flesta kunder kommer likförbaskat klicka för räckviddsuppgraderingen “bara för att vara på säkra sidan”. De kommer tveka till att köpa en Tesla med så “små” batterier. Tesla Motors kommer inte berätta om ovanstående fördelar med Model S 60; de vill ha en billig instegsmodell, fast kunder ska “för säkerhets skull” uppgradera till 75 kWh – eller allra helst 90 kWh batterier.

Men nu vet du bättre än så 😉

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 13 Responses to Tesla Model S 60 – den ultimata elbilen

    1. Mocke says:

      Tycker att det är helt rätt och något som borde införas i alla elbilar. En buffert helt enkelt.
      Ett sätt att säkerställa att batteriet håller under hela bilens livslängd (hur länge det nu är)
      Dock känns det som en väl saftig prislapp för “uppgradering” (jag ser det mer som en försämring). Tror det flesta inser vad som är smartast.
      90 bilarna borde få en 105 kWh batteri et.c.(för att det skall vara rättvis)

      Hursomhelst så betalar man för 75 kWh batteriet redan från början, sedan har de satt en saftig prislapp (jag skulle säga mycket över vad man tycker det borde vara) men givetvis finns det folk som längtar efter att bränna stålar. Och vilka är vi att säga att tesla inte skall få utnyttja dessa.

      • Markus Ottosson says:

        Det känns ju lite som att man betalar för 60kWh dock, och att prislappen är satt med uppgraderingen, och antalet som antas välja till den, i åtanke.
        Jag tycker det är otroligt smart alltså. Imponerande rentav.

    2. Filip says:

      Ska du slå till Tibor? 😉

    3. Filip says:

      Att 60 modellen är gjord för den europeiska marknaden stämmer nog. Om man tittar på nedc räckvidden så står det 400km (jämt och bra). På den amerikanska soffan står det 210miles följt av ett “est”. Den här nog inte testats där än.

    4. G F says:

      “748,600 kronor kan åter locka bredare massor.” Helt underbart formulerat Tibor! 🙂

    5. G F says:

      92 000kr för 15KWh är svettigt dessutom. När jag beställde min 2013 stod valet mellan S60 med eller utan SU eller S85. Valde man till SU på S60 blev skillnaden gentemot S85 70 000kr mer för 25 extra KWh!

      • Mocke says:

        Ja nu är skillnaden 200 000 för 30 kWh (eg 15 hWh). hmmm… borde inte priset gått ned efter 3 år av utveckling och volymökning). det är nästan 3 ggr så mycket på 3 år. eller så är det för att få in så mycket pengar som möjligt – vilket målgruppen bevisligen har.

        • Glöm ej att priset baserar sig på att alla inte uppgraderar. De som uppgraderar batteristorleken ska bekosta batterierna för dem som inte gör det också.

          • Mocke says:

            finner det osannolikt att de skulle göra så. men ju fler som “uppgraderar” ju mer tjänar det.(det är ett fritt val)
            Men de har budgeterat för att alla bekostar sitt eget batteri men de som vill utnyttja hela (vilken anledning det nu må vara) får betala extra.

        • taliz says:

          Detta är dollarkursen. Den har alltså ökat med uppåt 30% på 3 år.

          Förövrigt är inte Tesla något välgörenhetsföretag. INGA biltillverkare, eller vinstdrivande företag överhuvudtaget, sänker priserna om de inte absolut måste.
          Sålänge det finns efterfrågan så tar man så mycket betalt man kan, det är företagsekonomi 101.

    6. Tony says:

      Bra skrivet, fast jag kan tycka att under Räckvidd: inga problem
      Så är det inte helt rättvisande, för vardagskörning så ja. 33 mil räcker för vem som helst hemma över dan.
      Ska man på långtur så laddar nog 75 kwh ägarna till 100% inna start för att få ut dessa 6 mil extra som kanske gör att man kan hoppa över laddning helt eller kanske en SuC på vägen.

    7. Top 12 says:

      Dessutom borde det även vara så att man har den snabba laddhastigheten på SC hela tiden och slipper segladda för att få 100% av 60kW ! Man sparar 40 minuter för att få fullt batteri. Sanslöst bra deal ! Så bästa måste vara att inte uppgradera till 75 !

    8. Johnny Rosenberg says:

      ”Men laddar du nya Tesla Model S 60 batterier ”100% fullt” enligt datorn så har du ju endast laddat i 60 kWh el i en 75 kWh batteripack – den har ju laddats bara till 80%! Detta medför att Tesla Model S 60 kan du utan problem ladda 100% varenda dag, utan att batterierna påverkas.”

      Vi ni detta eller är det bara gissningar? Jag menar, det skulle ju också kunna vara så att den laddar till 100 % men lägger av när det är 20 %-enheter mer kvar än när en S 75 lägger av. I båda fallen blir det ju lika många kWh, men man måste då fortfarande tänka på det där med att inte ladda 100 % för ofta.

    Lämna ett svar