Tesla Model S batteridegradering

fig1

Det har kommit färska siffror från Belgiska Teslaklubben som bekräftar deras tidigare uppskattning av att Tesla Model S batterikapacitet försämras med ca 6-7% efter 10,000 mil.

Grafen ovan visar också en väldigt viktig sak som ofta förbises när man pratar om batterikapacitet: batteridegradation handlar om statistik. Plottret av punkter visar vilken stor spridning det är mellan olika bilars batterier:

Vissa bilar har mer än 100% batterikapacitet när de levereras, vissa når upp till bara 97-98% av utlovade batterikapacitet redan första dagen. Spridningen beror förstås på tillverkningsprocessen: batterier, som alla elektronikkomponenter skiljer sig lite emellan individer. Vissa orenheter i kemikalierna och tillverkningsprocessen kan göra små små skillnader i slutprodukten.

Sättet batterierna degraderas handlar också om statistik: efter 4,000 mil har vissa glada ägare fortfarande mer än 100% av utlovad batterikapacitet kvar – andra troligtvis mindre glada ägare har redan tappat 10% av sin batteris kapacitet. Det behöver inte alls handla om att de över 100% har tagit hand om sina batterier och de kring 90% inte gjort det – allt handlar om sannolikhet. Batteridegradering kan jämföras med cancer: vissa får det, andra inte. Vissa aktiviteter ökar risken för cancer, men det är fortfarande chansen som avgör om man klarar sig eller inte. Vissa röker hela livet utan cancer, vissa får det även efter att ha försökt leva ett friskt liv.

Är man oroad över ovanstående graf ska man komma ihåg att grafen i själva verket ser ut så här:

fig-2

Även det sämsta batteriet i undersökningen hade massor med kapacitet kvar. Jämför man 0-100% är datapunkterna betryggande högt uppe i grafen.

Men det är inte enbart hur långt man har åkt som påverkar hur batteriet mår. (Egentligen inte körsträckan heller utan antal laddningar, men åker man långt behöver man ladda mer.)

fig-4

Det som även påverkar batterierna är hur gamla de är. Batterier tappar i kapacitet med åldern. Enligt ovanstående graf har Tesla Model S batterier tappat ca 7% av sin kapacitet efter 3 år. Datapunkterna i grafen ovan är samma som i de tidigare men nu ordnade efter ålder på bilen. Som synes sker en viss degradation av batterierna med tiden oberoende av körsträcka.

Ska man försöka dra några slutsatser kan man alltså säga att Tesla Model S batterier tappar ca 7% kapacitet efter 10,000 mil eller tre år, vilket nu kommer först. Men exakta siffran är högst individuellt. Vissa upplever mindre försämring, vissa mer.

Kan man då göra någonting för att förhindra batteriförsämringen? Precis som med cancer kan man aldrig eliminera riskerna, men man kan undvika riskbeteenden.

Det som sliter allra mest på batterierna och ökar på risken för batteriförsämring är att ha dem helt urladdade eller helt fulladdade. Men har du haft bilen ståendes några timmar med 100% laddade batterier behöver du inte gripas av panik – kom ihåg att allt handlar om sannolikheter.

Tesla Motors råd om att alltid plugga in bilen när man kan och inte ladda över 90% förutom när man behöver det är bra tumregel som man kommer långt med.

Vill man vara extra pedant kan man köra “NASA-dieten”. Tydligen undviker NASA att ladda sina satelliters batterier över 80% och låter dem urladdas under 20% för att säkerställa maximalt möjliga livslängd. Man kan ju liksom inte åka till Mars och byta batterier om det skulle behövas. Men även sådan överkurs kan bara minska på sannolikheter – inte garantera längre livslängd på batterierna.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 16 Responses to Tesla Model S batteridegradering

    1. Top 12 says:

      En annan viktig faktor är temperatur. Även om Tesla är bäst på att hålla bra temperaturer på batteriet så är det ändå så att höga temperaturer under längre tid inte är bra. Men norra Europa klarar sig nog bra i en jämförelse med Medelhavsländerna.

      • Markus Ottosson says:

        Eller södra USA, typiskt Arizona, Nevada, Texas och inre delarna av Kalifornien. Klarar de skapliga livslängder kan vi nog luta oss tryggt tillbaka här uppe… (Om vi inte åker på plätering istället… :O )

      • Mocke says:

        måste påpeka att låga temperaturer som vi har här uppe inte är bra för batterier heller…
        Jag tror tyskland har ypperliga förutsättningar för att ha de längsta batteriliven.

        • Top 12 says:

          Varför skulle låga temperaturer påverka batteriets livslängd? Visst kan effekten minska medans den är kall. Men den ökar ju igen när det blir varmt. Livslängden påverkas inte av kyla så länge batteriet är laddat är min erfarenhet.

          • volvo 04 says:

            Som påläst kan jag meddela att Litium batterier inte gillar att laddas vid kyla, något som kompenseras med uppvärmning innan laddning i kall väderlek.
            Gränsen ligger vid +5 ungefär, snabbladdning under 0:an är direkt skadlig.
            Detta gör att “vanliga” bilar behåller sina blyklumpar..
            Lagring av (alla) batterier i kyla är att föredra, samt att hög laddningsnivå tolereras bättre..

            • Top 12 says:

              Det är Teslas batteri vi diskuterar inte Litiumbatterier generellt. Tesla rekommenderar dessutom att man alltid har bilen kopplad till nätet då den just ser till att batteriet har rätt temperatur.

            • volvo 04 says:

              Då skulle man ju (i Testas fall och kall väderlek) vilja veta hur mycket de valt att värma vid standby och laddning.. Rätt finns ju inte utan extrapolerade gissningar?

            • Klas says:

              Om du har garage till din Elbil, använd det på vintern när du laddar.
              Snabbladda vid behov, inte som ordinarie laddmetod.

            • Top 12 says:

              Har laddat ute under två vintrar och kört 10.000 mil utan någon större skillnad på batteriet.
              Jag skulle inte börja ladda ett kallt batteri vid SC. Det vanliga är dock att man har laddat typ 80% på morgonen, om man är på långresa kör man en eller två timmar och då är batteriet varmt nog för SC.

    2. Sven Svederberg says:

      Skulle tro att att finns en åldersdegradering för batterier. Men är det inte at dra för stora slutsatser avseende den nedre grafen. Det finns förmodligen en stark samvariation mellan åldern på bilen och ökande körsträcka.

    3. Claes says:

      Undrar vad batterigarantin som Tesla ger har för villkor? 2920 dagar(8 år) är ju en bit utanför x-axeln i tredje grafen uppifrån… Någon som vet vad Tesla skriver i köpehandlingarna? Max 50% åldersdegradering på 8 år?
      Och hur är ovanstående statistik mätt? Med hjälp av bilarnas egna datorer eller manuellt noterade siffror från bilinnehavarna?

      • Tesla har faktiskt inte sagt några siffror bara “vid onormal degradering”.

        Siffrorna i grafen är inmatade av ägarna sedan de läst av värdena bilarna uppger. Läs länken till Belgiska klubben.

      • Mocke says:

        vi har inte sett hur batterierna klarar sig efter 8 år. (hur bra de klarar sig, utan det är något som framtiden får utvisa) en annan faktor är hur batteripriserna utvecklar sig om 8 år. Sedan beror hur lång livsläng en elbil har innan den är skotningsfärdig.
        Det ser ganska bra ut om man extrapolerar, men helt säker vet man inte (det är ju väldigt skillnader på individerna så antingen har man tur eller inte, fast de dåliga kommer nog skrotas före de bra och de långt före 10 års strecket) och har de klarat sig bra tills dess, så *peppar peppar* kan de klara sig bra framöver.

    4. Simon says:

      Har också förstått att snabbladdning sliter mer på batteriet än långsam laddning. När det finns tid till det kanske laddning från ett 220V-uttag är att föredra framför trefas?

    5. Eddie C says:

      Hade en bärbar dator som tillät mig ställa in laddningströsklarna. Satt den till 90% och jag hade fortfarande 2 timmars användning efter 8 år – inte långt ifrån design kapacitet. Inte dåligt för en bärbar dator. Tyvärr dog den helt och hållet en dag, men det visar i alla fall att Li-Ion klarar en hel del om man tar hand om det.

    Lämna ett svar