Model S batteriförsämring

ModelSrange

Holländsk-Belgiska Teslaklubben har sammanställt statistik över sina medlemmars bilars batteristatus, som Maarten Steinbuch sedan har gjort en interaktiv graf av. (Klicka på bilden ovan för att öppna den interaktiva versionen av den.)

Frågan de naturligtvis var ute efter var att utröna hur mycket bilarnas batterier försämras med tiden?

Vi visste sedan tidigare att Tesla Roadsterns batterier tappar ca 15% av sin kapacitet efter 16 000 mil (tack vare Plug In Americas undersökning av 126 bilar). Vi hörde också om Model S ägaren som har kört 12 000 mil och tappat endast 7% batterikapacitet. Men en enda Model S är inte tillräckligt mycket statistiskt underlag.

62 bilar däremot är det. Det är så många som ingår i statistiken ovan, som visar att Tesla Model S tappar ca 5% av sin batterikapacitet efter 8 500 mil. Extrapolerar man kurvan blir det ca 6% efter 10 000 mil och 7% efter 12 000 mil, precis som ägaren vi nämnde ovan har uppgett.

Men det allra märkligaste med kurvan är att batteriförsämringen verkar vara mest påtaglig i början – sedan avtar farten av degradering! Tvärt emot vad många skulle trott.

Sättet siffrorna i grafen togs fram var att ladda batterierna 100% fulla och sedan anteckna Rated range siffran bilen uppger – inte helt vetenskapligt korrekt, men det bästa man kan göra med enkla medel. Hänsyn har heller inte tagits till omgivningstemperatur eller hur pass balanserade batterierna har varit. Vi ser fram emot mer korrekta mätmetoder i framtiden, men som en fingervisning duger dock ovanstående undersökning. Farhågor om uttjänta batteripack som behöver bytas flera gånger under bilens livslängd verkar bli mer och mer avlägsna för varje ny sådan här undersökning som görs.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.