“De etablerade biltillverkarna kan komma ikapp Tesla när de vill”

bmwi3

Ja så brukar det ofta låta. Att Tesla har ett litet försprång nu, men de stora biltillverkarna skulle kunna komma ikapp och konkurrera ut Tesla precis när de vill. Med deras ofantligt större utvecklingsavdelningar och ekonomiska muskler kan de ta fram konkurrenskraftiga elbilar och laddnätverk i ett nafs.

Vi får se om intervjun med BMW-s styrelsemedlem Klaus Froehlich kommer ändra på den inställningen. Han beklagar sig för Reuters journalist över att flera av de ledande utvecklingsingenjörerna från BMW-s elbilsavdelning har hoppat av till kinesiska tillverkare. Och att BMW i3, deras elbil endast sålts 25,000 av förra året – medan Tesla fått 370,000 förbeställningar av sin Model 3.

Istället för att försöka utmana Tesla genom att flera år efter dem bygga en elbil som liknar Model S eller Model 3 ska BMW försöka hoppa förbi konkurrenterna och lansera en självkörande bil. Styrelsemedlemmet erkänner alltså mer eller mindre öppet att BMW har inte ens chans att försöka konkurrera med Teslas befintliga eller kommande modeller – deras enda chans är att försöka planera längre fram.

Vissa medier missförstod hans uttalande som att BMW skulle sluta satsa på elbilar utan skulle istället satsa på självkörande bilar, men Klaus Froehlich sa faktiskt självkörande elbilar. BMW inser att elbilen de hade i planerna, elbilen de tänkte lansera inte skulle haft en chans mot Tesla Model 3 – så de tänker fördröja lanseringen -enligt vissa till år 2021- tills de har nya “killer featuren” självkörande bilar på plats och de hoppas kunna komma ikapp Tesla Motors på det sättet.

Mycket tyder dock på att Tesla Model 3 kommer redan bli självkörande. Eller snarare att den kommer att vara utrustad med de nödvändiga sensorerna för självkörning vid leverans, och mjukvaran kommer släppas efter nåt år. Att då komma med en självkörande elbil år 2021 kommer placera BMW bakom Tesla likförbaskat.

I måndags rapporterade vi om norska Energi- och miljöutskottets ledare Ola Elvestuen som sa att visserligen kommer du kunna köpa en BMW med treliters bensinmotor även om tio år – men du kommer inte vilja… Nu börjar vi smått undra om du över huvud taget kommer kunna köpa en BMW om tio år?

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Tomas Ekenman

    Man blir ju bara ledsen när man läser…. Jag har alltid gillat BMW. Hur kan de och i princip alla stora tillverkare bara stå och titta på? OK, Nissan och Chevrolet satsar stort, men i övrigt. Har de inte fattat att elbilarna kommer att ta över? Det blir i alla fall helt tydligt när man har kört Tesla i några månader och sätter sig i en fosil-bil igen.

    • Sebastian Andersson

      Kan bara hålla med, kör BMW själv men testade en Tesla med ludacris (jättebra tryck, osäker på stavningen) det är framtiden

  • Top 12
  • ME

    Batterierna till i3 kostade, när jag frågade för två år sedan, 216 kkr som reservdel. Tillsammans med den garanti som de har så blir i3:an ekonomiskt osäker. Därmed ointressant för de flesta.

    Bensintanken i Rex versionen rymmer 9 liter, vilket känns väldigt skitnödigt.

    Om i3 hade haft ett större batteri och ett vettigt pris för att byta ett utslitet batteri mot ett nytt, samt om de samarbetat med Teslas laddsystem, då hade i3 slagit stort.

    Man kanske kan säga att BMW i3 gick 90%, men att det krävs 100% för att lyckas.

    Bilen är innovativ med sitt kolfiberskal och sitt aluminiumchassie. Jag tycker att bakdörrarna är urtjusiga och att bilen är snygg.

    Batteripriset, avsaknaden av takräcken (enligt bmw) och den suspekta bensinmotorn med sin nio liters tank, var det som gjorde att jag inte köpte. Hur kul är det att om tio år ha en elbil med ett batteri som funkar 12 mil tillsammans med en nio liters bensintank? Eller skall man skriva av bilen på 5 år? Det blir dyrt.

  • Limbster

    Tesla har fortfarande ingen bil man kan köpa som inte är en premium bil. Skribenten kör själv en konkurrent om jag inte minns fel. Det är Tesla som behöver komma ifatt. Ska Tesla lyckas sälja alla sina sin reserverade bilar så får de jobba på. Nissan, WV, BMW, Ford, Hyundai, Kia och GM kommer troligen kunna sälja bilar med samma räckvidd långt innan det går att köpa någon Model 3, Tesla har dock en helt annan status men som miljömupp skiter jag i det och det är nog ganska många till som gör.

  • Top 12

    Surt sa räven.

  • Oscar Lantz

    BMW:s uttalanden späder bara på spaningen att många nuvarande biltillverkare går samma öde till mötes som t.ex Nokias mobiltelefoner. Jag tror det handlar mycket om att antingen inser man som gammal spelare att det dykt upp en ny produkt med en enorm efterfrågan och försöker haka på och göra något liknande (som Samsung gjorde när iPhone kom). Eller så inser man inte detta utan lever kvar i sitt gamla tänk med sina gamla kunder. Det avgörande för de flesta företag är vilka kunder man skaffar sig och den dialog man har med sina kunder. Ex. om BMW fortsätter att primärt sälja fossilbilar kommer de fortsätta lyssna mest på de kunder som fortsatt vill ha fossilbilar, dvs de konservativa kunderna som vill ha saker som de alltid varit. Det betyder att de under ganska lång tid kommer ha väldigt liten chans att vidarutveckla produkter där försäljningsökningen sker snabbast, där trenden ligger, där kunderna är early adopters, där kunderna vill driva saker framåt. Det betyder också att man ser fram emot avtagande omsättning och finansiella problem som följd. Att prata om att de ska satsa stort på mjukvaran för självkörande bilar i stället för att prata om hur de ska leverera elbilar med bra räckvidd i hög försäljningvolym visar bara att de inte är intresserade av att leverera vad kunderna efterfrågar och vill ha. Självkörning är en extrafunktion i en bil. Det kunder vill ha nu är en elbil med bra räckvidd, en laddinfrastruktur vid långfärd och ett rimligt pris. Tesla har visat vägen under väldigt lång tid nu, och förvånansvärt få hakar på.

  • fkx615

    BMW i3 är den i nuläget tillgängliga elbil så här långt som ligger närmast att locka till köp för min del,uppgraderingen av batterierna i höst stärker den övertygelsen, en rolig och innovativt konstruerad bil som jag misstänker kommer att göra succé med bättre batterier.Bakom står ett bilföretag med urstark ekonomi…
    Klart att Tesla Model 3 vore drömmen men när kommer den att faktiskt finnas tillgänglig för oss bilköpare?
    Klarar Tesla av att hålla vad de lovat?
    Tesla Model S är en av de mest attraktiva lyxbilarna i vår tid men alldeles för mycket pengar att binda upp i en bil för min del och dessutom onödigt stor och onödigt snabb för våra trafikförhållanden!

  • AlmisVallis

    Låter som Nokia, all over again.