Renault har gått ut med en kundundersökning där de bla frågar hur mycket kunder skulle kunna tänka sig betala för ett dubbelt så stort batteri? Dagens Renault Zoe har ett 22 kWh stort batteripack som ger 240 km räckvidd enligt NEDC körcykeln – eller runt 15 mil i verkliga livet.
Kundundersökningen gäller ett dubbelt så stort batteri, kring 44 kWh som skulle ge 30 verkliga mil till ägarna. Enligt Renault skulle batteripacket ha samma dimensioner som dagens och kunna eftermonteras även i befintliga redan sålda Zoe bilar för €5,000.
För två år sedan rapporterade vi om en liknande undersökning Nissan hade inför lanseringen av nya Leaf med större batterier. Där pratades det dock aldrig om att kunna eftermontera större batteriet, trots att även i Nissans fall handlar det om exakt lika stora batteripack.
En Renault Zoe med 30 mils räckvidd för 50,000 kronor extra låter lockande… tills man inser att man ändå måste fortsätta betala månadshyra för batterierna! Renaults affärsmodell är att kunderna köper elbilen, men inte batterierna. Batterierna hyrs istället med en månadsavgift på mellan 799-1,239 kronor per månad beroende på körsträcka. Den batterihyran ska fortsätta betalas även efter batteriuppgraderingen enligt kundundersökningen.
Därmed uppstår frågan exakt vad köper man för €5,000? Halva batteriet? Fortsätter man hyra de gamla 22 kWh men äger de nya 22 kWh? Vad händer om man slutar betala hyran då? Eller är det endast monteringskostnaden? Väldigt dyrt i så fall. Inget sägs heller om månadshyran för större batteriet. Blir det samma som för dagens, eller högre? Eller hoppas Renault att det automatiskt löser sig, iom att hyran beror på körsträckan och med större batterier åker man ju längre? Renault svarar naturligtvis inte på frågor kring en sluten kundundersökning som de inte ens ville skulle blivit publikt känt.
Hur pass bra elbil är då en Zoe med 44 kWh batterier? Tyvärr ingen vidare. Även om många minns med nostalgi de första årsmodellerna av Zoe som hade Chameleon laddare som klarade ladda 43 kW trefas kan dagens Zoe endast laddas med 22 kW. Vilket skulle innebära laddtider på över 2 timmar vid långresor – batteriet kan laddas med 22 kW upp till ca 80% men därefter måste laddströmmen minskas för att skydda batterierna. Zoes största akilleshäl, att inte kunna snabbladdas med likström, blir extra besvärande med stora batterier. En Zoe med 44 kWh batterier kommer bli en bra elbil på resor upp till 30 mil men kombinationen stort batteri och ingen snabbladdning gör den olämplig på längre resor.
Vi får hoppas att kommande modellen av Zoe med 44 kWh batteri kommer inkludera möjlighet till CCS snabbladdning. Då blir bilen plötsligt mycket mer åtråvärd. Om sedan Renault överger sin konstiga policy att man inte kan köpa hela bilen utan måste hyra batterierna skulle det kunna likna nånting. Renault Zoe kostar idag från 215,900 kronor. Räknar man med att ett 44 kWh batteripack skulle kosta kring 130,000 kronor skulle alltså en Renault Zoe med 44 kWh batterier kosta kring 345,000 kronor – som en Nissan Leaf med knappt hälften så stora batterier. Skulle Renault lansera en sådan elbil idag skulle den bli en enorm hit! OM Renault utrustar den med möjlighet till snabbladdning. Och skippar sin löjliga batterihyra.
Läs gärna vår testkörning av Renault Zoe.
Har du en halvtimma över kan du titta på följande intressanta föreläsning om Renaults batteripack:
Förra månaden levererades det 24 Tesla Model S i Sverige, rapporterar BilSweden. Det höga dollarpriset har tyvärr lagt sordin över försäljningsvolymerna. Hittills i år har endast 274 Teslor levererats i Sverige – mot 290 under samma period i fjol. Priserna är dock på väg ner, och snart kommer de första Model X till Sverige så andra halvan av året kommer nog uppvisa helt annorlunda siffror.
Nissan hade levererat 77 Leaf i Maj, sammanlagt 440 bilar hittills i år vilket är ungefär som i fjol (436 bilar levererade jan-maj 2015). Renault däremot har en rejäl uppsving på sin Zoe, med 31 levererade bilar förra månaden, och sammanlagt 194 hittills i år – att jämföra med endast 90 stycken samma period i fjol.
Och med dagens nyhet om att befintliga Zoe-ägare kanske kan fördubbla sina bilars batterikapacitet i framtiden kan bilarna kanske bli ännu mer lockande.
Egentligen är det rätt konstigt att Renault bara gjort en kundundersökning, alltså bara vänt sig till de redan befintliga Zoeägarna. De flesta av dessa har ju redan gjort valet och är nöjda med den kapacitet som bilen har. Mer intressant är väl vad de som funderar på elbilar men inte väljer Zoe anser, iaf om man vill bredda sin kundbas. Precis som du skriver i artikeln, Tibor, så vore ett större batteri i kombi med snabbladdning något som kunde göra Zoe till en riktigt attraktiv bil!
“De flesta av dessa har ju redan gjort valet och är nöjda med den kapacitet som bilen har.”
Nöjd är väl att ta i, “accepterat” är nog ett bättre ord.
Jag har accepterat min Leafs räckvidd på 12 mil – men skulle någon erbjuda dubbelt så stora batterier för 50,000 kronor till den skulle jag tacka ja utan tvekan.
Vi har en Zoe och som Tibor redan skriver så är det bara att “acceptera läget” med de korta räckvidden då det inte erbjuds något annat – bortsedd från andra bilar. Det är precis på undre gränsen med ~12 mil, men nöjd är fel ord för det.
Eftersom man hyr batteriet skulle jag tycka att det tas ut en låg monteringsavgift för bytet till större batteri samt att månadskostnaderna bara fortsätta gäller i samma höjd. Detta då nya och gamla batteriet bör kosta ungefär lika (med tanke på prissänkning/förbättring under de åren som gått).
Dessutom borde ZE-tjänsten (appen osv) ingår i den höga batterihyran!
OK, accepterat är väl en bättre formulering. Men jag tror att många aldrig blivit en Zoekund eftersom räckvidden är för dålig. Så min slutsats är ändå densamma, att man inte kan nå nya kunder genom att fråga de befintliga om råd…
På frågan om jag skulle vilja fördubbla batteriet i min Zoe så svarar jag nej! Alldeles för mycket pengar på en bil som jag ändå bara leasar. Jag sparar till en bättre elbil (läs: Tesla 3) och tänker inte minska på det kapitalet. (Men undrar hur det funkar vid leasing? Det borde väl kunna betalas via en förhöjd avgift?).
Men det är ju mer med Zoe som inte är bra och som gör att jag inte vill öka kostnaderna för den: Kan inte ha drag eller tackräcke, kan inte snabbladda, har inte delbart bakre ryggstöd. Dessutom tycker jag att de ska lägga lite tid på att försöka hitta buggen i systemet som gör att min värmepump inte funkar som den ska.
Något annat behöver göras åt Zoe än bara att höja kapaciteten. Jag fick 7,5mil i 90km/h i våras på en laddning. Zoen behöver ett bättre bms.
Borde snart dyka upp piratbatterier eller uppgraderingskit som ersätter dessa små leasing batterier tycker man. Värdet på en beg. Renault skulle stiga fort. Inget bra deal att ha leasing på batteriet precis som du skriver Tibor. Vem vet i framtiden kanske man kan trycka in 88 kW på samma yta men som du även skriver Tibor så krävs DC laddning när man skall köra långresor. Så det får vi verkligen hoppas att dom fixar till nästa generation.