Norge förbjuder fossilbilar från och med år 2025 basunerade norske tidningen Dagens Naeringsliv ut i fredags. Elon Musk twittrade ut tidningens framsida med kommentaren “What an amazingly awesome country. You guys rock!!”
Enligt tidningen har en flerpartiöverenskommelse slutits om att förbjuda försäljning av fossilbilar i Norge från och med år 2025. Endast utsläppsfria bilar dvs el- och vätgasbilar ska få säljas. Fem år senare skall även alla tyngre skåpbilar, 75 procent av långfärdsbussar och 50 procent av lastbilar vara utsläppsfria fordon.
Helt otroliga mål som har satts utan att någon utav beslutsfattarna ens har ordet “miljö” i sitt partinamn.
Redan samma kväll dementerades dock nyheten – fast inte alls på det sättet man skulle ha trott.
Enligt Tina Bru, talesman i frågan är det inte alls fråga om något förbud. Norska regeringen tänker enligt henne inte alls förbjuda fossilbilar 2025.
Innan du tänker “jaha, nähä, ännu bara ett tomt politikerlöfte allstå” ska du lyssna färdigt på hennes argumentation: det behövs inget förbud eftersom tekniken går så snabbt framåt!
Energi- och miljöutskottets ledare Ola Elvestuen säger att du kommer teoretiskt kunna köpa en BMW med treliters bensinmotor även om tio år – men du kommer inte vilja.
Det partierna kom överens i fredags var inte ett lagförslag, utan deras gemensamma övertygelse att utsläppsfria bilar kommer att helt ha konkurrerat ut fossibilar om mindre än tio år – utan behov av någon lagstiftning!
Fundamentala skillnaden mellan Sverige och Norge, mellan svenska och norska politiker är att i Norge verkar tillräckligt många ha upplevt hur bra moderna elbilar är för att inse att fossilbilarnas dagar är räknade. När kommer Sverige komma fram till samma slutsats?
I Paris förbjuds istället gamla bilar. Från och med första juli får inte bilar äldre än 20 år köra i franska huvudstaden. Ca 30,000 parisiska bilar påverkas av beslutet. Från och med år 2020 får endast 10 år gamla bilar köra. Då kan även dieselbilar helt förbjudas i staden. Franska politiker verkar också vara mer framåt än våra egna, men inte lika övertygade om elbilarnas snabba teknikutveckling som deras norska kollegor.
Är de inte rädda för att bli invaderade av Ryssland om de vidtar för radikala miljöbeslut?
Pingback: 59 bensinbilar nyregistrerade i Norge i augusti – Tesla Club Sweden