Model 3 blir självkörande

Elon Musk sekunden efter han fick frågan om Model 3 blir självkörande

Elon Musk sekunden efter han fick frågan om Model 3 blir självkörande. (Klicka på bilden för att se videon.)

På en konferens igår fick Tesla Motors VD Elon Musk plötsligt frågan om de kommer visa upp en självkörande Tesla Model 3 på ett event om 6 veckor. Efter flera sekunders talande tystnad svarade en småleende Elon: “vi planerar inget event om 6 veckor”.

Spekulationerna gick igång på en gång. Vid eventet då Tesla Model 3 visades upp 31 Mars sa Elon att Tesla Model 3 kommer erbjuda samma autopilot som Model S och X, och spekulationer om en mer komplett helt autonom körande Model 3 startade när han avslöjade att uppvisade bilens ratt och instrumentpanel bara var tillfälliga.

Vi vet ju att Tesla Motors håller på och utvecklar självkörande bilar, vi har sett tidiga prototyper ute, ingen annan tillverkare har samlat på sig lika många miljoner mil kördata från autopiloten som Tesla Motors. Men om Model 3 kommer börja tillverkas om ett drygt år – hinner de autonoma funktionerna bli färdiga eller kommer självkörande finessen bli den som försenar bilens lansering?

Tänker du så har du inte fattat Tesla Motors arbetssätt.

Tittar vi djupt i kristallkulan är jag övertygad om följande: när den färdiga Tesla Model 3 visas upp senare i år (spekulationer om ett nytt Model 3 event i December är redan igång) kommer det visas upp tre utrustningsnivåer:

  • instegsmodellen för $35,000 kommer ha samma autopilot-hårdvara som dagens Model S och X, men autopilot-funktionaliteten kommer inte ingå, endast avåkningsvarning och autobroms (samma funktioner som dagens Model S utan autopilot – detta bekräftade Elon vid presentationen).
  • som tillval kan man köpa till autopiloten på precis samma sätt som idag till Model S och X: antingen när man köper bilen, eller senare.
  • fullutrustade modellen av Model 3 kommer däremot ha extra sensorer som kommer att möjliggöra full autonom självkörning i framtiden när mjukvaran till den släpps. Toppmodellen av Model 3 kommer alltså ha hårdvaran för självkörning på plats, men inte mjukvaran.

Det var på exakt samma sätt autopiloten till Model S lanserades: bilarna utrustades med all behövlig hårdvara (kamera, radar, datorer, etc) men själva autopilot funktionen kom över ett år senare (till kundernas förtret – Elon lovade “några månader” i början.)

Anledningen Tesla Motors kommer göra på detta viset är samma som när de släppte autopiloten till Model S: bilarna med sensorerna på plats kommer att träna sina autopiloter: all data sensorerna samlar in skickas till datorerna som med experimentell mjukvara kommer simulera hur den skulle ha framfört fordonet – och sedan jämföra detta med hur människan bakom ratten reagerade under samma förhållanden. Så medan du kör bilen kommer den lära sig genom att betrakta dig.

Detta arbetssätt är oerhört mycket effektivare än traditionella sättet övriga tillverkare fortfarande kör med: några dussin testbilar som kör runt och testar algoritmerna, sedan släppa till kunderna när allt är färdigutvecklat. På så vis kan man få ihop några hundratusen körda mil innan produkten är färdig. Tesla Motors testkör miljoner mil – om dagen.

Så när du planerar din Tesla Model 3: förutom färg, fälgar, dragkrok och andra tillval ska du även ta ställning till om du är beredd att betala flera tiotusen kronor för autonoma sensorer – som om några år (Elon kommer säkert säga “månader” 😉 ) kommer själv kunna köra bilen.

Tagged , , . Bookmark the permalink.