På en konferens igår fick Tesla Motors VD Elon Musk plötsligt frågan om de kommer visa upp en självkörande Tesla Model 3 på ett event om 6 veckor. Efter flera sekunders talande tystnad svarade en småleende Elon: “vi planerar inget event om 6 veckor”.
Spekulationerna gick igång på en gång. Vid eventet då Tesla Model 3 visades upp 31 Mars sa Elon att Tesla Model 3 kommer erbjuda samma autopilot som Model S och X, och spekulationer om en mer komplett helt autonom körande Model 3 startade när han avslöjade att uppvisade bilens ratt och instrumentpanel bara var tillfälliga.
Vi vet ju att Tesla Motors håller på och utvecklar självkörande bilar, vi har sett tidiga prototyper ute, ingen annan tillverkare har samlat på sig lika många miljoner mil kördata från autopiloten som Tesla Motors. Men om Model 3 kommer börja tillverkas om ett drygt år – hinner de autonoma funktionerna bli färdiga eller kommer självkörande finessen bli den som försenar bilens lansering?
Tänker du så har du inte fattat Tesla Motors arbetssätt.
Tittar vi djupt i kristallkulan är jag övertygad om följande: när den färdiga Tesla Model 3 visas upp senare i år (spekulationer om ett nytt Model 3 event i December är redan igång) kommer det visas upp tre utrustningsnivåer:
- instegsmodellen för $35,000 kommer ha samma autopilot-hårdvara som dagens Model S och X, men autopilot-funktionaliteten kommer inte ingå, endast avåkningsvarning och autobroms (samma funktioner som dagens Model S utan autopilot – detta bekräftade Elon vid presentationen).
- som tillval kan man köpa till autopiloten på precis samma sätt som idag till Model S och X: antingen när man köper bilen, eller senare.
- fullutrustade modellen av Model 3 kommer däremot ha extra sensorer som kommer att möjliggöra full autonom självkörning i framtiden när mjukvaran till den släpps. Toppmodellen av Model 3 kommer alltså ha hårdvaran för självkörning på plats, men inte mjukvaran.
Det var på exakt samma sätt autopiloten till Model S lanserades: bilarna utrustades med all behövlig hårdvara (kamera, radar, datorer, etc) men själva autopilot funktionen kom över ett år senare (till kundernas förtret – Elon lovade “några månader” i början.)
Anledningen Tesla Motors kommer göra på detta viset är samma som när de släppte autopiloten till Model S: bilarna med sensorerna på plats kommer att träna sina autopiloter: all data sensorerna samlar in skickas till datorerna som med experimentell mjukvara kommer simulera hur den skulle ha framfört fordonet – och sedan jämföra detta med hur människan bakom ratten reagerade under samma förhållanden. Så medan du kör bilen kommer den lära sig genom att betrakta dig.
Detta arbetssätt är oerhört mycket effektivare än traditionella sättet övriga tillverkare fortfarande kör med: några dussin testbilar som kör runt och testar algoritmerna, sedan släppa till kunderna när allt är färdigutvecklat. På så vis kan man få ihop några hundratusen körda mil innan produkten är färdig. Tesla Motors testkör miljoner mil – om dagen.
Så när du planerar din Tesla Model 3: förutom färg, fälgar, dragkrok och andra tillval ska du även ta ställning till om du är beredd att betala flera tiotusen kronor för autonoma sensorer – som om några år (Elon kommer säkert säga “månader” 😉 ) kommer själv kunna köra bilen.
Bra sammanfattning tycker jag. Finns dock möjlighet att alla versioner har fler sensorer än dagens Model S. Jag är också övertygad att Model S/X kommer ha samma funktioner och val innan första Model 3 levereras.
Allt beror på sensorernas pris.
Om Tesla lyckas ta fram självkörande bilar som förlitar sig endast på kameror så kan även instegsversionen av Model 3 utrustas – det behövs bara några kameror runt bilen för några tior (nåja, men typ).
Men om det behövs fler radarsensorer eller laserscanner rusar priset iväg – inget man vill belasta billigaste modellen med.
Dessutom skulle sensorerna för full autonomi kunna användas till att “knuffa” kunder uppåt i pristrappan: folk kommer hellre betala extra för en bil som kan bli självkörande i framtiden än att köpa billigaste snikmodellen. Om kunder hellre köper modellen med sensorerna för $45,000 (OBS siffran helt taget ur luften) än basmodellen utan för $35,000 får Tesla in mer pengar. Speciellt om sensorerna kostar säg $5,000.
Skulle inte förvåna mig om Elon stoppar in all utrustning för autonoma bilkörningen i Tesla Model 3. När kunden har pengar och vill uppgradera så lägger dom in en ny mjukvara. Precis med de som fick prova på månaden för Model S. /Tesladrömmare
Exakt. När främre motorn och autopiloten presenterades så hade dom väl redan börjat tillverka utrustade bilar i 2 veckor om jag inte minns fel
Titta på intervjun Elon gjorde för recode. Där bekräftar han att ett event kommer att hållas i slutet av året. Han får också frågan om model 3 kommer ha autopilot som standard varpå han svarar att “det får ni reda på på eventet, det blir en för stor nyhet om jag svarar nu”. När han pressas så svarar han att vi kommer göra det självklara valet. Kan tilläggas att han innan detta talade om att det kommer att anses konstigt att inom en relativ nära framtid ha en bil som inte kör själv. Kan det vara så att autopiloten kan komma som standard?
Alltså kolla på hela intervjun
Länk?
https://youtu.be/wsixsRI-Sz4
Hur ser ni på detta? http://www.greencarreports.com/news/1104206_tesla-enlists-owners-clubs-to-be-lobbying-army-insists-on-it-in-fact
“Finally, other language in the agreement could give Tesla the authority to request clubs delete website or social media posts that depict the company in a bad way, according to Transport Evolved.”