Tesla Model 3 Superchargers

Model3SC

När Elon Musk talade till Tesla Motors aktieägare i går avslöjades att åtkomst till Superchargernätverket inte kommer att ingå i priset för instegsmodellen av Tesla Model 3. Flera medier tog upp det som en stor nyhet, med antydningar om att “gratislunchen är över”, att man inte kommer kunna ladda sin Tesla Model 3 gratis vid Supercharger stationerna.

I själva verket var det länge likadant med Tesla Model S också. Instegsmodellen S40 och senare S60 hade länge heller inte Supercharging inkluderat i grundpriset, utan man fick köpa till ett Supercharger-paket till bilen för 19,500 kronor. Det var bara de dyrare modellerna med större batterier som hade paketet inkluderat i priset. Det är först senaste året som alla Tesla-modeller fick Supercharging inkluderat i grundpriset.

Prismodellen är alltså inget nytt. Tesla Model 3 kommer precis som gamla Model S få Supercharger-paketet som ett tillval till instegsmodellen – och säkerligen kommer dyrare versioner av bilen, med större batterier och ludicrous-acceleration, även i framtiden ha Supercharger-paketet inkluderat i priset.

Köper man billigaste instegsversionen av Tesla Model 3 ska man alltså behöva ta ställning till om man förutom de olika utrustningspaketen även vill köpa till åtkomst till Superchargernätverket eller inte. Om prisnivån blir den samma som det var för Tesla Model S (och varför skulle den inte vara det) kommer paketet kosta ungefär 20,000 kronor som en engångsavgift. Sedan kan man ladda gratis – precis som för Tesla Model S idag.

Enda nyheten var att det hintades att det eventuellt kan komma ett alternativ där Model 3 ägare som inte hade köpt Supercharger-paketet ändå skulle kunna ladda sina bilar vid Superchargrarna mot avgift – ungefär som CHAdeMO-laddare från tex Fortum, Vattenfall och Clever fungerar. Vilket kan tänkas vara en idé för dem som inte åker långt ofta – det är väldigt många kWh man kan köpa för 20,000 kronor.

Men aktieägarmötet bjöd även på andra nyheter. Först och främst en grundlig genomgång av företagets historia. Elon och JB blev kanske nostalgiska av omgivningarna – mötet hölls i Datorhistoriska Museet i Mountain View, Kalifornien. Största enskilda behållningen av den genomgången var faktumet att det inte var så mycket statliga lån som räddade Tesla Motors när det gick som sämst för dem – utan när Mercedes Benz köpte in sig i företaget. (Mercedes har sedan dess avyttrat sin investering, med stor förtjänst, och grämer nog sig över Elons ord idag.)

Gigafabriken kommer producera fler och större batterier. Genom förbättringar i tillverkningsmetoderna och maskinerna kommer Gigafabriken kunna komma producera upp till tre gånger så många batterier än den först var designad att göra – batterier som kommer behövas i bilarna och Powerwall hemmabatterierna (som bara de beräknas ta en tredjedel av fabrikens tillverkningskapacitet = dvs lika mycket som hela fabriken var tänkt tillverka från början). De tillverkade cellerna kommer också vara några millimeter större än de som sitter i dagens bilar för förbättrad energitäthet. Redan för över ett år sedan berättade vi om spekulationerna kring detta som nu har bekräftats.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.