Tesla Model 3 Superchargers

Model3SC

När Elon Musk talade till Tesla Motors aktieägare i går avslöjades att åtkomst till Superchargernätverket inte kommer att ingå i priset för instegsmodellen av Tesla Model 3. Flera medier tog upp det som en stor nyhet, med antydningar om att “gratislunchen är över”, att man inte kommer kunna ladda sin Tesla Model 3 gratis vid Supercharger stationerna.

I själva verket var det länge likadant med Tesla Model S också. Instegsmodellen S40 och senare S60 hade länge heller inte Supercharging inkluderat i grundpriset, utan man fick köpa till ett Supercharger-paket till bilen för 19,500 kronor. Det var bara de dyrare modellerna med större batterier som hade paketet inkluderat i priset. Det är först senaste året som alla Tesla-modeller fick Supercharging inkluderat i grundpriset.

Prismodellen är alltså inget nytt. Tesla Model 3 kommer precis som gamla Model S få Supercharger-paketet som ett tillval till instegsmodellen – och säkerligen kommer dyrare versioner av bilen, med större batterier och ludicrous-acceleration, även i framtiden ha Supercharger-paketet inkluderat i priset.

Köper man billigaste instegsversionen av Tesla Model 3 ska man alltså behöva ta ställning till om man förutom de olika utrustningspaketen även vill köpa till åtkomst till Superchargernätverket eller inte. Om prisnivån blir den samma som det var för Tesla Model S (och varför skulle den inte vara det) kommer paketet kosta ungefär 20,000 kronor som en engångsavgift. Sedan kan man ladda gratis – precis som för Tesla Model S idag.

Enda nyheten var att det hintades att det eventuellt kan komma ett alternativ där Model 3 ägare som inte hade köpt Supercharger-paketet ändå skulle kunna ladda sina bilar vid Superchargrarna mot avgift – ungefär som CHAdeMO-laddare från tex Fortum, Vattenfall och Clever fungerar. Vilket kan tänkas vara en idé för dem som inte åker långt ofta – det är väldigt många kWh man kan köpa för 20,000 kronor.

Men aktieägarmötet bjöd även på andra nyheter. Först och främst en grundlig genomgång av företagets historia. Elon och JB blev kanske nostalgiska av omgivningarna – mötet hölls i Datorhistoriska Museet i Mountain View, Kalifornien. Största enskilda behållningen av den genomgången var faktumet att det inte var så mycket statliga lån som räddade Tesla Motors när det gick som sämst för dem – utan när Mercedes Benz köpte in sig i företaget. (Mercedes har sedan dess avyttrat sin investering, med stor förtjänst, och grämer nog sig över Elons ord idag.)

Gigafabriken kommer producera fler och större batterier. Genom förbättringar i tillverkningsmetoderna och maskinerna kommer Gigafabriken kunna komma producera upp till tre gånger så många batterier än den först var designad att göra – batterier som kommer behövas i bilarna och Powerwall hemmabatterierna (som bara de beräknas ta en tredjedel av fabrikens tillverkningskapacitet = dvs lika mycket som hela fabriken var tänkt tillverka från början). De tillverkade cellerna kommer också vara några millimeter större än de som sitter i dagens bilar för förbättrad energitäthet. Redan för över ett år sedan berättade vi om spekulationerna kring detta som nu har bekräftats.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • G F

    S40 med ett grundpris på 590 000kr inkl bidrag när den den Svenska hemsidan kom igång 2013, gick inte att köpa till Supercharger på, det batteriet var helt enkelt för litet “bara” 40KWh.
    Det var inte fören S60 batteriet användes även till S40 (mjukvaru spärrat till 40KWh) som de kunde köpa till SC.
    3 ska få mindre än 60KWh batteri så vi får se om det blir likadant som med S40 att man får gå på ett större batteri för att kunna välja till SC. I så fall kan det tillsammans med SC lyfta priset uppemot 100 000kr. Elon sa att han trodde på volym beställningarna kommer att ligga runt 42 000USD. Kan vara detta han tänkte på då.

    • Filip

      kWh! h!

      • G F

        Fixat!
        Festligt att du röstat upp din egen kommentar. :)

    • Magnus Olsson

      De va nog precis de Elon menade med att supercharging är standard, att alla model 3 kommer o kunna laddas på superchargers. Om det ingick på 35k dollar eller inte sa de inte rakt ut så detta var inte oväntat. Jag skulle snarare blivit överraskad om det hade ingått.

      Lite klumpig formulering av Elon, men de kanske inte själva va riktigt säkra då. Men efter 300k+ bokat bilen insåg de nog snabbt att de inte skulle fungera om alla skulle använda supercharging.

      • Filip

        De sa för flera år sedan att SuC skulle ingå i 35k priset.

        • taliz

          Nej, dom sa att det skulle gå att använda Superchargernätet, ala “Supercharger enabled”. De har vad jag vet aldrig sagt att det ska vara gratis ström.

          • Axel Svensson

            Jag har heller aldrig sett eller hört att Model 3 skulle kunna ladda gratis på Superchargers, bara motsatsen. Många kanske tror att Supercharger är identiskt lika med gratis el, alltså att Supercharger betyder gratis el. Supercharger är ju en teknisk pryl, inte en tjänst som “gratis el” är. Till den tekniken kan kopplas olika tjänster. Tjänsten “gratis el vid långfärd” gick inte köpa till för Model S 40, kunde köpas till för Model S 60 och ingick gratis i Model S 85 och samtliga efterföljande modeller. Tesla och Elon har aldrig sagt att tjänsten skall ingå i grundversionen av Model 3. Att alla bilarna skall ha tekniken att kunna ladda vid Supercharger är väl nästan självklart, dumt att inte låta bilen ha den möjligheten nu när man byggt ut nätet.

    • taliz

      Det tillverkades aldrig några 40kwh-batterier.
      De få 40-modeller som beställdes levererades alla med 60kwh-batterier, men mjukvarubegränsade.

      • G F

        Det TILLVERKADES rena 40KWh pack, men levererades inte så när på några enstaka ex i USA.
        Tesla konstaterade snabbt att bilen egenskaper inte blev bra med det batteriet. Så de valde istället att leverera det spärrade 60KWh packen till de som hunnit beställa 40KWh modellen.

        Jag kommer ihåg när det bara fans några enstaka Tesla video bloggare (innan Björn) så kollade jag på en 40KWh ägare som sa han fått ett “äkta” 40KWh pack men att Tesla hade hintat om att byta ut det mot ett spärrat. Jag kommer inte ihåg att jag såg hur det gick, men jag tror inte det rullar några äkta 40KWh längre.

  • Filip

    Nej jag tycker ändå att det är dåligt. För många år sen sas det att model 3 skulle komma med SuC inkluderat i grundpriset. på unviel 1 så sa Elon “SuC comes standard”. Standard betyder för mig och för typ 99,99999 % av världens befolkning (utom Elon uppenbarligen) att det inte är tillval. Standard, motsats, tillval.

    Jag har inget emot att de tar betalt extra för SuC men då ska de inte säga något annat från början heller. Typiskt Elon, och Löwén…

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Så, var det dåligt även för två år sen när Model S 60 hade det som tillval men till S85 ingick?
      Även då sa man att gratis Supercharger ingår till Tesla Model S (sen la man till inom parentes förutom billigaste modellen där man får köpa till).

      Exakt så blir det för Model 3 också – förutom att det tillkommer ett tredje valmöjlighet också, att inte köpa Supercharger-paketet men ändå kunna ladda på stationerna då och då mot betalning.

      • Filip

        Ja om de sa att det skulle ingå till alla model s i baspriset 500kusd och sen inte gjorde det så var det dåligt. Men skillnaden då var att SuC inte ens fanns. Det var en bonus som kom sen.

        Är det säkert att man kommer kunna betala på stationen på nåt sätt?

    • taliz

      Men det gör det ju?
      Alla bilar som levereras kommer kunna anslutas till Superchargers.
      Däremot kommer man få betala för att få ström.

      Kan dra en jämförelse med mobiltelefoner. Vissa säljs tex med att de stödjer Qi, men inte får du med nån Qi-laddare.. och strömmen får du betala för själv..
      Precis samma sak.

  • Anders Nyman

    Jag tycker du tolkar det som sades lite fel när du skriver att man får ta ställning till om man vill köpa tillgång till SuC-nätverket eller inte. Det vore totalt hål i huvudet från Teslas sida om det var antingen dyr engångsavgift eller inte alls, och det förstår de rimligen.

    “It will still be very cheap, and far cheaper than gasoline to drive long distance with the Model 3, but it will not be free long distance for life unless you purchase that package. . . it has to be something like that,” said Musk.
    http://fortune.com/2016/05/31/tesla-could-end-free-supercharging-model3/

    Det kan jag inte tolka på annat sätt än att man kan betala per laddning om man inte köpt paketet. Var nu inte en fossilbilsjournalist och skräm potentiella ägare, Tibor!

  • Mocke

    Det är ett logiskt steg. Man får ett val; betala för paketet och du kan ladda “gratis” eller betala när du laddar.
    Kan inte tolka det annat sätt. Hur man än väljer kommer man kunna ladda på SuC. om man inte tar paketet betalar man per gång.

    Visst man kan anse att det var fult av tesla att ta extra betalt när fansen tolkade musks presentation som om gratis laddning ingick i de 35000. Men samtidigt så stärker det Tesla ekonomiskt då de kan ta betalt för eftermarknaden i form av paket eller laddningar. Tesla är ett vinstdrivande företag och jag kan se mellan fingarna om de tar ett lågt pris för att ladda på SuC. (fast åandra sidan kan musks onskefulla tvilling ta över företaget och jacka upp priset ofantligt, och teslaägarna får då snällt betala den saltade notan).

    Folk betalar bensinnotan utan att klaga (eller?) så det är bara att acceptera att så är fallet för elen (som man förhoppningsvis betalar själv hemma). För det finns möjligheten för skrupellösa att utnyttja Teslas givmidhet.
    Nu vet vi inte hur mycket paketet kommer kosta, men Teslas risk minskar om den rörliga kostnaden hamnar på deras kunder. (vem vet hur elpriset kommer ligga på i framtiden).

    det är logiskt men lite synd kan man säga. (men vilken rätt har man att klaga om man beställer en sak utan att veta vad det är innan någon som helt utfästelse är gjord) endast de 373”-115” som beställde har rätt att klaga. Men hur många kommer avboka för att SuC inte är “gratis”. inte många (eller?)

    • Claes

      Kan hålla med, men blir laddningspriset per gång på en SuC för högt relativt milkostnaden för fossilt (idag 6:65 på tankningskvittot) samtidigt som alla paket man behöver gör priset på en Model 3 närmare eller över 500kkr så blir nog inte Musk vision om en affordable car i Model 3 den boom han önskar. Det tror inte jag iaf…

      • Albin

        Stämmer detta citat: “It will still be very cheap, and far cheaper than gasoline” Så borde det kosta MAX 3-4kr/mil att tanka på SUC om man räknar på Amerikanska bensinpriser

        • Claes

          Jovisst, men det är i Amerika det…Här i Sverige blir det elcertifikat, elskatt och moms på elskatt + elpris, och säkert något mer som Magda hittar på. Då sticker ditt angivna pris upp till 4,5-6kr/mil och vips är min nuvarande diesel inte så mycket dyrare i rena driftkostnader. Tar du sedan hänsyn till leasingkostnaden och förmånsbeskattningen så förlorar Teslan lätt, trots en låg förmånsskatt. Gissar att model 3 landar runt 9000kr/mån då model S hamnar runt 16000kr/mån, allt avseende full operationell leasing inkl 4500mil/år.
          Jag hoppas att milkostnaden landar på max 4 kr/mil inkl alla Svenska “balla” skatter…

          • G F

            Du glömmer att 95% av alla laddningar görs hemma när du sover = lågt elpris.
            Alla skatter och cert tillsammans är 30öre. Elpriset på spotmarknaden i snitt för 2015 var 20öre. 20+30=50 öre + moms = 63 öre KW/h. Tesla S förbruka ca 2,25KW (men 3 kommer att bli snålare). Räkna även med 10% i laddförluster mm. så hamnar priset på ca 1Kr och 60 öre milen för Model S!

            Glömde nätavgiften, den varierar. Hemma där jag bor är den 5 öre KWh.

          • Claes

            Inte i mitt fall. 35% möjligen. Resten var tänkt att laddas ute på tjänsteresor. Kommer Tesla att ta noll kronor i vinst på de 1:65 kr(dina siffror) per mil och laddning vid SuC så må det vara väl, men det vill jag veta innan jag konfigurerar bilen. Blir den totala månadskostnaden, löneavdrag + förmånsbeskattning + driftskostnader, för hög kontra en fossildriven premiumbil så går mina mungipor ned… Å har du inte satt ett lite väl lågt elpris samt dessutom glömt de fasta kostnaderna på dina elräkningar, både för själva elen och för framledningen!? Ta samtliga elräkningar för 2015 och dela med antalet kWh. Har svårt att tro att det skulle landa på 68 öre/kWh…men är det så så får jag gratulera till ett väldigt bra val av elbolag och elnätsägare. Eller har du kanske solpaneler/vindkraftverk som gör dina räkningar så låga?

          • G F

            LoL! Claes du tänker verkligen med plånboken!
            Förs och främst är den stora vinsten med att köra elbil att du slutar spy ut giftgas i luften, som vi behöver för att kunna andas! Och det betalar jag gärna extra för.
            På samma sätt som man gör när man köper ekologisk närproducerad mat till högre pris. Det smakar helt enkelt bättre att köra en “onödig” sväng med en elbil. ;:)

            Men om man ska snacka plånbok, som du gör så måste du inse att elen kostar bara en tiondel av bensinen i runda slängar.Så även om ditt elpris skulle vara det dubbla, så är det ändå fem gången billigare än bensin!
            Ett par andra tankefel: De fasta kostnaderna för elen betalar du även om du inte har elbil. Så du får inga extra kostnader där, såvida du inte måste säkra upp, eller dra fram el till din parkering eller så. Val av nätägare kan du inte göra tyvärr, bara att betala vad de vill ha. :( Men elpris och skatter kommer från Fortums el rapport för 2015.

            Den stora vinsten med elbil gör man nog på att man inte behöver köpa ny bil så speciellt ofta 20 – 30 års intervall. Drivlinan i Teslan är konstruerad för 160 000 mil! Det räcker livet ut för min del med bara 2 000mil om året. :)

            Och ja, jag har solpaneler 11,4KW + 10,8KW solvärme. Så för hushålls-el + värme av 200 kvadratmeter + “bensin” för 2 000mil/år betalar jag ca 2 800/år i fasta avgifter för 20A elanslutning + ca 700kr/år för el och skatt mm. (Umeå energi). Så runt 3 500kr per år, det tycker jag är billigt.

          • Claes

            Oj, du missar ju poängen jag fört ovan, men grattis till dina låga kostnader för energi! Tråkigt att behöva argumentera mot Teslan när jag egentligen är:
            1) …för elbilar, har inte sagt något annat.
            2) Är också beredd att betala extra, men allt har en gräns. Jag är orolig att övergången till elbilar från fossilbilar tar längre tid om totala kostnaderna för elbilar inte går ned tillräckligt fort.
            3) Model 3 riskerar nu att bli för dyr om SuC börjar kosta extra per laddningstillfälle(och priset blir runt 3 kr/kWh vid SuC-pumpen!) eller om tillvalet SuC(utan avgift vid “pumpen”) kostar för mycket. Alla har inte hur stor plånbok som helst, för annars hade ju alla redan köpt en Tesla Model S…Hur många har du? ;)
            4) Min milkostnad idag är mellan 6:10 till 6:80 kr med ett dieselpris på 12:35 till 13:00 kr. 2,25 kWh/mil * 3 kr = 6:75 kr för Tesla Model S… Vad är tankefelet? Om nu Model 3 drar 20% mindre så blir det 5:40 kr. Säg 1:30 kr i besparing. Ger nästan 6000 kr/år. Det balanserar knappast den högre kostnaden att leasa bilen, iaf inte om du väljer nya Volvo V90 eller BMW 3-serien.
            5) Om jag använder säg 3000 kWh mer hemma, för att ladda bilen, måste jag även inkludera kostnaden för dem med samtliga elräkningar, där framledningskostnaderna och de fasta kostnaderna och skatterna ingår och dela allt med alla kWh. Annars räknar man fel. Och så betalar iaf jag mer fasta kostnader ju mer el jag konsumerar. Elbolaget som äger nätet har en “trappa” som börjar vid 9000 kWh/år…trots samma säkring.
            6) Tjänstebilsförare har vanligtvis bilarna mellan 3-5 år.

            Vi har alla olika situationer så förutsättningarna ser olika ut, men jag säger det igen: Jag hoppas att inte SuC-paketet eller SuC-engångsladdning inte blir för dyrt.

          • G F

            Skönt o höra att du också är en miljövän, det framgick inte så tydligt innan. :)

            Och ja, du har rätt i att de finns en fara att folk tänker så som du skriver när de räknar på det, och köper ännu en ny fossil istället. Grundproblemet är politiskt, att vi har ett system som premierar tjänstebilar enbart (Norges är bättre) och en bilindustri som hakat på och bygger bilar som ska “rasa” efter 3-5 år.

            Räknefelet de flesta gör är att man är inte bara fastlåst i åka o tanka o servar bilen. Utan även hur man ser på en tjänstebil. Precis som du skriver byter de flesta en sådan efter 3-5 år, men varför gör man det? Jo efter den tiden och med det antalet mil man samlar på sej om man kör mycket ökar risken dramatiskt att något rasar i drivlinan. Man har helt enkelt inte råd att bli stående p.g.a. att bilen lagt av, man måste kunna lita på bilen!
            Detta gäller inte för elbilar, du kan lita på den lika mycket efter 10år som när den var ny. I alla fall så länge du inte spräcker 160 000mils gränsen! :)
            Det finns heller ingen service kostnad som ökar dramatiskt efter 3-5 år. Du kan i vilket fall räkna på att ha den i minst 8 år utan milbegränsning för så lång är Teslas garantin på batteri o drivlina obegränsad. Räknar du så och med läge servicekostnader (mindre tidsslöseri med att åka till verkstaden). Så har fossila alternativ ingen chans ekonomist.

            Kommer du att ladda väldigt mycket på SC så lönar det sej defensivt att betala en engångsavgift för att få fri laddning för all framtid. Samt att behålla bilen “för all framtid”. Alternativt leta efter en begagnad Model S som min från 2014 den har ingen autopilot (eller andra kostsamma extra tillägg). Men ett otroligt lågt förmånsvärde (2 700kr) samt fri laddning så länge den rullar, och har 156 000mil kvar att göra det på! Här kan man spara oändligt mycket pengar på lång sikt.

            Ett långsiktigt tänk inbjuder till helt nya sätt att räkna på. Typ, vad händer om jag betalar bilen o drivmedel och tar ut mil pengar från företaget? mm mm.
            Men precis som i “dagens Tibor” är jag övertygad på samma vis som Norska regeringen att detta löser sej p.g.a. den snabba utvecklingen nu inom några få år, inget vi behöver vara oroliga för. Bra för klotet, men knappast för de tröga biltillverkarna!

  • taliz

    Jag har förbeställt en Model 3, och jag skulle faktiskt INTE vilja att det var “gratis” med Supercharging.
    Hade det varit “gratis” hade alla Superchargers varit överfulla för jämnan. För många är, som Musk sa, fortfarande fast i fossiltänkandet att man “kör och tankar”.

    Men när det faktiskt kostar att köra och tanka, så kommer nog folk att börja tänka och inse att de ju faktiskt kan tanka hemma istället.
    Då kommer Superchargers bara att användas på längre resor, som var grundtanken, och det kommer ju ändå bli betydligt biligare än bensin eller diesel.

    För dom som kör sjukt mycket och/eller inte har laddmöjligheter hemma så kan det ju vara värt att köpa paketet. Så det är verkligen win win!

  • MikeL

    För mig har det aldrig riktigt gått ihop hur Tesla skulle kunna bjuda alla hundratusentals exemplar av sin “budgetmodell” på gratis el och samtidigt tjäna pengar på dessa bilar så som de planerat. Så det här kommer inte som någon överraskning.

  • ChriserS

    Att något som kostar pengar är gratis är (normalt) av övergångskaraktär. Jag tror de aldrig kommer att kunna hålla ihop detta så länge det är inte är platser med gratis el (läs sol). Men allt är ju inbakat i priset kan ju många säga. Men om en kör 5000 mil per år och en annan 500 mil så blir det snedvridning. Funkar inte i längden. Trust me än så länge är det mäniskor som kör Teslas bilaar.

  • ChriserS

    Ursäkta stavningen hade inga glasögon på mig.

  • Limbster

    Är beredd att hålla med Filip. Dåligt kommunicerat av Tesla från början. Som kund blir man alltid besviken när saker tas ifrån än som man trodde skulle ingå men blir glad när saker man inte trodde skulle ingå gjorde det. Att människor fungerar på detta sätt är Tesla såklart fullständigt medvetna om, de har helt enkelt inte kunnat räkna riktigt rätt på alla kostnader och lovat för mycket. Frågan är hur mycket mer som kommer att kosta extra? Lyssnar man på kritikerna så menar de att några 35 tusen dollar kommer det inte bli tal om, när det väl blir dags för leveranser. Jag hoppas kritikerna får fel men samtidigt undrar jag hur Tesla skulle kunna producera till längre kostnader än konkurrenterna? Konkurrenterna kan dessutom sälja elbilar med förlust till skillnad från Tesla.

  • Filip

    D sa för flera år sen att det skulle ingå i 35k priset. På unveilen sa de “comes standard” vilket gör att man alltså fortfarande tror att det kommer ingå. Skulle de ha sagt att det skulle kosta extra förut och sen säger comes stadard skulle man fortfarande tro att det skulle kosta extra:

    Tesla Model 3 will include free use of the company’s Supercharger network that provides owners the capability to drive the breadth and length of UK at the end of next year and have a range of more than 200 miles plus a strong performance like its Model S.

    http://www.techtimes.com/articles/10635/20140719/tesla-embraces-the-masses-with-35-000-model-3.htm

  • Filip

    Argumentet att de kan sälja elbilar med förlust är ett så fruktansvärt dåligt argument för dem, om de skulle sälja bilar med förlust är det snarare ett argument mot dem.

    Om de skulle sälja sina elbilar med förlust, vilket många redan gör så skulle de inte vilja sälja elbilar, så som det redan är. De säljer sina fossilbilar istället och hoppas på det bästa.

    Nej det som krävs för att jättarna ska bli en utmanare till tesla är att de kan sälja elbilar med en rejäl vinst, först då kommer de få ändan ur vagnen.

  • Limbster

    Nja… att våga gå med förlust en period för att exempelvis plocka marknadsandelar är en välbeprövad metod att tjäna stora summor pengar på i ett senare skede. GM har helt säkert en väldigt klar plan när de kommer börja tjäna pengar på sina hybrider och elbilar. Mellan 2016 och 2020 ska de lansera 20 stycken nya el/hybrid modeller, knappast något hoppas på det bästa tänk bakom detta.

  • Mocke

    Jag tror inte de säljer med förlust. MEN man kan även se missade affärsinkomster som en förlust. (de kunde gott ta en avgift på 2 kr /min, och därmed göra en bra vinst på SuC, men iom att de inte gör de så kan man säga att de gör en förlust på den inkomsten) (hehe – här är det jag som talar om ekonomi – ett ämne som jag föraktar… )

  • Mocke

    Håller helt med att det inte var 100% tydligt, men jag gjorde samma slutsats som dig, man har tillgång till SuC och på SuC är det gratis användning. Jag måste nog gå tillbaka och titta på presentationen om det sas “free of charge”.
    SuC är per definition gratis, så det är en liten kovändning som gjorts.

  • Magnus Olsson

    Håller med absolut att det inte var tydligt, men för mig är Super chargers per definition ett snabbt sätt o ladda, det har aldrig varit gratis. Man betalade nästan 20k för den tjänsten oavsett om de ingick i bilens grundpris eller du köpte till det som på vissa bilar.

    Men jag kan förstå att man kan tolka det som gratis fast det inte är.