Analys av gigafabriken

Gigafactory_2015_jan

Gigafabriken som Tesla Motors bygger i samarbete med Panasonic börjar uppmärksammas och analyseras. En av de ledande experterna kring elbilsbatterier, Dr Menahem Anderman presenterade sin analys av Gigafabriken på AABTAM, Advanced Automotive Battery Technology, Application & Market Symposiumet. Hans (lätt censurerade) powerpointbilder kan beskådas här.

Vi har hört att Tesla Model S batterier är de mest energieffektiva på marknaden. Att de är dubbelt så bra som konkurrenternas är dock lite mindre känt. Tesla Model S batterier lagrar 233 Wh/kg, mot runt 155 Wh/kg för Nissan Leaf och Renault Zoe och runt 100 Wh/kg för övriga elbilar. Skulle tex Nissan vilja släppa en elbil med 85 kWh batteripack skulle deras batteripack med deras teknologi bli 50% större än Teslas.

Battericellerna Tesla Motors använder har en formfaktor som kallas 18650: cylindriska battericeller med 18 mm i diameter och 65 mm långa. Battericeller som sitter i andra elbilar brukar vara kvadratiska och mycket större. Tesla-cellernas effektivitetsförsprång mot konkurrenterna kommer nog att minska i framtiden, men Tesla har där ett hemligt vapen: Dr Anderman anser att mycket tyder på att Tesla Motors kommer istället för standardformatet 18650 använda den något större formfaktorn 20700 (20 mm i diameter och 70 mm långa celler) som är en mer optimal cellstorlek. Hittills var Tesla Motors begränsad av vilka battericeller som kunde produceras av Panasonics maskiner – den begränsningen försvinner när de bygger sin specialiserade Gigafabrik.

Dagens cellkostnad för Tesla Motors uppskattar han till ganska exakt $200/kWh, med fallande priser ner till under $150/kWh när Gigafabriken är i gång. Totala kostnaden för ett komplett batteripack till Tesla Model 3 uppskattar han kommer bli $8400 för ett 50 kWh batteripack.

Gigafabriken innebär en enorm risk för Tesla Motors – och Panasonic, som är den andra stora parten i affären och ska inte förglömmas. Förutom det rent tekniska med alla problem kring att bygga den största batterifabriken i världen så måste den dessutom koordineras med bilförsäljningen. Gigafabrikens produktionskapacitet kommer att sjösättas inkrementellt tills den når full produktionskapacitet år 2025. Blir Tesla Model 3 fördröjd står Gigafabriken där med enorm överproduktion av batterier. Blir Gigafabriken fördröjd kan Tesla Model 3 inte lanseras. Tesla Model 3 batteripack kommer inte vara billig i början, innan Gigafabriken har fått upp produktionstakten – kommer det återspeglas i slutpris till konsumenterna? Råvaruleverantörerna måste också höja deras utvinningstakt. Åren 2017 och 2018 kommer att vara kritiska.

Bygget av själva fabriksbyggnaden till Gigafabriken fortgår dock betryggande (klicka för video här).

Hela regionen kring Reno upplever dessutom en boom – fastighetspriserna har gått upp, mark runt fabriken köps för dyra pengar, stora bostadsområden planeras byggas för de 6500 arbeten fabriken beräknas skapa:

 


TCS ett år sedan: Sveriges enda bilfabrikant kör Tesla Model S

En som tror väldigt mycket på elbilar är Sveriges enda bilfabrikant: Christian von Koenigsegg. Hans uttalande om att han tror att 80% av alla bilar som säljs år 2020 kommer att vara elbilar slog ner som en bomb i bilvärlden. Till vardags kör han runt i sin älskade Tesla Model S (en av de första levererade i Sverige) och brukar dyka upp och sprida glädje på elbils- och Teslamöten när man minst anar det 🙂

 

 

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Analys av gigafabriken

    1. Fabian Rappe says:

      Jag tycker denna bilden är rätt cool. Då förstår man hur stor den kommer bli.

    2. Fd_offentlig says:

      Bra artikel! Jag tycker det är fascinerande att övriga tillverkares energitäthet är är så mycket lägre än Teslas, just med tanke på att 18650 cellen redan fanns, oberoende av Model S, visserligen i mindre specifik tappning, men ändå. Att övriga märken använder sämre och dyrare celler än vad som finns på marknaden är ganska obegripligt.

      • Nåja, de andra tillverkarna är inte heller helt dänga i huvudet. De har bara prioriterat andra saker i sina celler: tåla höga laddströmmar och minska risken för bränder, bla. Har man bara 100 celler måste de tåla mycket högre laddströmmar än om man har 7000.

        • JH says:

          Jag skulle vilja påstå att det är det som gör lösningen så genialt enkel (eller, ja relativt enkel i vart fall). att det blir enklar att få sprida laddningen på 7000 celler är ju intuitivt enkelt att förstå. Att få det att praktiskt fungera med balansering och allt var säkert inte ett enkelt problem dock.I dagsläget anser jag att detpraktiskt bara finns en elbiltillverkare, Jag räknar faktiskt ine eup, zoe och de andra som bilar. De är miljöalibin för specifika ändamål.

    Lämna ett svar