Sveriges enda bilfabrikant kör Tesla Model S

Christian von Koenigsegg är den enda kvarvarande biltillverkaren i Sverige. Mannen som tillverkar hypersportbilar med hans eget namn på – vad är det för bil han kör till vardags?

Jag måste medge att personligen blev jag väldigt glatt överraskad över att höra att han kör en Tesla Model S, är entusiastisk över bilen, och är långt, långt, långlångt mer positiv till elbilar än man skulle kunna tro när man betraktar Koenigseggs modellutbud.

Christian von Koenigsegg talade på Elbilskonferensen i Helsingborg. Du kan titta på video på hans tal här (från ca 8 minuter in i videon). Han släppte flera “bomber”:

Han är övertygad om att 80% av alla bilar som kommer att säljas år 2020 kommer att vara elbilar! Både globalt och i Sverige. Det är bara sex år dit… Dessutom menar han att det är oundvikligt, övertagandet kommer att ske oberoende av om politiska viljan finns eller inte. Han är orolig över Audi, BMW, Volkswagen och andra traditionella biltillverkare – att de satsar bara lite halvhjärtat på elbilar, hur ska de då kunna ta upp kampen med Tesla Motors som jobbar dygnet runt med entusiastiska medarbetare helt fokuserade på elbilar? Som bygger laddinfrastruktur “lite från backfickan”? Med en VD Elon Musk som även konkurrerat ut NASA “lite vid sidan om”? 🙂

Han avslöjade att när Koenigsegg skulle köpa SAAB för nåt år sedan var det just för att utveckla och sälja elbilar. Han var väldigt frustrerad över svenska politikers ovilja och tröghet att ordentligt satsa på elbilar. Skulle Koenigsegg fått ta över SAAB-fabriken skulle de ha kunnat bygga en riktig Tesla-utmanare där!

Christian von Koenigsegg kör en Tesla Model S sedan i oktober i fjol, dvs en av de första levererade i Sverige. Han beställde den för ett och ett halvt år sedan, innan Tesla ens hade börjat sälja Model S! Han anser att det finns ingen bättre bil i det prissegmentet, och att Model S är väldigt prisvärd. BMW M5 som han jämförde med är tyngre(!), långsammare acceleration, sämre väghållning och inte lika kul att köra. Hårda ord från en som kan sina sportbilar.

Han talade också varmt om Tesla Model S aktiva och passiva säkerhet – snabbare respons gör att du undviker olyckor lättare. Nämnde att gemene man kan inget om elbilar än, att det är väldigt viktigt att få folk att testköra dem.

Så hur går det ihop att vara elbilsentusiast och fossilbilstillverkare? Christian von Koenigsegg drog en underbar liknelse med digitalklockor. När digitalklockorna kom på 70-talet var de dyra och tekniskt överlägsna vanliga analoga uppdragbara klockor. Alla ville ha digitalklockor. De som tillverkade analogklockor slogs ut den ena efter den andra. Men så hände det något på 90-talet: när digitalklockorna blev billiga var mans egendom ville folk som ville sticka ut börja använda tekniskt sämre, omständigare, och svindyra analogklockor igen. Christian von Koenigsegg tror att bilar kommer att utvecklas på samma sätt. Och Koenigsegg kommer att leverera de där hostande prustande eldsprutande bilmonstrena även i framtiden till en liten skara ägare som vill ha sådana. Även när majoriteten av “vanliga” bilar har blivit elektriska. Han har insett att han kan inte ta upp kampen mot Tesla, men tror starkt på att nischen Koenigsegg befinner sig i kommer att finnas kvar även i framtiden.

Christian von Koenigsegg har sin lilla nisch inrutad och klar för framtiden. Var har övriga biltillverkare sin nisch?

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 11 Responses to Sveriges enda bilfabrikant kör Tesla Model S

    1. z balata says:

      Koenigsegg är en sann entreprenör. Riktigt kul att han köpt en Tesla.

    2. Tomm says:

      Excellent that he is such a fan of Tesla.

      I read the article with great interest, and started laughing at the last paragraph . . because . . I sold a collection of 1970’s digital watches to purchase a Tesla entire out of the profits. How ironic is that ?!?

      (alot of the watches have risen very significantly in value … since the ‘crash of 1977’ !)

    3. Pingback: Глава Koenigsegg предпочел «Теслу» седану BMW M5 | Формула 1 - интересно о главном, коротко обо всём

    4. Pingback: Tesla Model S is better than BMW M5: Koenigsegg founder | Driving

    5. Pingback: Christian Koenigsegg compra una Model S. "E’ più divertente di una M5" | Auto italiana on-line

    6. Pingback: Le patron de Koenigsegg préfère sa Tesla à une M5 | Réseau Automobile Français

    7. Pingback: Koenigsegg’s Daily Driver is a Tesla Model S

    8. Pingback: Invigningen av de två första svenska Supercharger-anläggningarna - Tesla Club Sweden

    9. Björn Lundahl says:

      I do not think that it is correct that electric cars will have a market share of 80% in 2020.
      Eventually electric cars will take over the market but not that quick.

      Ordinary people do not care about transmission and torque but they do care about how many miles the car can run and how fast you can charge the vehicle and how many superchargers that are around.

      Even a Tesla needs service so not even that they will save.

      People feel that their cars are reliable (despite the fact that the electric motor is superior).

      Therefore the market situation is not similar to the market situation with watches in the 70s and 80s. Then they got something which they valued, that is getting the right time.

    10. Fast Er says:

      Undrar om han verkligen har kört en M5. Motor Trend jämförde ust en M5 mot Tesla och Teslan var chanslös. Den var över 2 sekunder långsammare på ett varv. Och den klarade bara ETT varv innan bilen stängde av det mesta av batterikraften för att den inte skulle börja brinna. Antagligen la de till den funktionen i mjukvaran efter bränderna. Folk blev nog lurade av alla drag race videon på YouTube och trodde att Tesla är en sportbil som kan köras lika hård som sportbilarna.
      Och 80% elbilar 2020? Undrar vad hand hade rökt 🙂

      • taliz says:

        “Varv”? Varken BMW M5 eller Tesla Model S är några banracers. De som kör M5 på bana kan räknas på ena handens fingrar.
        Dvs varvtider är totalt ointressanta. Dessa bilar är snabba vardagsbilar, och det är där Teslan är överlägsen.

    Lämna ett svar