I tisdags rapporterade vi om Teslas erbjudande om att lösa Södra Australiens elförsörjningsproblem genom att bygga ett enormt batterilager. ”Tesla kommer få systemet installerat och igång på 100 dagar från att kontraktet har signerats, annars får ni det gratis.” twittrade företagets VD Elon Musk i ett djärvt uttalande som säkert fick flera mellanchefer på Tesla börja svettas ymnigt.
Samma dag meddelade Södra Australiens premiärminister Jay Weatherill att de har beslutat satsa på Australiens största batterilagringslösning, och bygga ett nytt naturgaskraftverk. Han nämnde dock inte Tesla vid namn vid sitt uttalande. Senare har han till och med sagt att deras beslut har inget med Elon Musks erbjudande att göra utan har planerats redan flera månader i förväg. Sure, mate.
Nu har Södra Australiens regering utlyst en anbudsförfrågan där intresserade företag ska kunna lämna in offert på uppförande av en 100 MW batterianläggning inom två veckor. Det märks att det brinner i knutarna och de vill ha en snabb lösning på problemen med strömavbrott.
Alla medier som rapporterar om anbudsförfrågan citerar “100 MW” – men det är oklart om regeringen egentligen menar 100 MW uteffekt eller 100 MWh lagringskapacitet. De efterfrågade samtidigt offert för byggandet av en 250 MW naturgaskraftverk – kanske därför de blandar måttenheterna. Kort sagt kan man säga så här: man skulle kunna bygga ett 2 MWh batterilager som klarar av att leverera 100 MW i en minut men det är inte till särskilt mycket hjälp. När man bygger kraftverk är man intresserad av MW uteffekt. När det gäller batterilager har MW uteffekt en viss betydelse men framför allt är man intresserad av batterilagrets storlek, mätt i MWh. Vi får hoppas de kan klargöra detaljerna för de företag som vill lämna offert.
För det ser ut som om Tesla får konkurrens. Det finns lokala företag i Australien som har redan byggt mindre batterilagringsanläggningar som också vill ge sig in i leken.
Australiensiska företaget ZEN har tidigare byggt en batterianläggning i Port Augusta på 50 MW och 50 MWh. De har intresserat sig för Södra Australiens projekt också och kommer säkerligen lämna in ett offert.
Lyon Group är också ett lokalt bolag i Australien som i samarbete med LG tidigare byggt en batterilagringsanläggning i Södra Australien på 2 MWh som håller på att byggas ut till 40 MWh.
Slutligen kan företaget Carnegie ha ett ess i ärmen i form av ny teknologi. Genom ett samarbete med japanska Sumitomo kan de erbjuda Vanadium Redox Flow (VRF) batterier.
Till skillnad från Litiumjonbatterier som Tesla och de andra tävlande bolagen erbjuder är VRF-batterier så kallade flödesbatterier. Elektrolyten är inte fast i battericellen utan pumpas in från externa tankar. För att bygga större anläggningar med större kapacitet behövs inte fler batterier, bara större tankar att förvara elektrolyten i.
Uppfinningen är faktiskt ursprungligen från Australien, från 1980-talet. Grundämnet vanadium kan ha 4 olika oxideringsnivåer i lösningar och VRF-batteriet utnyttjar detta genom att ha två tankar fyllda med två olika vanadium-lösningar. När man laddar batteriet flyttas joner från ena lösningen till den andra genom membranet som separerar dem. Vid urladdning vandrar jonerna tillbaka.
Fördelen med flödesbatterier är att det är lätt att ge dem hög kapacitet genom att ansluta dem till enorma elektrolyttankar. Även om batterierna har lägre energidensitet än litiumjonbatterier spelar det ingen roll i stationära lagringslösningar.
Nackdelen är att det behövs fortfarande många celler elektrolyten ska flöda igenom om man vill ha hög uteffekt. Världens största VRF-anläggningen har en uteffekt på endast 1.5 MW. Menar Södra Australien verkligen 100 MW uteffekt får Carnegie och Sumitomo problem.
Södra Australien vill få de färdiga systemen på plats redan innan sommaren. Som tur det är för de inblandade bolagen menar de December – det är då sommaren börjar i Australien som befinner sig i södra hemisfären.
Tesla verkar alltså inte bli ensam om att tävla om Södra Australiens gunst. Flera andra bolag står beredda att erbjuda liknande batterilagringslösningar – dock utan Teslas “100 dagar eller gratis” erbjudande. De andra bolagen kanske inte har Teslas erfarenhet av stora batterianläggningar eller egna fabriker som sprutar ut billiga batterier – men de kan ha politiska fördelar genom att vara lokala bolag i Australien, med lokala väljare som blir arbetslösa om regeringen ger kontraktet till ett amerikanskt bolag. Om två veckor vet vi om det är Teslas låga pris eller lokal protektionism som väger tyngst.
TCS ett år sedan: De franska solvägarna
För ett år sedan rapporterade vi om att franska regeringen planerade täcka 1000 kilometer vägar med solceller. Ett franskt företag som utvecklat tunna solceller som tål att åkas på till och med med lastbil. I December hörde vi sedan att första kilometern solväg invigdes. Vi slog dock ihop fransmännens solväg med engelsmännens väg som trådlöst laddar bilarna och kom fram till att det verkar bli möjligt att bygga en kombinerad väg som trådlöst laddar elbilarna med solel…
Ikke nødvendigvis protektionisme hvis de vælger et lokalt selskab, Tesla har vel ikke per definition det bedste tilbud. Det bliver spændende at se hvad der kommer på bordet, det er jo fint hvis andre end Tesla også kan være med til at ‘redde verden’
True that. Men i de pris jämförelser jag sett är 250 us dollar/KWh för tesla; Zen hade vid den anläggning jag kollade på 600usdollar/kwh. Det är mer än dubbelt så mycket, och det blir mycket på en 100MWh anläggning, och när jag gjorde en liten mini undersökning i saken hittade jag ingen som låg ens inom 50% av det priset tesla satt ut. Oavsett så är det ett bra drag av Australien att lämnat ut det på en fröfrågan, jag tycker närmast att det är en självklarhet att det är så de borde skötas.
Ja Tesla har helt sikkert flyttet prisniveauet og nogle af de øvrige producenter vil nok få svært ved at følge dem på prisen. Til gengæld bliver markedet formentlig meget større og det bliver nemmere at bygge en case for batterier frem for gas/kul.
Jag tror priset kommer fortsätta ned. 100-150 usd är inte orimligt att tro inom ganska kort tid. Omkring 150 är en kritisk gräns där snart sagt vad som helst blir billigare att elektrifiera med batterier givet att de kan uppfylla de övrig kraven som C tal för ur och upp laddning, vikt och volym.