De franska solvägarna

3-COLAS

Franska regeringen planerar täcka 1000 kilometer vägar med solceller under de närmsta fem åren. Har grodätarna fått total solsting? Solceller som bilar ska köra på kan väl inte funka?

Projektet är kontroversiellt, men helt galna är de inte. Det är franska företaget Colas, som för snart hundra år sedan uppfann den kalla asfaltmixen som inte behöver värmas för att härda sig (som idag framför allt används för lagning av tex potthål) som har utvecklat de unika solcellerna.

Wattway som deras lösning heter består av 7 mm tunna solceller som limmas direkt ovanpå befintlig gammal asfalt. Vägen behöver alltså inte byggas om som för vissa andra solcellslösningar. Genom att nya solcellslagret appliceras så enkelt och snabbt hålls kostnaderna nere. Fransmännen har testat Wattway på hårt trafikerade vägar med stor framgång.

Solcellerna är inbakade i en mjuk, böjlig och skrovlig material som tål tung trafik. Några dubbdäck har de inte i Frankrike så de slipper det problemet. Solcellernas effektivitet på endast 15% är något sämre än dagens standard på uppemot 20% men i gengäld kan de täcka större ytor till lägre pris. Franska vägverket beräknar att 4 meter bilväg kan generera tillräckligt med elektricitet till att försörja ett hushåll med el (utom uppvärmning).

Livslängden på solcellsbeläggningen uppges vara 10 år, dvs lika länge som vanlig asfalt, eller uppemot 20 år om den används som beläggning på mindre trafikerade områden, som tex parkeringsplatser utanför stadium och liknande. Bilarna som trafikerar vägarna utgör inget större hinder, Colas räknar med att 90% av tiden är vägbanan ej täckt av bilar, solen når fram till solcellerna. Ytan rengörs på samma sätt som vanliga vägar av regn och städbilar.

Genialt eller galet? För tidigt att säga. Allt beror egentligen på priset (som fransmännen ej har avslöjat). På franska Rivieran där solen skiner och dubbdäck skiner med sin frånvaro kan det vara en vinnande lösning. I Jukkasjärvi kanske inte lika givet.

Tycker man att hustaken skulle vara bättre plats för solcellerna må man ha rätt ur rent tekniskt perspektiv, fast då glömmer man bort att hustaken ägs inte av staten och kommunerna – men vägarna gör det.

Och kan man kanske i framtiden slå ihop två galna vägprojekt? Fransmännens solcellsvägar med engelsmännens vägar som trådlöst laddar elbilarna?

Låt oss räkna på det: säg att varje bil får sin laddning av solcellerna som befinner sig mellan den och bilen före. Säkerhetsavståndet mellan bilar på motorväg är ca 100 meter. På de 100 meter motorvägsfil finns det ca 300 kvadratmeter solceller, som genererar ca 30 kW en solig dag. Som inte bara räcker för att hålla bilen igång utan till och med blir över till att ladda batterierna under färd! 😯

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 21 Responses to De franska solvägarna

    1. Jan Mill says:

      Nu snackar vi…

    2. Axel Svensson says:

      Får inte ihop kalkylerna riktigt… Om 4 meter kan försörja ett hushåll och 1000 km kan försörja 5 miljoner människor så betyder det att genomsnittshushållet i Frankrike är på 20 människor… 15% effektivitet antar jag också är effektiviteten på själva solcellerna. Sedan kommer dessa inte placeras i optimal vinkel mot solen, vara i skugga av bilar, träd, stolpar m.m. och ständigt ha ett lager med skit på sig. De celler som ligger i skugga kommer att fungera som resistorer för övriga i samma serie.

      Själva principen ser jag som positiv där en resurs (markyta) utnyttjas mer och på fler sätt. Misstänker dock att det inte är marknadskrafter som till största del driver detta utan bidrag från skattepengar men jag blir gärna motbevisad.

    3. JH says:

      Hmm siffrorna är lite udda.. Som påpekats. 15% låter som optimala förhållanden, låt säga 10 i snitt. Fortfarande helt ok med 100 watt/m2. Det blir många watt på 1000 km motorväg. Det hela handlar om vad tunnfilmen kostar i inköp, applicering och underhålll :-).

    4. Filip says:

      Intressant men jag är skeptisk.
      * sämre livslängd
      * sämre verkningsgrad
      * smutsigare solceller = mindre solenergi
      * trafikerade vägar = skuggning från bilar (ännu värre med parkeringar, usch)
      * inte optimal vinkel

      Nej när det finns så mycket yta att lägga solceller på att det borde finnas bättre alternativ men vi får väl se vad utkomman blir.

      • Nja, skuggningen från bilar är faktiskt ganska så minimal. Till och med i en bilkö är det nog bara 50% av ytan som täcks av bilar. Flyter trafiken är det sällan en bil täcker solcellen, mellan två bilar får den massor med sol.

        Med kilometervis med väg blir det inte lika noga med skuggor som med hustak. Har du 40 kvadrat solceller på ditt hus vill du inte ha en enda bit skugga över dem. Har du 10 kilometer solceller kan man stå ut med lite skugga här och där. Naturligtvis snackar vi inte om typ vägen går i en skog, utan titta tex på motorväg som det ju inte brukar växa träd precis bredvid, man har rensat runt vägrenen.

        Och parkeringar som används endast ibland, eller mest på kvällen (de har som exempel stadion) blir tvärtom jättebra: tomma på dan när solen skiner, spelar ingen roll om täcks av bilar på kvällen.

        Allt handlar om priset. Kan man smeta på solceller istället för ny asfalt på en vägsträcka för jämförbar kostnad? Det som fransmännens lösning är bra i är att de smockar bara på solcellerna på befintlig asfalt – man behöver inte bygga om vägen som i andra liknande lösningar.

        Apropå smuts är det faktiskt lättare att köra en vända med en spolbil än att rengöra solceller på hustak eller i solcellsparker.

        Jag är väldigt skeptisk till att tekniken funkar och framför allt lönar sig idag – men den öppnar intressanta framtidsperspektiv.

        Helt klart är det dock inte en lösning för Sverige med vårt lågt stående sol, vinter och dubbdäck.

        • Filip says:

          Bra svar. Det gjorde mig lite mindre skeptisk. Priset är definitivt avgörande. Vi får se 🙂

        • Axel Svensson says:

          Skugga på solcellspaneler är mycket värre än bara själva ytan som är i skugga. Skulle kanske bara 5% av en panel vara i skugga kan effekten sjunka så mycket som 50%. Detta för att cellerna är seriekopplade i en panel för att få upp spänningen och öka effektiviteten. Problemet blir dock att en cell som är i skugga fungerar som motstånd för övriga celler.

          Några exempel på YouTube:

          https://www.youtube.com/watch?v=UNPJapaZlCU
          https://www.youtube.com/watch?v=-WGU5j7Rh1g

          Går visserligen att försöka minska effekten med hjälp av logik men detta drar också upp priset och troligen även hållbarheten.

          • Men du seriekopplar inte 1000 km solceller utan bara typ en kvadratmeter av dem. Så skuggas vägytan blir effektfallet betydande på den kvadratmetern väg skuggan faller på, men övriga kvadrat(kilo)metrar är opåverkade.

            • Axel Svensson says:

              Sant men varje bil kommer kanske partiellt skugga 4-5 “paneler” (och mängder med celler) vilket kommer påverka dessa. I en bilkö med 50% skuggad yta kanske bara 10% av toppeffekten kan nyttjas.

              PS. Det är alltså cellerna i en panel som seriekopplas. En normal panel på kanske 1,5m * 1 m har kanske 60 celler där det kanske finns upp till 10 serier.

    5. Erik Åslund says:

      Jag är ledsen, men i den miljön skulle man inte få glas att släppa igenom ljus särskilt väl någon längre tid, ännu värre blir det med ett plastmaterial. Små sandkorn och andra partiklar som bildäcken repar upp ytan med, och trycker in partiklarna i reporna.

      Solen står aldrig i zenit i Europeiska Frankrike, så skuggningen av fordonen kommer generellt att vara betydligt större än fordonens area, men det spelar väldigt liten roll jämfört med att ytan inte kommer att släppa igenom ljus särskilt väl ändå.

      Livslängden, ja alltså inte innan de börjar tappa effekt genom repning och smuts för det lär gå väldigt fort, utan innan delar av den börjar gå sönder helt lär vara klart måttlig i så pass utsatt miljö, jag personligen tror inte de kommer ha hela sträckan fungerande så länge som det tar att bygga alltihopa.

      Det finns fullt tillräckligt med lämpliga ytor att fästa vanliga billiga solcellspaneler som normalt håller 30-40 år, både för att täcka det momentana behovet när solen lyser som bäst, och att ladda batterier för så lång tid det är rimligt att lagra i batterier för generellt elförsörjning med subventioner. Bilarna behöver inte momentan elförsörjning, så det finns ingen vits med att kompromissa in solelsgenerering i själva ytbeläggningen på vägarna. Inte ens om momentan elförsörjning hade varit en bra idé totalt sett hade det varit någon större fördel att bygga in elutvinningen i vägens ytskikt.

    6. Axel Svensson says:

      Så här 3 år senare är det inte längre för tidigt att säga att detta projekt är galet. Faktiska effektiviteten var varken 15% eller ens 10% utan 4%. Slitaget är också mycket större än beräknat så kostnad i installationen och underhåll är mycket högre än vad som projektet initialt räknat på. Att bygga ett tak över vanliga vägar är troligen billigare och då kan man placera vanliga solceller med 20% effektivitet på taket. Billigt lär det dock inte bli, bara billigare och 5 gånger så effektivt som försöket.

      https://www.energy-reporters.com/environment/worlds-first-solar-road-fails-to-meet-expectations/

    Lämna ett svar