När Tesla Motors lanserade sin Powerwall i Maj i fjol pratades det om två olika versioner: en “daily cycle” modell på 7 kWh och en “weekly cycle” modell på 10 kWh. Meningen var att den större modellen skulle användas som tex reservkraft vid strömavbrott – den klarade inte att laddas/urladdas dagligen utan var tänkt att användas mer sällan.
Tesla Motors har nog insett förvirringen de två modellerna har skapat, och kanske även sett att folk mest var intresserade av modellen som tålde dygnscykling. För lagom tills leveranserna har påbörjats har de i tysthet plockat bort 10 kWh weekly cycle modellen från sin hemsida.
Den enda Powerwall-modellen som är nu kvar är den mindre, som tål dagliga laddcykler. Kapaciteten uppges nu till 6.4 kWh – men det behöver inte nödvändigtvis betyda någon kapacitetsminskning mot ursprungliga 7 kWh. För att skydda batterierna brukar ju tillverkare ha ca 10% skyddsmarginal på batteripack: för att hålla lång livslängd ska batterier aldrig laddas till absolut 100% och aldrig urladdas helt ner till 0% laddning. De 6.4 kWh som nu uppges är nog den användbara kapacitet som en 7 kWh batteripack kan ge.
Powerwall använder inte samma celler som Tesla Model S utan har en annorlunda nickel-magnesium-kobolt kemi i batterierna. Batteripacket tål 5000 urladdningscykler, vilket motsvarar daglig användning i över 13 år. Tesla Motors lämnar 10 års garanti på Powerwall.
Att Tesla har övergett den andra Powerwall-modellen innebär att inga Powerwall använder längre samma batterier som bilarna. För trots många likheter används ändå bil- och hushållsbatterier olika: Powerwall-batterier behöver inte tåla snabbladdning eller ge kraft till några ludicrous-accelerationer, däremot måste de tåla större urladdningar många fler gånger än bilarna. Det är få Tesla Model S som körs 50 mil om dagen så de måste fulladdas varje dag. Olika villkor kräver olika batterikemier och Tesla Motors verkar ha den expertkunskap som krävs för att anpassa batterierna därefter.
TCS ett år sedan: P85D testkörd
För ett år sedan testkörde vi en av de första P85D bilarna som hade levererats i Sverige. Men det var inte insane accelerationen vi tyckte var allra häftigast med P85D – utan insane väghållningen!
Intressant, bra skriven artikel!
Är det någon i Sverige som kunnat köpa än? Jag har skrivit upp mig och vill köpa så fort som möjligt.