P85D testkörd

P85D och P85+. Jo, P85+. P-et i dekalen har tagits bort av ägaren för att hålla jantelagen stången. P och D på nya bilen kommer gå samma öde till mötes.

P85D och P85+. Jo, P85+. P-et och +-et i dekalen har tagits bort av ägaren för att hålla jantelagen stången. P och D på nya bilen kommer gå samma öde till mötes.

Förra veckan levererades de första Tesla Model S P85D bilarna i Sverige. En av de allra första köparna som fick sin bil hade redan en P85+, vilket underbart tillfälle att testköra båda bilarna och jämföra dem!

Köregenskaper : 5 av 5 (minst)

Det finns bara ett ord att beskriva P85D-s köregenskaper med: insane! Och då menar jag inte accelerationen!

Att P85D accelererar som ingen annan sjusitsig, femsitsig, fyrsitsig eller ens få tvåsitsiga bilar i världen har man ju hört talas om. Slår man på Insane-läget åker man i stort sett ifrån gevärskulor, känns det som. I Sport-läge accelererar P85D som gamla P85+ gjorde. I insane-läge är det svårt att hitta någon annan bil att jämföra med. Ett hett tips: be om att få teståka en 0-100 acceleration som passagerare – den upplevelsen, den plötsliga tysta katapultutskjutningen man inte är beredd på, är mycket mer intensiv än när man själv gasar och är beredd på vad som skall komma.

Men nu var det inte bilens partytrick insane accelerationen vi skulle prata om, utan bilens insane väghållning! P85D är rent ut sagt löjligt lättkörd trots sina 700 hästkrafter. Bilen är otroligt stadig, förutsägbar och förlåtande när man kör den. Jag försökte till exempel provocera den genom att köra in i en snäv vänsterkurva med hög fart, mitt i svängen bromsa kraftigt och sedan gasa kraftigt. Om jag skulle ha gjort detta i en “ordinarie” 700 hästars supersportbil skulle den ha sett sin chans att äntligen ta kål på sin förare och skickat ut mig baklänges i vägdiket med raketfart. En lite mer civiliserad sportbil skulle ha krängt runt med skrikande däck medans antisladd, antispinn och antiidiotförare-systemen skulle ha jobbat på högvarv. P85+ anses vara otroligt stabil och lättkörd, och mycket riktigt när jag provocerade den ryckte den till lite med bakvagnen bara för att retas men sedan snabbt och tyst hittat spåret och fullföljde svängen utan dramatik. När jag gjorde manövern med P85D hände ingenting. Ingenting. Ja, jo alltså bilen bromsade in mitt i kurvan och accelererade sedan – men utan att avvika ens en millimeter från rälsen den tycktes rulla på. Det kom inte ens ett litet knyck som den sen snabbt rättade till. Man hörde inga ABS bromsar kämpa, inga motorer vråla. Upplevelsen var helt surrealistisk!

Vissa nu kanske tycker att sportbilar ska kränga lite när man pressar dem. De ska sladda, det ska kännas lite pirrande och spännande. Visst, i en tvåsitsig sportbil där du kör själv – möjligtvis i sällskap med din älskare/älskarinna. Men i en sjusitsig bil med hela familjen inklusive gammelmormor i baksätet föredrar man faktiskt P85D-s underbara stabilitet.

Säkerhet : 5

Med 5 stjärnor från både amerikanska NHTSA och europeiska Euro-NCAP är det svårt att sätta annat betyg än femma i säkerhet. Förutom de aktiva säkerhetsfunktionerna i bilen, och säkerheten som kommer via dess förlåtande köregenskaper, så är bilen också en av de säkraste -om inte den säkraste- bilen i världen att krocka med enligt ovanstående testinstitut. Säkerhetsfunktionerna förbättras dessutom via trådlöst nerladdade nya funktioner på redan köpta bilar. Hur många bilförare kan sätta sig i en bil på morgonen som just har blivit ännu säkrare, snabbare och bättre än vad den var dagen innan?

Jag testade P85D-s körfältsvarning, den fungerar bra. Vibrationerna i ratten kändes dock knappt, det var snarare att man hörde dem med öronen än kände dem med handen.

Miljö : 5

Såklart. Nästa fråga.

nyastolar

Komfort : 5

Visst finns det bilar med högre komfort än P85D. Men de har inte samma köregenskaper. I sin prestandaklass är P85D enastående. Bilen har dock problemet att den har 5 sittplatser, med möjlighet till två extrasäten, ordentligt lastutrymme och femdörrars sedankaross. Att den går att använda som vanligt bruksbil också. Och därför bedöms den som sådan ibland.

Tittar man till exempel på de skålade baksätena av nyaste generationen så är de väldigt sköna att sitta i. En enorm förbättring mot Model S gamla baksäten. Men visst skulle man kunna klaga på det låga takhöjden där bak – ända tills man inser att de bilar P85D konkurrerar mot har över huvud taget inga baksäten, eller mest bara för syns skull! P85D erbjuder sköna bekväma baksäten som man enkelt kan sätta sig i utan att behöva såga av sig benen först.

De nya skålade framstolarna ger mycket skönare sidostöd än de gamla. Ska du köpa en Tesla Model S ska du i mitt tycke tveklöst välja de nya stolarna. Speciellt baksätena har blivit mycket skönare. Fast smaken är ju som baken som ska sitta i stolarna, så det är väl bäst du provar själv innan beställning.

Tystnaden medan man kör är öronbedövande. Man måste ha radion på för att öronen inte ska domna bort. Ljudanläggningen är av koncertklass. Stänger man av radion och spetsar öronen kan man höra vind- och däckbrus – sånt som man aldrig skulle ha lagt märke till om en 700 hästars bensinmotor skulle ha vrålat i motorrummet.

Utrustning : 4

Vafalls?! Ni som är Tesla-entusiaster borde väl sätta femma på allt?! Njae, lite integritet och tankeförmåga har man faktiskt kvar. Den långa tillbehörslistan man kan få till andra bilmodeller saknar man ju faktiskt ibland. Å andra sidan innehåller även den mest snikutrustade Model S detaljer som ingen annan bil erbjuder. Mittskärmen är inte bara stor, touch, utan har också konstant uppkoppling mot Internet, Internetradio, gratis nerladdade uppgraderingar med nya funktioner, mm. Nybilskänslan kommer om och om igen, vid varje programuppgradering.

Utseende : 5

Tesla Model S är en ovanligt vacker bil. Den är en tidlös klassiker med sina svepande linjer. Vissa har försökt framställa det som något negativt att Tesla Model S har en diskret utseende som liknar andra vackra bilar, men vi förstår inte riktigt logiken där. Utseende är väldigt svårt att betygsätta, men alla som har sett bilen tycker att den är vacker – om än något neutral. Det enda konkreta negativa folk brukar anmärka på utseendemässigt är lite för mycket krom, men inte tillräckligt för poängavdrag.

Lasta : 5

Skulle du för några år sedan sagt att du just har testkört en sjusitsig bil med 840 liter lastutrymme som accelererar 0-100 på 3.4 sekunder skulle du ha ombetts lägga dig ner, lyfta benen högt, och kontakta läkare. Nu frågar folk bara hur Teslan var?

Att P85D har 840 liter lastutrymme är smått sensationellt. Volvo V70 har 575… Sportbilar med 700 hästkrafter och accelerationstider under 4 sekunder brukar vara stolta om de öht har lastutrymme.

Visst skulle det vara bra med en dragkrok på Model S. Det var nära det drogs av en poäng på grund av det – tills vi insåg att långt långt ifrån alla sportbilar har dragkrok och det går faktiskt att få in en lastpall i P85D lastutrymme.

Men att Tesla Motors inte har släppt några siffror om P85D lastförmåga är på gränsen till skandal. Model S P85+ hade 890 liter i bagageutrymme. Hur mycket P85D har har Tesla Motors inte officiellt berättat än – folk fick mäta upp sina bilar. Hur tänkte de där?

Ekonomi : 4

Tesla Model S P85D kostar visserligen mycket mer än Skoda Octavia, men bara hälften så mycket som Aston Martin Rapide S (som Model S mest liknar utseendemässigt). Är man ute efter prestandan och komforten P85D kan erbjuda finns det faktiskt få billigare bilar att välja mellan. Speciellt när man räknar in att den kan användas både som “bus”- och bruksbil.

Drivmedlet som kostar 2 kronor milen, och som till och med är gratis på långresor ger också rejäla pluspoäng i ekonomikalkylen. Speciellt om det jämförs med bensinförbrukningen på 700 hästkrafters bensinbilar. Likaså verkstadskostnaderna och försäkring. Den nya restvärdesgarantin ser också till att hålla en attraktiv andrahandsvärde på Tesla Model S.

Tesla Model S P85D är oerhört mycket mer prisvärd än tex 60 kWh instegsmodellen av Tesla Model S.

Varför satte vi då en fyra i alla fall? Tja, man måste ju kunna gardera sig inför framtiden. Om vi sätter 5 på Tesla Model S P85D nu, vad ska vi kunna komma sätta för betyg på en hälften så dyr framtida Tesla Model 3 P110D? 😉 Och betygsätter man en bil som många i Sverige faktiskt inte har råd att köpa skulle det kännas konstigt att sätta en femma – även om bilen är otroligt prisvärd.

 

Sammanfattningsvis: är du ute efter en premiumbil med otrolig prestanda som du mer vill kunna köra sportigt till vardags än på bantävlingar borde Tesla Model S P85D vara din självklara förstahandsval på en ganska så kort lista.

Totalt : 38 av 40 poäng

 


TCS ett år sedan: Tesla Motors fabrik i Fremont

Ett år sedan berättade vi om fabriken i USA som Tesla Model S tillverkas i.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to P85D testkörd

    1. Nicklas says:

      Jämför vi inte äpplen och päronskruttar nu vad gäller “Lasta”?

      – Teslans “840” liter är väl med alla säten fällda?
      – Volvons “575” liter är väl med alla säten uppe som vanligt?

    Lämna ett svar