Nya frunken i D

2015-tesla-model-s-p85d-promo

Amerikanska Motortrend har fått testköra Tesla Model S P85D. De letar fortfarande efter sina tappade hakor. Bilen är det närmsta man kan komma teleportering enligt dem. “You were there. Now you’re here.

Bilen har inte alls tre lägen “Normal”, “Sport” och “Insane” som Elon Musk utlovat, bara “Sport” och “Insane” – det finns inget som är normalt med det monstret 🙂

Tack vare Motortrends bilder kan vi nu för första gången se vad som har hänt i frunken – det främre bagageutrymmet. Mycket riktigt har den lilla extrahålet i bagageutrymmet försvunnit – men även dess bakre vägg har flyttats fram lite. Nya främre elmotorn sitter där bakom. Frunkens volym uppskattas av många ha minskat från 150 liter till ca 100. Men Tesla Model S har ju dessutom ett lastutrymme där bak på 744 liter, vilket skulle innebära att P85D-s totala lastvolym är på ca 840 liter. Att jämföras med tex Volvo V70 kombi som erbjuder 575 liter…

Nya fyrhjulsdrivna Tesla Model S P85D:
2015-tesla-model-s-p85d-frunk
Gamla bakhjulsdrivna Tesla Model S P85:
2012-tesla-model-s-frunk

Den nya främre motorn i P85D lämnar 165 kW effekt. Den mindre brutala 85D modellens främre motor kommer endast ha 140 kW effekt. De kommer alla dock använda samma elmotor, bara med olika effektiva drivkretsar, precis som alla Model S hittills har använt samma elmotor oberoende av modell. Gamla motorn i Model S kunde utveckla upp till 350 kW effekt, så den nya motorn är betydligt svagare. Så värst mycket mindre är den däremot inte då redan den gamla motorn var endast en vattenmelon i storlek.

I och med D-modellerna har Tesla Motors nu två olika motorer till hands att stoppa i sina bilar. Låt oss kalla gamla motorn som hittills satt i Model S för motor A, och den nya för motor B.

Alla bakhjulsdrivna modellerna fortsätter att använda sig av gamla motor A även i framtiden. Men de fyrhjulsdrivna blir annorlunda: 85D modellen kommer att få två motor B – både bakre och främre motorn är den nya mindre motorn. P85D modellen kommer dock få motor A bak och motor B fram, för maximal effekt. Och i bakfickan kan Tesla Motors ha en ännu värre monster med två A motorer, både bak och fram, med sammanlagda motoreffekten 700 kW – det blir 939 hästkrafter!!!

Dessa motoreffekter är dock bara momentana. Tesla Model S kan inte bibehålla effektuttaget mer än någon minut, sen blir motorerna överhettade. Som Elon Musk berättar i videon nedan så är det lätt att få ut många hästkrafter ur en elmotor – det svåra är att kyla den, för den kommer bli väldigt varm. Vi får hoppas att nya motorn, med mindre kraftuttag från den, har fått bättre kylning än den gamla. Då kommer den klara de högre effekten under längre tid, så bilen kan köras hårt längre än dagens 2-3 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=PULkWGHeIQQ#t=2494

Bookmark the permalink.