Nu när det är dags att byta till vinterdäck glöm inte att ha rätt tryck i dem!
Som vår medlem Niklas skriver på sin blogg tesla.sondell.biz är det viktigt att tänka på omgivningstemperaturen: fyller man vinterdäcken till föreskriven tryck inomhus i värmen blir det ett lägre tryck i däcken när man kommer ut i kylan och luften i däcken drar ihop sig!
Och på prestandabilar som Model S är det extra viktigt att ha rätt däcktryck. Niklas beskriver att bara det lilla tryckskillnadsfallet gjorde enorm skillnad. Bara för att trycket föll från 45 PSI (3.1 bar) till 42 PSI (2.9 bar) fick han bredställ i korsningar och hjulspinn hela tiden. Efter att han fyllde på med luft på en bensinmack (till 48 PSI, 3.3 bar) blev bilens väghållning extremt mycket bättre.
Han har varningen “KÖR INTE MED FÖR LÅGT LUFTRYCK MED NOKIAN HAKKAPELITA R2!!” i sin blogg och vi håller verkligen med – och utökar varningen även till andra vinterdäck.
Att däcktryckssensorerna inte protesterar betyder det inte att dina däck är optimalt luftfyllda – bara att de inte har punka. För bästa väghållning och för att kunna få ner Model S enorma vridmoment även i en snöfylld backe måste du ha rätt lufttryck i dina däck! Och kom alltså ihåg att mäta lufttrycket när däcken är kalla, utomhus.
Mjuk gummi i vinterdäck behöver pumpas hårdare om det är snöfritt och plusgrader ute som denna höst med mycket 10+ grader.
Men är det minus och mycket snö då blir det inte bra med för mycket luft i däcken speciellt om man kör dubbfritt.