Tesla Motors har nu släppt sitt kvartalsresultat för Q3 2014. Efter det hade Elon Musk ett konferensmöte med investerarna.
Tesla Motors är fortfarande fast beslutna med att tillverka 35 000 bilar i år, och fortsätta öka produktionstakten till uppemot 2 000 bilar i veckan om ett år. Elon Musk betonade att det inte är efterfrågan utan produktionen som begränsar antalet sålda bilar. Tesla Motors tillverkar så många bilar de bara hinner.
Kina-marknaden har formligen exploderat, butiken i Shenzen är redan ett av deras högst inkomstbringande butiker. Tesla fortsätter öppna butiker i fler och fler länder och städer. Utbyggnaden av Superchargernätverket fortsätter också i hög fart.
Byggandet av Gigafabriken fortlöper också med god fart. Fabriken kommer att sänka batteripriset med minst 30%, och kommer att producera sin första cell redan 2016. Tesla Motors bygger fabriken i samarbete med Panasonic.
Men han kom tyvärr med några dåliga nyheter också:
Model X kommer att bli ytterligare mer fördröjd. Istället för början av nästa år talas det nu om leveransstart framåt hösten 2015. I USA. Så låt oss gissa att leveranser till Sverige kommer inte att ske förrän början av 2016?
Tesla Model S är ingen grön bil längre. Tesla Motors har nämligen slutat leverera den i grön (och brun) färg. Finns bara i svart, vit, silver, blå, grå och röd färg hädanefter.
De slutar även tillverka P85 modellen (P85+ försvann redan efter D-eventet). 60D varianten kommer heller inte tillverkas, trots att den kanske skulle ha blivit en intressant modellvariant. Nu finns alltså endast Tesla Model S 60, 85, 85D och P85D modellerna tillgängliga för beställning.
Slutligen en underbar citat från Elon Musk, från gårdagens investerarmöte: “If anyone has a better [battery]cell, please send it to us. Don’t send us a powerpoint. Send us a working cell. The battery industry has the highest BS-factor of any industry I have encountered”
TCS ett år sedan: Tesla Motors kvartalsresultat
Vår nyhet för ett år sedan var också kvartalsresultatet förstås, Q3 för 2013. Ungefär samma saker sades redan då, att Tesla Motors begränsning ligger i produktionskapacitet, inte i antal köpare. Intressant är att ett år sedan öppnade Elon Musk försiktigt för framtida samarbete med andra batteritillverkare än Panasonic. Under året som har gått har dock samarbetet företagen emellan fördjupats och något tal om andra batteritillverkare har inte förekommit sedan dess.