Model S fick 5 stjärnor i Euro-NCAP

 


ENCAP

Nu har även Europeiska säkerhetsorganet Euro-NCAP krocktestat Tesla Model S. Teslan fick 5 stjärnor – såklart!

Tesla Motors påpekar i sin blogg att Model S är en av väldigt få bilar som har fått 5 stjärnor av både Euro-NCAP och NHTSA. De två testorganens testmetoder skiljer nämligen sig från varandra, så biltillverkare brukar bestämma sig för vilken testmetod de så att säga “ska bygga bilen mot”. Att Model S får höga poäng i båda testerna visar att Tesla Motors har en universell helhetssyn på säkerhet, inte anpassade lösningar.

model-s-chassis

Största anledningen till att Model S klarar krocktester så bra är faktiskt för att den är en elbil. Det blir så mycket enklare att utföra ordentliga krockzoner framme när man inte behöver ha en 300 kg tung järnklump till fossilmotor mitt i krockzonen. Den stora stabila batteripacket under bilen blir också som en 10 cm tjock platta som tar emot energin från sidokrockar och skyddar passagerarna. Tesla Model S är en otroligt säker bil när det gäller passiv säkerhet – att ta hand om krockkrafterna när olyckan väl är framme.

Men medan amerikanska säkerhetsorganet NHTSA koncentrerar sig på sådan passiv säkerhet har Euro-NCAP gått ett steg längre och ger poäng även för aktiv säkerhet: funktioner i bilen som ska förhindra att olyckan öht inträffar. Läser man testrapporten kan man se att den testade bilen hade de nyligen introducerade förarassistansfunktionerna för att få de viktiga Euro-NCAP poängen. Fortfarande fick Model S inte full pott där, för vissa finesser (som tex automatisk inbromsning) som Euro-NCAP ger poäng för inte finns till Model S än. Så medan Tesla Model S är den säkraste bilen NHTSA någonsin har testat finns det faktiskt bilar som har fått mer delpoäng hos Euro-NCAP.

 

 

Läser man Euro-NCAP-s kommentarer längst nere i testrapporten kan man hitta några riktiga guldkorn:

Euro-NCAP hittade vid sitt krocktest att Model S krockkuddar blåstes upp aningens för lite. Tesla Motors kunde då gå in och förbättra mjukvaran till krockkuddarna. Ännu häftigare är att den förbättrade mjukvaran kunde sedan skickas trådlöst ut till alla befintliga bilar, så din Model S krocksäkerhet är nu ännu bättre än vad den har varit förut! Utan kostsam återkallelse av bilarna.

Model S fick faktiskt minuspoäng för att man stänger av passagerarens krockkudde via touchskärmen. I bästa EU-maner fick Tesla Motors kritik för att menysystemet inte är översatt till alla språk. Bådar gott för dem som vill ha menysystemet på svenska.

Ni som ska köpa bilbarnstolar till Model S har stor nytta av Euro-NCAP-s rapport, där de har testat ett antal olika modeller (klicka på bilstolarnas namn för att se var de får installeras i bilen). Alla testade bilbarnstolar funkade bra förutom Römer Duo Plus som behövdes lite extra kraft till för att få på plats.

Model S “motorhuv” är av aktiv typ, som lyfts upp när bilen detekterar en krock för att skydda gångtrafikanter man råkar ha kört på.

 

Slutligen filmen med Euro-NCAP-s krocktester av Tesla Model S. Känsliga tittare varnas 😉

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar