Tesla Model S förarassistans

DriverAssist_big

Tesla Motors har lanserat avåkningsvarnare (“lane departure warning”) och hastighetsvarning på Model S. Bilarna har inga årsmodeller, och Tesla Motors har inte kommit med någon officiell information, men flera som har fått leverans av bilarna senaste dagarna (i USA) har fått en trevlig överraskning när de bläddrade igenom sina nya bilars menyer.

De nya finesserna behöver den nya kameran som är monterad bakom vindrutan framför inre backspegeln som avläser vad som finns framför bilen för att fungera och en radar under noskonen. Kameran spanar efter sidlinjerna på vägen, och hastighetsskyltarna. Det är nog samma kamera som kommer att användas i framtida mer autonoma körfinesser i bilen också, läs vår tidigare artikel om den. Radarn är mest där för en framtida adaptiv farthållare. Äldre bilar som saknar dessa kan inte få de nya finesserna. Enligt vad vi erfar kan man inte eftermontera kameran och radarn på befintliga bilar.

Avåkningsvarnaren vibrerar lätt ratten på den sidan man har kommit för nära sidlinjen, samma system som i flera andra bilar, tex Mercedes. Däremot sker det ingen automatisk korrigering av rattutslaget – det är föraren som ska reagera.

Hastighetsvarningen ser man som ett grått streck på hastighetsmätaren vid gällande hastighetsgräns – överträder man den visas en stor hastighetsskylt med gällande hastighet i mitten av hastighetsmätaren, plus en (avstängbar) ljudsignal. Känsligheten för hur långt över hastighetsgränsen varningen ska komma kan justeras. Hastighetsvarning är något som verkligen kan behövas i en helt tyst bil som accelererar till otillåtna hastigheter inom några få sekunder – man kan lätt åka alldeles för fort i en Tesla utan att märka det!

Vi har inte fått någon pålitlig information om när dessa finesser kommer till de svenska bilarna och vilka som kan få dem. De amerikanska kunderna har börjat få bilar med finesserna efter den 15:e September. De verkar följa med alla bilar – även dem utan teknikpaket. Model S designstudio nämner inte förarassistans än. Vi återkommer så snart vi vet mer.

Tills dess kan ni läsa Teslas manual om finesserna:





 


 

Vi trodde vi kom på fjärdeplats i helgens Oresund Electric Car Rally. Det trodde tävlingsledningen också – ända tills de detaljgranskade resultaten och räknade om. Och då insåg de att de har räknat fel och team SOLBIL egentligen kom på tredje plats! Pallplats alltså! :-D

 


TCS ett år sedan: Ladda din Tesla Model S

Vår nyhet för ett år sedan var den första informationssidan vi sammanställde. Det finns ju nära på dussin olika slags kontakttyper man kan ladda sin elbil med; hur ska man klara sig i den djungeln? Vilka av dem passar Tesla Model S? Vi gick pedagogiskt igenom alla kontakttyper som är listade på uppladdning.nu – sajten som är alla elbilsägares bibel över alla laddplatser i Sverige (och norden) – med kommentarer om kontakttypen går att använda och i så fall hur snabbt man kan ladda med den.

Efter några månader lyfte vi upp nyhetssidan till att bli en del av våra informationssidor som kan nås från menyn högst uppe på vår sajt – ni hittar den under “Laddstationer” : “övriga publika”. Den sidan är än idag en utav våra mest besökta!

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Tox74

    Varför kan den inte styra tillbaka själv? Det kan ju undvika olyckor jämfört med att ratten vibrerar och föraren ska vakna till och inse vad som är på gång.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Den finessen kommer nog i en senare mjukvaruversion. Hårdvaran som behövs för sådana finesser verkar nu vara på plats i bilarna, så vi kan förvänta oss flera nya funktioner i framtiden.

    • JH

      Advokater. Stämmningar. Ansvarsfödelning…. Räcker det som skäl?

      • Tox74

        Nja undrar det .Andra bilar har ju den funktionen men kanske inte i USA?

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Som jag skrev i tidigare artikel har de bilar som erbjuder autonom styrning diverse sätt att tvinga föraren aktivt delta i körningen ändå, just pga juridiska skäl.
          https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande-bilar/

          Mercedes tex som av allt att döma använder sig av samma hårdvara tvingar föraren att hålla handen på ratten även när bilen själv styr. Det löses mha en colaburk och silvertejp.

          Elon Musk har däremot sagt att Tesla Motors bilar ska bli äkta självkörande. Men då måste teknologin upp till en helt annan tillförlitlighetsnivå. Mercedes självstyrning tex suger – jag har testat själv och jag förstår varför de tvingar föraren ha kvar sin hand på ratten.

          • JH

            googles variant verkar funka alldeles utmärkt dock. De är ju så konfidenta att de släpper ut bilarna i praktisk drift. Utan ratt och pedalställ… :-() Så tekniken som sådan är nog där. Men den är fortfarande ojämn och inte mogen jäms över.

    • vigge50

      Ibland kanske du behöver köra över linjen och då är det rätt dumt om du måste gå in i inställningar och slå av funktionen bara för att du ska kunna väja undan för någon annan som har krockat, saker som trillat ner på vägen mm Tänk om någon gör en dum omkörning i motsatt riktning då kommer du nog vara ganska glad om du kan väja undan och över sidolinjen istället för att bilen ska tvinga tillbaka till till mitten av vägen och där med rakt in i den andra bilen

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Nu är ingen av de befintliga styrfunktionerna så dum i någon bil. Om föraren aktivt svänger för att köra över sidolinjer tillåter de det.

        • vigge50

          Självklart är det så, vet inte vad jag tänkte :)

          • Tox74

            Ja jag provkörde en Ford Focus förra året och det var inga problem att köra över linjen om man så vill eller måste

  • Elbilisten

    Intressant! Med adaptiv farthållare som håller avstånd till långsammare fordon och ett system som kan läsa t ex skyltar med tillfälligt lägre hastighetsgräns vid vägarbete blir det väldigt bekvämt att köra. Men det kommer kanske inte att kopplas så att farthållaren justerar sig upp/ner när man passerar skylt med ny hastighet?

    • Björn

      Man blir lite nyfiken på “hur mycket” adaptiv den är. Räcker det till “full auto brake” tex. På något känns det mer prioriterat för en tyst bil som Model S.?!
      PS. Få nu inte för er att jag tycker det är dåligt med tysta bilar =)

  • Lasse Larsson

    Nice, då har jag något att se fram emot när jag får min Tesla nästa år i april. Det är en svår väntan som jag har framför mig.

  • Nicklas

    Äntligen!
    – Nu ska här köpas :-)

  • Simon

    Förresten… Är gränssnittet i displayerna översatt till svenska?
    Det har slagit mig att många knappar och andra reglage på andra bilar är på engelska, men i det här fallet tänker man ju mer “iPad” än “knappar och rattar”, och en iPad är ju översatt till svenska.

  • Nicklas

    Man blir ju lite misstänksam då Tesla inte säger något officiellt och det dessutom verkar vara väldigt få som bekräftar dessa funktioner… Internet Troll med Photoshop?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nej, nu är det bekräftat av flera att det väller ut bilar med de nya finesserna från Tesla. Och fler finesser är på gång: https://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-acc-blind-spot-mm/

      • Nicklas

        Vad jag är lite orolig för är att det är samma person som lagt upp alla dessa bilder i det forum du hänvisar till och endast ett fåtal andra som har “bekräftat”… Jag är generellt skeptisk till “nyheter” från internet eftersom vilken fåne som helst kan publicera “fakta”.
        – varför kan man inte få något officiellt uttalande?!?

  • Pingback: Tesla Model S ACC, blind spot, mm - Tesla Club Sweden

  • Pingback: Nya bromspedalen - Tesla Club Sweden