Tesla Model S ACC, blind spot, mm

blindspot

Förutom de nya förarassistans funktionerna vi berättat om förra veckan har det tillkommit fler nyheter i nyligen levererade Teslor i USA:

Extra parkeringssensorer vid fram- och bakhjulen. Dessa sensorer brukar användas -förutom för att underlätta parkering- även till dödavinkel-detektering och vid automatisk parallellparkering. Vi kan alltså förvänta oss sådana finesser i kommande mjukvaruuppdateringar.

acc_stalk

När vi såg förra veckan att Tesla Motors har börjat montera radar under noskonen på nya Model S bilar gissade vi att dessa kommer att användas till adaptiv farthållare i framtiden. Nu har det kommit nya ledtrådar för det: på de senast levererade bilarna i USA har det tillkommit ett litet piktogram på farthållarstjälken som tydligt visar att Tesla Motors planerar släppa funktionaliteten snart.

Det har även tillkommit en ny liten kamera bakom inre backspegeln som tittar framåt ut genom vindrutan. Den används just nu till att spana efter fartskyltar och sidolinjer, men kan i framtiden användas till mycket mycket mer.

Är hårdvaran på plats behövs det bara nya mjukvaror för att successivt släppa mer och mer avancerade lösningar. Fartskyltar och sidolinjer är bara första steget. Kommande adaptiva fartkontroll och dödavinkel-varningen nästa steg. Sedan kommer nog parkeringsassistans och efter det har Elon Musk flera gånger pratat om att Tesla Motors ska försöka ge sig på autonom körning av bilen; ett slags autopilot som klarar av att köra bilen på motorväg från påfart till avfart.

highres

Förutom ovanstående nya hårdvaror har det även kommit en nyhet till: instrumentklustrets skärm har fått högre upplösning. Det kanske är en förberedelse inför Model X där den skärmen eventuellt ska användas till att visa bilden bakåt istället för backspeglarna – eller kanske bara att Tesla Motors fick en bättre deal på de skärmarna.

Senaste veckan fick vi se Tesla Motors annorlunda strategi – de nyheter andra biltillverkare samlar på sig och släpper samtidigt när de lanserar en ny årsmodell släpper Tesla Motors pö om pö, ny hårdvara börjas monteras i bilarna så snart den är tillgänglig. Förfarandet har sina fördelar för både tillverkare och köparna – men blir svårhanterligt för de som i framtiden kommer att köpa begagnade Model S. Det finns ju inget enkelt sätt att redan på årsmodellen se vad det är för utrustning man kan förvänta sig bilen har.

En annan nyhet vi kan förvänta oss dyka upp snart är mjukvaruuppdateringar där inte allt är gratis. För varför skulle Tesla Motors tex ge bort adaptiv farthållare till alla kunder i framtiden? Andra tillverkare brukar ta saftigt betalt för sådana finesser. Att Tesla Motors utrustar alla bilarna med hårdvaran, men tar betalt för att aktivera dem i mjukvaran skulle vara en bra inkomstkälla till Tesla Motors, och även tryggt för kunderna som skulle kunna köpa bilen utan finesserna men med trygghet att de kan uppdatera bilen med de funktionerna när de vill.

Och är det någon som undrar varför Tesla Motors nu har börjat införa ena säkerhetsfinessen efter den andra på bilarna så behöver hen bara läsa Euro NCAP-s lista över säkerhetsfinesser som ger extra poäng när bilarna bedöms: Blind Spot Monitoring, Lane Support Systems, Speed Alert Systems (ISA), Autonomous Emergency Braking, Attention Assist, Automatic Emergency Call (eCall), Precrash systems, Vision Enhancement Systems… det är nog exakta listan över finesser Tesla Motors tänker införa i bilen innan de ska låta Euro NCAP testa bilen. De vill nog få samma överlägsna resultat som hos amerikanska NHTSA där Tesla Model S var den säkraste bil de någonsin har testat. Euro NCAP har dock högre krav på aktiv säkerhet, som Tesla Motors nu håller på att införa i bilarna.

När de ändå håller på hoppas vi de fixar nackstöden också.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.