Nya bromspedalen

autopilot

En av nyheterna Elon Musk avslöjade vid stora D-eventet var elektromekaniska bromsar. Tesla Model S bromsar hittills hade samma vakumservolösning som vanliga bilar. De fungerar så att när man trycker på bromspedalen pumpar man bromsvätska till kolvar som trycker bromsbeläggen mot bromsskivan. Bromskraften förstärks av en vakumservo – bromsbeläggen trycks hårdare mot bromsskivan än vad du trycker med foten på bromspedalen. Vakumet i fossilbilar skapades av insugningsröret – i elektriska bilar av en liten vakumpump.

Det nya med Teslas elektromekaniska bromssystem är att bromspedalen inte är mekaniskt kopplad till bromsbeläggen längre. Bromspedalen pumpar inte längre bromsvätska utan lämnar bara ifrån sig en elektrisk signal som styr en bromskolv. Bromskolven är dock fortfarande inte direktkopplad till bromsbeläggen. Sista biten till bromsbeläggen finns det fortfarande bromsvätska kvar som förmedlar kraften. Och själva bromsoken är samma som förut.

Så vad har ändrats, och varför? Bromspedalen är nu helt mjukvarustyrd. Förutom att den berättar till bilens dator hur hårt man trycker har den även en liten elmotor som reglerar motståndet i pedalen. Force feedback som det så fint heter. Genom att bromspedalen nu inte längre står i direkt mekanisk förbindelse med bromsbackarna kan bilens dator ge sig in i leken. Bromspedalens känsla, känslighet och bromsmotstånd kan nu styras via mjukvara. Bromspedalen kan tex få sport-läge där den “nyper” snabbt när man trycker på den, eller komfort-läge där bilen bromsar mjukt. Men panikstampar man på bromspedalen kan då bromsarna nypa snabbt även i komfort-läge. Och kunden ska kunna reglera känslan i pedalen via inställningar på mittenpanelen (i nån framtida mjukvaruversion).

Autopiloten kan nu också bromsa bilen utan att bromspedalen rör sig. Men kunden ska ändå kunna panikbromsa bilen via pedalen ifall det skulle behövas. Dessutom är den elektromekaniska systemet snabbare än gamla mekaniska – en snabbhet som underlättar autopilotens arbete.

Som synes skiljer sig inte de nya bromsoken från de gamla:

Men istället för vakumservot används en Bosch iBooster:

Följande video förklarar hur Bosch iBooster fungerar (och visar att Bosch från början trodde en annan, tysk tillverkare skulle bli först med systemet 😉 ):

Det behövs inget vakumservo för iBoosterns kolv trycker bromsvätskan med full kraft (till skillnad från din fot) så den behöver inte förstärkas. Bilens dator styr iBoostern, hur hårt den ska bromsa. Antingen är det autopiloten som styr, eller föraren via sensorn i bromspedalen. Bromsen kan då agera helt oberoende av hur hårt (eller om över huvud taget) bromspedalen trycks in.

Den nya bromslösningen återfinns redan på alla nya Tesla Model S – de som har fått de nya sensorerna för förarassistans. Det är alltså inte bara de fyrhjulsdrivna D-modellerna som får den.

Ni som är rädda för att nya systemet tar bort “feelingen” från bromspedalen ska betänka att Tesla Model S gaspedal öppnar inte heller nån förgasare med en vajer precis – Teslas gaspedal har alltid varit elektronisk, en sensor på en fjädrande pedal som skickar vidare ett värde till bilens dator. Nu har bilens bromspedal också tagit steget in i framtiden.

 


TCS ett år sedan: Model S autobahn-paket till alla

För ett år sedan pratade Elon Musk om att Model S skulle få bättre prestanda vid höga hastigheter – ett Autobahn-paket. Sen har vi inte hört något på ett år.

Är det D-modellen med fyrhjulsdrift som han ansåg? De bilarna får ju högre maxfart och längre räckvidd i höga farter. Bakhjulsdrivna S85 klarar bara 200 km/h i topphastighet. Fyrhjulsdrivna S85D för 35 700 kronor extra klarar 250 km/h.

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.