Tesla Motors fortsätter oförtrutet att bygga fler och fler av sina Supercharger snabbladdstationer i Sverige. Förutom de 7 invigda håller de på att bygga 6 till!
I och med att Tesla Motors har invigt Supercharger-anläggningen i Lagan (Toftaholm) finns det nu Superchargers på följande 7 orter:
- Löddeköpinge, Falkenberg, Uddevalla längs med E6 på västkusten
- Arboga och Karlstad längs med E18 mellan Oslo och Stockholm
- Jung så att man kan åka E20 mellan Stockholm och Göteborg
- Lagan vid E4 mellan Jönköping och Malmö
Tesla Motors har på sin officiella karta markerat att de ska öppna 6 Supercharger anläggningar till under vintern som kommer nu, och därefter 8 till under 2015 och 2016.
Tesla Club Swedens egen spion Niklas avslöjar på sin hemsida tesla.sondell.biz att Tesla Motors är på god väg att infria sina löften. Det pågår aktivitet redan på 6 orter i Sverige:
- vid E4 i Ödeshög, vid Dinners Östgötaporten
- vid E4 i Nyköping, vid Sillekrog
- vid E4 i Infra City, Stockholm, vid Service centret och MAX
- vid E4 i Gävle, vid Dinners Gävlebro
- vid E4 i Sundsvall, vid OK/Q8
- vid E14 i Östersund, vid OK/Q8
Läs senaste nytt om hur långt arbetet har fortskridit på de olika platserna på tesla.sondell.biz! Det är så mycket stationer på gång så vi fick zooma ut vår karta över pågående projekt så alla kan ses!
Vi har tidigare rapporterat om att Tesla Motors skulle bygga Superchargers i Infra City, men de kunde inte bestämma sig om de skulle byggas vid Service centret eller vid MAX. Nån sa till slut “f*ck it, we build them both!” för de kommer nu bygga två Supercharger uttag vid Service centret – och sex till vid MAX också! 🙂
Tesla Motors representanter har sagt att de vill bli färdiga med “årets skörd” av laddstationer innan vinterkylan gör fortsatt arbete omöjlig. Sedan återupptar de det mödosamma arbetet att skänka Sverige ett fungerande laddinfrastruktur när våren har tinat upp våra marker.
Det verkar som att vi nu i vinter ska kunna åka fritt med våra Tesla Model S längs de viktigaste motorvägarna vi har i Sverige: E4, E18 och E20.
Speciellt sträckan Stockholm-Göteborg är symbolisk: det är alltid den sträckan som dyker upp så snart man diskuterar bilar och resor. Och då menar man just att åka sträckan via E4 till Jönköping, sedan riksväg 40 till Göteborg. Dagens Tesla-lösning via E20 räknas liksom inte.
Men när Tesla Motors har invigt sina nya laddstationer i Nyköping och Ödeshög vet jag inte riktigt vad elbilsmotståndarna ska säga. Då blir det ju plötsligt lika lätt att ta elbilen som fossilbilen mellan städerna – något de sa skulle aldrig kunna hända!
Om bara Ödeshög öppnar (stationen i Nyköping behöver man inte ens stanna vid) kommer ju resan Stockholm-Göteborg endast bli 20 minuter långsammare med en Tesla än med en BMW – men 700 kronor billigare!
20 minuter som kan användas för att sträcka på benen, få lite mat i magen och uträtta andra behov vilket är att rekommendera framför att streckköra. Intressant att se dom som tjänar mer än 2100:- i timmen och vill streckköra. Visserligen kan det finnas fler i bilen men det gör ju bara behovet av pissepaus troligare,
Superchargen i Infra City, Stockholm, vid Service centret skulle öppnats i fredags men dom har problem med strömmen. Dom jobbar på problemet.
Den vid Max byggd om två-tre veckor sen är det installation och test kvar så om 1-2 månader borde den vara i bruk.
Stockholm – Göteborg och tillbaka fungerar ju fortfarande inte via E4 och riksväg 40. Det är ju 21,2 mil från Ödeshög till Göteborg och därmed 42,4 mil för att ta sig till Göteborg och tillbaka till Stockholm den vägen.
Och det är utan att ha möjlighet att åka något i Göteborg också.
Så det saknas fortfarande en laddare någonstans mellan Göteborg och Borås för att Stockholm – Göteborg via E4:an fungerar som det ska.