“normal”, “sport” och “insane” – ja den nya moden i nya P85D bilarna heter faktiskt “insane”! 🙂
Men låt oss ta det från början: Tesla Motors premiärvisade två nyheter på sitt event natten till i dag: D och A.
D står för Dual motors, två motorer som ger Tesla Model S fyrhjulsdrift. Nya motorn tar en liten del av frunken (bagageutrymmet framme) och driver framhjulen. De två motorerna tillsammans accelererar Tesla Model S P85D 0-100 km/h på otroliga, skrämmande, galna 3.4 sekunder!!! Därav namnet “insane” 🙂 3.4 sekunder, det är som McLaren F1 och Koenigsegg CCX… fast du kan ta med dig sex skrikande passagerare medan du gör det!
Tesla Model S P85D får med de båda motorerna sammanlagt 691 hästkrafter och 1066 Nm vridmoment! Främre motorn ökar bilens vikt med 132 kg. Toppfarten för P85D ökar till 250 km/h.
Precis som vi förutsade ökar extra motorn också på räckvidden med ca 2 mil, blandad körning. Troligtvis ännu mer i motorvägsfart då extra motorns bättre utväxling utnyttjas till fullo.
Priset i USA för extra motorn blir $14 600 i P85D. Totalpriset för Tesla Model S P85D börjar så vid $120 170. För det priset får du en bil som åker ifrån det mesta som lagligt kan framföras på en gata! Maxar man ut allt landar priset på $143 970. Vi får se de svenska priserna kanske senare idag, men vis av tidigare erfarenhet bör man multiplicera med 10 för att få priserna i kronor tills dess.
Extra motorn kommer att komma till de andra modellerna också, inte bara P85D. Det blir alltså även en 60D och 85D – modeller med mindre insane acceleration men som kanske passar fler kunder.
60D och 85D får faktiskt en mindre bakre motor än deras nuvarande bakhjulsdrivna varianter. Främre motorn blir också mindre i storlek än P85D-s. Motorerna blir på 188 + 188 = 376 hästkrafter. Bakhjulsdrivna S85 har en motor på 380, man förlorar alltså 4 hästkrafter på pappret och vikten ökar med 80 kg. Ändå blir 85D 0.2 sekunder snabbare på 0-100 km/h (5.2 isf 5.4 sekunder), får högre maxfart (250 km/h isf 200 km/h) och räckvidden ökar med 50 km! Allt detta på grund av effektivare utväxling på den främre motorn, anpassad till högre farter. Den främre extramotorn i 60D och 85D kostar bara $4 000 extra, vilket nog kommer att få många att välja fyrhjulsdrivet i framtiden.
Räckviddssiffrorna på de nya modellerna har missuppfattats av många idag, för man jämför äpplen och päron. Bakhjulsdrivna S85 tex har 50 mils räckvidd enligt körcykeln NEDC. Men 85D-s räckvidd uppges till 44 mil. Har räckvidden minskat? Nej! För de 44 milen är uppgivna vid 100 km/h fart – där de gamla bilarna kom strax över 40 mil.
Leveranserna av P85D modellen startar innan årsskiftet i år, 60D och 85D modellerna i februari nästa år. Bilarna är redan idag beställbara på Tesla Motors amerikanska sajt, troligtvis på den svenska också senare i dag.
A blev den andra bokstaven. A som i autopilot. Autopiloten ingår från och med nu i Tech-paketet, som ökats i pris till $4 250. Hårdvaran, som finns på plats i alla bilar som tillverkas nu, består av en kamera och radar som tittar framåt, och ultraljudssensorer som spanar 360 grader runt bilen. Själva mjukvaran kommer att komma i omgångar, med de första enkla funktionerna ute redan nu, och fler på gång snart.
Om några månader, när alla funktionerna är på plats ska Tesla Model S kunna alldeles själv åka i en fil och följa dess svängningar, anpassa sin fart till hastighetsskyltarna och omgivningen, och byta fil själv när du slår på blinkersen. Bilen ska också själv kunna parkera sig i garaget efter att du har stigit ur, och komma till dig på morgonen. Någon automatisk laddning presenterades inte idag, men någon slags trådlös laddlösning håller de säkert på med att implementera.
Autopiloten finns redan som färdig kod till bilarna, Tesla Motors håller bara på att finjustera den innan släpp till kunderna. De som var med på eventet fick åka med i en P85D som både presenterade insane-accelerationen och autopiloten:
Det blev däremot ingen visning av Model X. Tesla Motors bjöd in många som har beställt Tesla Model X och väntar på leverans – vi undrar lite hur de mår idag. Fast enligt Tesla Motors så bjöd de in Tesla entusiaster – varav en del råkar ha beställt Model X (och troligtvis även har en Roadster och Model S i garaget redan).
Tesla Model S P85D kommer också få nya säten med mer sidostöd och bättre nackskydd!
Det priset är för fyrhjulsdrift på s60 modellen, det är betydligt dyrare för fyrhjulsdrift på p85 modellen
$4000 var för dual motor i S 60 och S 85. I P85 kostar dual motor $14000 extra.
2 mil extra för P85D men 5 mil extra för S85D, D:et var positivt det…!! Varför inte från Tesla sida prata om att man borde kunna få dragkrok på D-modellerna, det må vara en sport sedan men för att kunna använda den i alla situationer så behövs möjlighet till det…
Ja, jag hade hoppats att D stod för dragkrok. 🙂
Jag är inte helt säker men har dem inte ökat antalet hästkrafter på samtliga modeller även med bakhjulsdrift. s60 hade väll ändå inte 380 hästkrafter tidigare och har detta påverkat acceleration?
Stämmer. Vill minnas att 60 hade 306hk, och 85 hade 376 eller något sådant.
Pratade precis med min lokale Tesla-representant. Han trodde att svenska Tesla-sidan kommer att uppdateras med Dual Motor under de närmaste dagarna, senast till efter helgen.
Lite oväntat att man inte presenterade ett nytt, större, batteri. Jag tror man internt gått över från 3500 till 4000 milli ampere, och då fått ned vikten. Det skulle innebära att man kan tillverka 10% fler batteripackar inom befintlig produktionsvolym av enskilda battericeller vilket skulle kunna öka deras tillverkningstakt av bilen… 🙂 Det skulle också offsetta en del av den extra vikten från motorn. 85 kw räcker ju bra till i vart fall som helst har det visat sig.
0 – 96 km / h 3,2 sekunder, kanske någon tiondel till upp till 100 km / h.
Ja, sant. Så är det för bakhjulsdrivna P85 också, som är 4,2 s på 0-60 mph men 4,4 s på 0-100 km/h. Så 0-100 km/h blir nog 3.4 s. Men å andra sidan brukar folk blanda de två hejvilt, se tex http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration
När officiella 0-100 km/h siffran kommer från Tesla Motors får jag ändra texten.
Nu har officiella 0-100 km/h siffran kommit, och den är 3.4 sekunder. Syns på Tesla Motors Kanadensiska hemsida: http://www.teslamotors.com/en_CA/models/design
Någon som har mer info om de nya bromsarna. Elektromagnetiska? Betyder det att det är olje fria vore det ett stort steg framåt för miljön. Har för mig att det finns hjälpbromsar till lastbilar som är “friktionsfria” och bromsas. Med magnetfält men det det väl Inte vara?
Bromsolja är ett miimalt miljö problem (det är i praktiken en form av glykol). De bromsar du hänvisar till finns på lastbilar och fungerar huvudsakligen i samma användningsfall som regenererings funktionen funkar, omvandlar rörelseenergi till värme i en resistor. Det tesla hänvisar till verka från beskrivingen at tdömma vara en uppsnofsad variant av det gamla hederliga antisladdsystemet. Det finns mycket man kan göra där för at få dem mer dynamiska och analoga i sitt beteende. Dagens system är lite ryckiga av sig.
Okej tack för svar, hade för mig att det var en större bov än så.
Är det helt enkelt inte bara en aktuator/ställdon som påverkar bromsbeläggen med hjälp av elektriska signaler?
När jag provkörde en Modell S blev jag lite snopen över den dåliga svängradien. Jag hade förväntat mig att en bakhjulsdriven bil skulle kunna svänga mycket snävare. (Jag kör en Volvo 740 till vardags, och den upplevdes i det avseendet liten och smidig i jämförelse.)
Men när jag läser ovanstående så kanske förklaringen ligger där: styrningen på de tidigare teslorna var redan byggd för att kunna bli fyrhjulsdrivna så småningom.
Nog för att det är trevligt med fyrhjulsdrift, men det hade varit ännu trevligare om de enbart bakhjulsdrivna bilarna hade fått behålla en av bakhjulsdriftens stora fördelar… :-/
Pingback: Nya Teknikpaketet - Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Motors kvartalsresultat Q3 2014 - Tesla Club Sweden
Bilde av dual drive frunk ?
Pingback: Året som har gått, del 1 - Tesla Club Sweden