Tesla Motors officiella svenska sajt har nu släppt priserna i svenska kronor för de nya fyrhjulsdrivna Teslorna. Sidan med priserna är “under construction”, verkar lite halvfärdig med engelska texter kvar lite här och där och kommer säkerligen att justeras av Tesla Motors under veckan som kommer.
Tesla Model S 60, billigaste varianten av Model S, pris startar fortfarande på 655 950 kronor. Priset på den har just höjts för mindre än en månad sedan, pga att nu ingår tre års vagnskadegaranti i priset. OBS att modellen hette förut S60, men nu har bytt namn till bara “60” utan några bokstäver.
Men frågan är om inte de flesta ändå kommer att välja Model S 60D istället som instegsmodell. För endast 35 700 kronor mer får man inte bara fyrhjulsdrift utan också mycket längre räckvidd. Priset för Tesla Model S 60D startar på 691 650 kronor och med den bilen får man 360 kilometers räckvidd i motorvägsfart.
– Men utan fyrhjulsdrift får man ju 390 km står det ju?
– Ja, här har Tesla Motors klantat sig rejält med att få ut informationen. Vi får försöka reparera skadan här 😉
Bakhjulsdrivna Model S 60 har 390 km räckvidd enligt körcykeln NEDC, som innehåller en hel del stadstrafik. Men kör man bilen på motorväg i 100 km/h kommer den bara 30 mil. Elbilars räckvidd minskar ju med ökad fart. Det är en viktig skillnad mot fossilbilar: fossilbilar drar mer i stadstrafik och mindre på motorväg. För elbilar är det precis tvärtom.
Men fyrhjulsdrivna Model S 60D har en extra elmotor som driver framhjulen, och den elmotorn har en annan utväxling än den bakre. Främre elmotorns utväxling är optimerad för motorvägsfart. Det är på grund av dess lägre utväxlingsratio som fyrhjulsdrivna Model S har högre maxhastighet än enbart bakhjulsdrivna. Och det är också därför fyrhjulsdrivna Model S förbrukar mindre i motorvägsfarter. Så medan 60D blandade förbrukningssiffror enligt NEDC återstår att se så är det framför allt i motorvägsfart som den stora ändringen är märkbar.
Så Tesla Model S 60D räckvidd 36 mil på motorväg ska jämföras med Model S 60 räckvidd 30 mil på motorväg. Och ingenting annat, annars blir det äpplen och päron.
modell | pris från, kronor | 0-100 km/h | räckvidd NEDC | räckvidd 100 km/h |
---|---|---|---|---|
60 | 655 950 | 6.2 s | 390 km | ca 300 km* |
60D | 691 650 | 6.0 s | 360 km | |
85 | 745 950 | 5.6 s | 502 km | ca 420 km* |
85D | 781 650 | 5.4 s | 475 km | |
P85 | 866 450 | 4.4 s | 502 km | ca 420 km* |
P85D | 1 094 650 | 3.2 s | 440 km |
*: icke-officiell, uppskattad siffra
Den hittills mest sålda varianten av Tesla Model S har varit S85. Även den modellen har tappat sitt “S” framför siffran och heter enbart “85” från och med nu. Dess pris är oförändrat från 745 950 kronor och dess prestanda likaså. Men även här blir det lockande för speciellt svenska kunder att betala 35 700 kronor extra och få fyrhjulsdrift.
Tesla Model S 85D pris börjar från 781 650 kronor. 85D räckvidd på motorväg ökar till 47 mil – att jämföras med Model S 85 motorvägs-räckvidd på 42 mil. Accelerationen ökar lite, men framför allt toppfarten på 250 km/h (mot 210 km/h förut) kan vara lockande för dem som åker till Tyskland ibland. I Sverige kommer 85D bli populär pga ökade räckvidden och bättre väggrepp på vintern.
Tesla Model P85 är enda varianten som har fått behålla inte bara sitt gamla pris och prestanda utan även sitt gamla namn. Priserna börjar från 866 450 kronor. Vi får se hur pass attraktiv den varianten blir i framtiden, när 85D börjar närma sig underifrån, och P85D hägrar med ännu bättre prestanda.
Slutligen Tesla Model S P85D, superbilen med körsätten “normal”, “sport” och “insane” som kör ifrån det mesta som är gatulegalt. Den ersätter gamla P85+, utan att nämnvärt stiga i pris. Grundpriset 1 094 650 kronor är nästan skamlöst billigt i sammanhanget. Visst, mindre vetande folk kommer jämföra det priset mot Skoda Octavias, men egentligen borde de jämföra med multimiljonpriserna Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg och McLaren begär för sina bilar. Som i bästa fall kan ge plats åt två personer och en sandwich som bagage.
P85D ärver P85+ förbättrade fjädring och väghållning, men får nya bättre stolar som passar prestandan bättre. Visst blir några P85+ ägare lite ledsna över att deras ögonsten inte är den värsta modellen längre – men då ska de skänka en tanke åt de stackarna som beställde en Saleen FourSixteen…
TCS ett år sedan: Inuti Model S batteripack
Vår nyhet för ett år sedan handlade om Tesla Model S batteripack. Vi kikade in i den (via bilder från NHTSA) och berättade om vilka unika patent Tesla Motors har kring batterierna. Mycket läsvärt än idag!
Det är intressant att du jämför Tesla P85D mot Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg, men ändå så kan inte Tesla köra runt ringen utan att gå in i limp-mode. Teslan är snabb rakt fram, men den saknar allt annat som sportbilarna ovan har.
Jag antar att du inte har kört en tesla p85 Rxx? Visst kan den inte direkt jämföras med ferrari m.fl. Men Porsche och Nissan är ofta snabbare runt ringen än ovanstående. Och kör man på en gocartbana så vinner gocarten. Det beror helt på vad du vill ha ut från en bil. En lambo ger brudar t.ex. Inte så mycket mer
Du får inte brudar heller med en lambo, det är en myt. En mängd studier har visat att supersportbilar i huvudsak fungerar som headturners på 12-åriga pojkar. Denna studien visar att kvinnor dras till miljöbilar: http://www.mnn.com/green-tech/transportation/blogs/women-go-for-men-with-green-cars-survey-finds
Att kvinnor köper miljöbilar snarare än sportbilar är ingen nyhet. Att en undersökning visar att kvinnor tycker sportbilsägare som arroganta betyder inte att de hellre väljer en man i en Toyota Prius snarare än en man i en Ferrari. Kvinnor är inte kända för att dras till snälla, miljömedvetna och omtänksamma män. Eller jo, bara när det gäller barnuppfostran. Men inte när det gäller “casual dating”, då är det den mer den s.k. själviska och arroganta (och framförallt rika) mannen som de i första hand är ute efter. Livet för dem blir ofta lite mer spännande då.
Undersökningarna du refererar till beskriver något annat än verkligheten. En tänkt tankevärld.