I skymundan av den stora D-lanseringen har Tesla Motors även släppt sina planer för utbyggnaden av Supercharger snabbladdstationerna. De har uppdaterat kartorna och lagt till deras planer för år 2016.
Hittills visste vi om att Tesla Motors nästa år planerar bygga Superchargers i Sverige ända upp till Umeå. 2015 års karta ståtar med 18 röda prickar över hela Sverige.
Året därpå planerar Tesla Motors att slutföra elektrifieringen av hela Sverige genom tre nya Supercharger stationer till i norra Sverige: ungefär vid Skellefteå, Luleå och Gällivare. Dessa tre anläggningar kommer möjliggöra resor i hela Sverige, från Ystad till Haparanda!
Speciellt i norra Sverige kan Tesla Model S 85D bli en stor succé med fyrhjulsdrift, billiga långresor och “mackar” som byggs ut istället för att läggas ner.
Tittar vi ut i övriga Europa ser vi att även där blir det ytterområdena som blir utbyggda år 2016. Vi kommer att kunna åka till Moskva, runt hela Östersjön, i Vitryssland (hoppas läget där lugnar sig ner tills dess), Rumänien, Bulgarien och halva Turkiet.
Därmed kommer hela Europa att vara utbyggd, och scenen redo för ankomsten av Tesla Model 3!
TCS ett år sedan: Elbilar tål vinter bättre än bensinbilar
Vår nyhet för exakt ett år sedan handlade också om norra Sverige. Att elbilar tål kallt klimat mycket bättre än gemene man tycks tro. Green Car Reports sammanställde resultatet av 500 resor i Kanada i olika temperaturer och kom fram till att Nissan Leaf tappar 30% av sin räckvidd i vinterkyla. I -36 grader förlorar de 50% körsträcka – medan bensinbilar då förlorar 100% för de har svårt att öht starta!
A propå Norrland så skulle jag vilja efterlysa en bloggpost om hur Teslan klarar sig i landsbygdsmiljö.
På landet har vi inte bara långa avstånd (vilket uppenbarligen inte är något bekymmer).
Vi har också riktigt, riktigt dåliga vägar, fulla med knölar och gropar. Hur står sig Teslans fjädring och hjulupphängning och sånt mot det?
Vi har ibland dålig snöröjning (fast ibland mycket bättre än i staden). Vi har skogsvägar fulla med sly och brôte. Hur hög frigång går det att få, i cm?
Vi har många djur som springer lösa på vägarna. Hur funkar Teslan i viltolyckor?
Vi har ibland dålig eller ingen täckning på mobil internetuppkoppling. Hur funkar navigationssystem och annat då?
Jag tycker Teslaclubsweden är en bra hemsida, och jag litar på att ni kan svara på ovanstående. 🙂
Och förresten, hur häver man sladd med en tesla?
Det går ju inte att koppla ur med någon pedal.
Inte behöver man väl koppla om till friläge med växelspaken?
Se på Björns Nylands videor! https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos
Jo, jag gillar hans videor, men jag har inte hittat svaret på min fråga där. Åtminstone inte i den här videon, eller någon annan jag sett.
Det närmaste är väl att han sagt (i en annan video) att teslan funkar bra på vinterväglag, trots att den är så tung, men som jag förstår det betyder det bara att det inte är så stor risk att man får sladd. Jag undrar hur man häver sladd om man trots allt skulle drabbas av det.
Om man köper extra fjädring där man kan reglera så är maximala frigång till marken 163 mm.http://www.teslamotors.com/sv_SE/models/specs
Jag tror du behöver en pickup med 50 cm frigång och awd gärna med vinsch samt snöskoter på släp. 🙂
Bandvagn är ett annat bra alternativ.
Hm, bäst att avskriva drömmarna om en tesla, med andra ord?
Jag hävdar att man INTE täcker hela Sverige. För att göra det så behöver man ha täckning längs med en också. Och där är det helt rent på laddare. Synd att man missar detta. För med 20 laddstationer hade man faktiskt kunnat täcka hela Sverige.
Nä, radierna från varje laddstation kan ju bli lite missvisande.
Med nuvarande eller nästa steg i utbyggnaden (minns inte exakt vilken) ser det till exempel ut som att man kan åka runt Bottniska viken, eftersom hela det området är inom de utsatta räckviddsradierna. Att man i det fallet måste leta rätt på en okänd laddstation i Haparanda framgår ju inte.
För att åka fritt i Norrlands inland måste man alltså svänga över till Norge med jämna mellanrum och ladda. 🙂 Eller knacka på hos någon hjälpsam skogsbonde, som med säkerhet har 3-fasström på gården.
Nu kom jag på hur Tesla borde kunna täcka hela landsbygden med laddstationer. Den som har ett 3-fasuttag på gården kan hänga fram en sladd som teslaägare får använda fritt, vilket markeras på laddkartan. I utbyte får man en gratis Modell S85D, samt regelbundna besök av andra teslaförare. 😀
Jag är på! Var anmäler man sig? 😉
Jag skulle vilja se nån härlig nörd med för mycket fritid ta dessa punkter på kartan och ta hänsyn till vägarna i Sverige och räkna ut hur långt man kommer på dem. Om man räknar med en räckvidd på 30mil kanske så har jag svårt att tro att man täcker alla vägar. Jag tror att man långt ifrån täcker hela Sverige.
Det har du rätt i, exempelvis så kommer man inte hela vägen längst med E12 och även längst E45 kommer man inte långt men man får väll se till dem vanligast vägarna och dem har ju ändå med dem laddarna täckt stora delar av dem resorna som vi svenskar gör.