Elbilar tål vinter bättre än bensinbilar

Lämna en elbil i -36C och den tappar 50% körsträcka. Bensinbilar startar öht inte längre – dvs 100% förlust av körsträcka!

Green Car Reports rapporterar den kanadensiska undersökningens resultat. De har gjort hundratals vinterkörningar med Nissan Leaf, i temperaturer neråt -36 grader.

Resultatet de kom fram till är att Nissan Leaf tappar mellan 20% – 50% av sin batterikapacitet på vintern. Om bilen används som den ska -dvs bilen laddas från eluttag över natten och kabinen förvärms med el från vägguttaget- tappar man endast 30% räckvidd även i arktisk kyla. Lämnar man bilen över natten utan att plugga in den, och kör sedan kupévärmen på full effekt när man kör tappar man 50% av räckvidden.

Kommer man ner till temperaturer som -36 grader måste även bensinbilar vara elanslutna för att kunna starta! Vid sådana temperaturer måste bensinbilar vara anslutna till motorvärmaruttag för att öht kunna starta. Även elbilar bör vara anslutna till ett vägguttag, men de kan alltså starta även utan elanslutning. Detta pga att de har inbyggd värmeelement i batteripacket som värmer batterierna från deras eget ström. En elbil klarar hålla sig varm i flera dagar utan elanslutning även i sträng kyla.

Betraktar man den sammanställda diagrammet av över 500 resor kan vi se temperaturens och kabinvärmens påverkan. Batterier är som människor – mår bäst vid +22 grader. Kallare -eller varmare!- än så, så börjar de tappa orken.

nissan-leaf_100442927_l

Det är betryggande siffror vi får från Kanada. Speciellt med tanke på att Nissan Leafs batterier är luftkylda, och mycket mer utsatta än Tesla Model S vätskekylda, välisolerade batterier. Om Nissan Leaf klarar den Kanadensiska vintern så bra bör Tesla Model S klara det ännu mer galant.

Vi vet ju från kanadensiska Tesla-ägare att bilen klarar vinter extremt väl. Räckvidden sägs minska endast 20% även i sträng kyla. Vi har dock bara utsagor från endast enskilda ägare och enskilda resor att gå efter än så länge – inte sammanställda resultatet av 500+ vinterresor.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Elbilar tål vinter bättre än bensinbilar

    1. Pingback: Model S som vinterbil - Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar