The D… and X?

I morgon torsdag kväll kl 7 lokal tid kommer Tesla Motors att visa upp… ja, vadå?

Från officiellt håll har vi fortfarande bara Elon Musks “About time to unveil the D and something else” att gå på. Inofficiellt är bilden något klarare sen vår förra artikel i fredags.

Det Elon Musk med all sannolikhet kommer att visa upp kl 4 svensk tid natten till fredag är:

Sannolikheten för att nya Tesla Model X kommer att visas upp har ökat i och med att reservationshållare som har beställt Signature versionen av Model X har bjudits in -till och med från vårt grannland Norge- och det skulle väl inte vara så kul att flyga över till USA bara för att få höra om någon annan modell än Model X. Inte ens Tesla Motors gör sådana PR-missar.

Ifall Elon Musk kommer att ha en svart polotröja på sig och säga “one more thing” innan han visar upp Model X eller inte ska vi nog inte spekulera om. Men låt oss för skojs skull titta i kristallkulan och spekulera om vad som kommer att visas upp i morgon natt:

OBS! Texten nedan är SPEKULATIONER!

Tesla Model S P85D

Den ultimata performance-modellen av Tesla Model S kommer nog att bli ännu häftigare än dagens P85+. Den kommer att få fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer – en driver bakre hjulpar, en den främre. Trots oförändrad batteristorlek kommer den erbjuda snabbare acceleration: 0-100 km/h på kanske 3.9 sekunder mot dagens 4.4, och uppemot kanske 20% längre räckvidd på motorväg. Toppfarten kommer också att höjas till kanske 250 km/h. Svenska priset kommer att starta från uppskattningsvis 1 150 000 kronor. Med hjälp av förbättrad kylning kommer bilen förhoppningsvis klara Nürburgring utan att skämmas också.

Tesla Model S D85

Även vanliga S85 kommer förhoppningsvis erbjudas med fyrhjulsdrift, för att tillfredsställa norrmän och andra länder (ehem) med vinterväglag. Även där blir nog accelerationen bättre, säg 5.2 sekunder isf dagens 5.6? Och likaså 20% längre räckvidd på motorväg och höjd toppfart till 220 km/h? Från-priset går upp till kanske 900 000 kronor.

Dragkrok

Dragkrok kommer förhoppningsvis dyka upp som beställbar tillbehör, för att tillfredsställa Europeiska marknaden.

Förarassistans

De extra sensorer och funktioner som har börjat dyka upp på nya Teslor kommer nog att äntligen officiellt bekräftas av Tesla Motors. Elon kommer nog sedan att berätta om ACC och andra coola funktioner som är på gång, och komma så upp i varv att han berättar alldeles för mycket om de framtida planerna – tills någon blek utvecklingschef i bakgrunden hinner få tyst på honom. Elon kommer nog upprepa hans utsaga om att Model S kommer att vara självkörande på motorväg (“från påfart till avfart”) redan nästa år.

Tesla Model X

Och som avslutning kommer nog Elon Musk äntligen avtäcka företagets nästa bilmodell Tesla Model X. Det vi vet om Model X är att den bygger på samma bottenplatta som Model S, kommer att endast erbjudas med fyrhjulsdrift, vara femsitsig med som option två riktiga extra stolar till i en tredje rad längst bak, och ha riktigt häftiga falkvingedörrar till baksätespassagerarna. Vi vet också ganska så säkert att batterierna som kommer erbjudas kommer att vara samma 60 kWh och 85 kWh som dagens Model S (med en liten-liten chans dock för ett 110 kWh monsterbatteri). Sen har vi hört rykten om att baksätena kommer att vara något alldeles extra, som bla ska vrida sig utåt när bakdörrarna öppnas för att underlätta i och urstigning. Model X kommer nog också att erbjudas som 60, 85, P85 och P85+ modeller, med liknande prestanda som motsvarande Model S, men med ca 200 000 kronor högre prislapp. Model X kommer nog också att kunna få dragkrok.

Med så här mycket spekulationer på en hög hoppas vi att några av dem slår in i alla fall. Facit får vi i morgon natt. Våra dagliga nyheter brukar vi släppa klockan 8 varje morgon (de är skrivna några dagar i förväg och autosläpps 08:00) – fredagens nyhetsartikel kommer däremot skrivas efter att nyheterna från gryningstimmarna har sammanställts, så fredagens nyhetsrapport kommer att komma senare på dagen.

 


TCS ett år sedan: Model S fyrhjulsdrift

Redan för ett år sedan visste vi att en fyrhjulsdriven Tesla Model S var på gång. Vår nyhet för ett år sedan handlade om extra elmotorn. Den kommer att driva den främre hjulparet, och ha annan utväxling än bakre elmotorn. På så sätt kan Tesla Motors lyckas med det till synes omöjliga: att fyrhjulsdrivna versionen av Tesla Model S kommer att ha lägre förbrukning än enbart bakhjulsdrivna! I alla fall i motorvägsfarter. Mycket man har lärt sig från fossilvärlden får man lära sig om i nya elbilsvärlden.

Vår gamla artikel om fyrhjulsdriften är väl värd att läsas innan torsdagsnattens avslöjande!

 

 

Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.