Första självkörande elbilen blev inte Tesla utan BMW i3. Även om den bara kan parkera själv så måste vi medge att den klarar av det helt på egen hand – föraren behöver ju inte ens sitta i! Grattis BMW!
Anledningen till att han kastar ut sig genom fönstret är att skulle han ha öppnat dörren skulle bilen ha avbrutit parkeringen. Föraren måste nämligen sitta kvar under tiden bilen parkerar sig och det är sensorn i dörren som BMW förlitar sig på för att se till att föraren verkligen är där.
Med en bit tejp och en läskburk kan man förresten även bygga om Mercedes S-klass till en självkörande bil:
Tejpen och läskburken behövs för att även Mercedes kräver att föraren sitter vid ratten när bilen kör själv. Men istället för dörrsensorn så håller de ännu hårdare koll på föraren: en sensor i ratten registrerar om förarens hand håller i ratten eller inte. Läskburken simulerar handens vikt!
Anledningen till att BMW och Mercedes har konstiga begränsningar i sina bilar är nämligen inte teknisk utan politisk. Självkörande bilar utgör just nu en gråzon: vem är ansvarig om en olycka händer? Genom att tvinga föraren vara delaktig även under autonom körning kan biltillverkarna hävda att föraren är ansvarig om något händer. Lagstiftningen måste hinna ikapp här.
Tesla Motors VD Elon Musk är däremot väl känd för att utmana ingrodda förordningar. Förutom att slåss för rätten att kunna sälja sina bilar direkt till konsumenter i USA (inte via sliskiga bilförsäljare) håller Tesla Model X att utmana föreställningen att bilar måste ha backspeglar. Model X planeras säljas med kameror istället för backspeglar.
Tesla Motors håller också på att utveckla självkörande bilar. Första implementationen kommer att vara ungefär som Mercedes ovan, dvs att bilen ska klara av att köra själv på motorvägar. “Från påfartsramp till avfartsramp” som Elon Musk har sagt. Det kommer dock inte krävas någon läskburk för att aktivera den. Enligt Elon Musk kommer det inom ett år – vi får se.
Tesla Motors sägs samarbeta med Israeliska företaget Mobileye för att utveckla autopiloten. Mobileye levererar kameror, hårdvara och algoritmer som behövs, men Tesla Motors sägs utveckla resten av lösningen inhouse. Mobileye är företaget som har levererat teknologin även till bla BMW och Volvo, bland annat autoparkeringen som visas i videon ovan.
Som slutlig mål vill Tesla Motors införa mycket mer autonom självkörning till bilarna, så de ska börja likna Googles självkörande bilar. Enligt Elon Musk ska Tesla Motors bilar dock inte bli fullt självkörnade, men klara ungefär 90% av alla trafiksituationer.
Apropå Google, vi har hört från BBC News att Googles självkörande bilar anpassar sig till trafikrytmen – även om de andra bilarna kör över tillåten hastighet! Upp till 16 km/h kan Googles bilar tänja på reglerna om trafiksituationen kräver det. Hellre att de också kör lite för snabbt än att bilen blir en bromskloss för den storstadsstressande omgivningen.
Åk till Arlanda Bilfestival i morgon lördag och träffa Teslaägare – och tusen andra sportbilar! Bilfestivalen hålls på Arlanda Test Track 2 och är öppen 10-17 för alla bilintresserade! (Ni som kommer med Tesla och vill stå på vår utställningsyta för klubben ska samlas kl 8 på morgonen!) Dagen avslutas sedan med en bilparad genom Stockholm.
TCS ett år sedan: Norska Supercharger-nätverket är invigt
De första 6 Supercharger snabbladdstationerna i Norge (som var de första öht i Europa) invigdes för exakt ett år sedan. Vi kunde bara avundsjukt se på. Sedan dess har de fått 7 anläggningar till – men vi har också fått våra 5 första i Sverige och fler är på gång!
En liten film om hur det såg ut i Norge ett år sedan:
Jag har inte sett att Elon Musk pratat om fullt autonoma bilar, istället har han vid ett flertal tillfällen talat om autopilot. Han har någon gång sagt att fullt autonoma bilar ligger väldigt långt fram i tid, så jag tror inte att Tesla arbetar på en sådan lösning (om inte du har någon källa på det förstås).
Ja frågan är vad man menar med fullt autonoma. Elon Musk sa att Tesla Motors mål är att göra en autopilot som klarar av 90% av alla trafiksituationer. De mest komplexa behövs fortfarande mänsklig hjälp. Mycket riktigt vill han kalla lösningen för autopilot, inte självkörande bil.
Men 90% – det är väldigt mycket, det. Första steget som han säger ska komma redan nästa år är knappast 90% – snarare typ 20%? Efter att kunna köra själv på motorväg tänker de fortsätta utveckla autopiloten till att klara fler och fler trafiksituationer.
Jag har förtydligat artikeln. Tack för ditt påpekande!
Skillnaden är ju att en autonom bil kör själv (liknande Googles små bubblor) – där behöver föraren inte sitta i förarsätet annat än av lagliga skäl. En bil med autopilot kan avlasta föraren, men då den inte klarar samtliga trafiksituationer måste föraren vara beredd att rycka in.
Detta liknar autopilot på flygplan, där en pilot måste vara närvarande vid spakarna hela tiden för att vara beredd att ta över, men där flygplanet klarar de flesta situationerna utan mänsklig inblandning.
Pingback: Tesla Model S förarassistans - Tesla Club Sweden