Eller snarare: Varför har alla andra elbilar så kort räckvidd? Vad är så speciellt med Tesla? Varje gång man hör talas om en icke-Tesla elbil är det strax under 20 mils räckvidd på dem. Varför det? Är det nån slags konspiration?
Största anledningen till varför alla andra elbilar har kortare räckvidd än Tesla Model S är pga att medan Tesla Motors ville utveckla en användbar elbil ville övriga biltillverkare bara tillverka en elbil som låter dem klara myndighetskraven.
Kalifornien har sin Zero Emission Vehicle Program som tvingar biltillverkare att sälja en viss andel bilar som inte släpper ut några avgaser för att öht få sälja bilar i delstaten. Flera andra delstater har eller är på väg att anamma liknande bestämmelser. Så även EU.
Anledningen till elbilarnas räckvidd är följande tabell ur ZEVP bestämmelser:
För varje såld avgasfri bil får tillverkaren ZEV poäng. Bilarna ordnas in i olika grupper. Och här kommer kruxet:
Bygger en biltillverkare en elbil som klarar 120 km (75 miles) räckvidd får de 2 ZEV poäng (Type I i tabellen ovan). Stoppar de i lite-lite mer batterier så bilen klarar 160 km (100 miles) räckvidd får de plötsligt 3 ZEV poäng. Det är ett lågt pris för att få en extra ZEV poäng.
Däremot för att nå 4 ZEV poäng måste bilens räckvidd (och därmed batteriernas storlek) fördubblas till 320 km! (200 miles – Type III) Den extra poängen är helt enkelt inte värt för tillverkarna. Medan batterier för 160 km (100 miles) räckvidd enkelt får plats i en bil ställer dubbelt så stora batterier helt nya krav på bilarnas kaross. Många biltillverkare använder dessutom batterier med ganska låg kapacitet per viktenhet så så pass stora batteripack skulle minska bagage- eller passagerarutrymmet.
Som synes i tabellen får biltillverkare som släpper säg en bil med 250 km (150 miles) räckvidd inga extra poäng jämfört med dem som släpper en enklare bilmodell med 160 km (100 miles) räckvidd. Så länge biltillverkarnas mål är att jaga ZEV poäng har de helt enkelt inga incitament att tillverka elbilar med längre räckvidd. Biltillverkarna vill bara uppfylla myndighetskraven. De vill inte sälja elbilar – de är tvungna för att kunna fortsätta sälja sina vanliga bilar.
Elon Musk har dock helt andra visioner för Tesla Motors. Bilarna Tesla Motors tillverkar finns inte till för att klara några myndighetskrav, de finns inte till för att Tesla Motors ska kunna fortsätta sälja andra fossilbilar – Tesla Motors bygger Model S för att tillverka en riktigt-riktigt bra (el)bil som kunder vill ha!
Medan andra biltillverkare alla har satsat på att tillverka en “tillräckligt bra” elbil ville Tesla Motors bygga världens bästa bil (bil – inte elbil). Medan andra tillverkare har lusläst ZEV reglerna och anpassat sina bilar efter det “slösar” Tesla Motors bort batterikapacitet – de får ju bara 4 ZEV poäng per bil trots räckvidd på 500 km. Fast egentligen 320 km skulle ha räckt för att möta kraven!
Anledningen till att Tesla Model S är Type III i tabellen ovan och inte Type IV är att i Type IV och Type V tillkommer krav på att bilen ska kunna laddas med 300 km räckvidd på 15 minuter – ett ganska extremt krav som inte ens Tesla Motors klarar med sina Supercharger snabbladdstationer.
Men nu när Tesla Motors har visat kunder hur en riktigt bra elbil kan se ut har kraven höjts även på övriga biltillverkare. Nissan tex sägs planera släppa sin Leaf med större batterier och längre räckvidd. Plötsligt duger inte “tillräckligt bra” längre. Och det kan vi tacka Elon Musk för!
TCS ett år sedan: Det är batterierna som gör det
För ett år sedan hade vi vårt första artikel om Tesla Model S häpnadsväckande batteripack. I den första artikeln då betonades att battericellerna i Model S är ganska så ordinära. Medan de andra biltillverkarna alla har valt mer eller mindre konstiga specialformat på batterierna är Model S batterier mycket mer industristandard 18650 celler.
I senare artiklar har vi sedan berättat att cellerna dock är långt ifrån helt standard. Tesla Motors har många viktiga patenterade förbättringar av cellerna. Patent som sedan dess har gjorts tillgängliga för andra.
Japp det är självklart därför dom andra tillverkarna ligger på just om gränserna. Och det är faktiskt 9 stater som är med i ZEV, men det är Cali som leder tåget.
Regler ändras under pågående tävling !
Tesla vann men ändå inte…
http://blixtgordon.wordpress.com
Tesla fick väl 7 poäng tidigare? Jag har för mig att man sänkte till 5 poäng i början av året, och att detta påverkade Teslas vinst (tidigare hade man tjänat bra med pengar på att sälja ZEV-poäng till biltillverkare som inte hade tillräckligt för att få sälja sina ICE-bilar).
Vill också minnas att Teslas batteribytesstationer var ett sätt att kunna fylla på energi i den hastighet som ZEV-programmet kräver, men efter att ZEV-kommittén svarat att ett batteribyte inte anses som snabbpåfyllning så har Tesla inte vidareutvecklat sina batteribytesstationer.
Just på grund av att batteribytet inte ansågs som snabbpåfyllning så halkade de ända ner till Type III som ger bara 4 ZEV-poäng.
Vad är det som pågår bakom kulisserna i politikens korridorer där lobbyisterna smyger runt? Var (bak)tanken med denna ändring av spelreglerna att ge bränslecellsbilarna en fördel mot Teslas batteribytesstationer? Sen är det ju frågan om det verkligen går att tanka vätgas så snabbt som det alltid påstås.
Intressant! De tre lägsta klasser har inte krav på snabbladdning. Det är kanske därför att elbilar på amerikanska marknaden som t ex Mercedes B-Class, Chevrolet Spark och Ford Focus har strypt laddning. Med snabbladdning blir det ju möjligt för många många fler att klippa tankkortet och slita ut alla sidor i reservdelskatalogen som hör till förbränningsmotorn. Då blir det jobbigt – eller roligt beroende på vem man frågar. Jag tror att tillgång till snabbladdning är ännu viktigare än stora batterier för att öka elbilarnas marknadsandel.
Pingback: Första batteribytarstationen - Tesla Club Sweden