Vad är det som är så speciellt med Tesla Model S? Hur skiljer den sig från andra elbilar?
Det mest speciella med Model S är batterierna: att de är inte speciella alls.
De flesta elbilar idag använder någon slags Litium-jon batterier. Liknande de du har i din laptop eller mobiltelefon. Dessa batterier har dock ett problem man kan läsa om då och då i tidningarna: ibland så “rusar” batteriet och kan bli extremt varmt, ja till och med brinna! Sånt är ju inte bra i en bil.
Biltillverkare över hela världen har försökt komma i bukt med problemet, genom att ta fram bättre batterier, med annorlunda kemisk sammansättning eller högre renhet på ingredienserna. Med varierande, ofta nedslående resultat. De framtagna batterierna har bättre egenskaper, men är dyrare och fortfarande inte perfekta.
Tesla gick en helt annan väg: batterierna i både Roadstern och Model S är vanliga sk 18650 celler. Det är sådana celler som sitter i vanliga laptop batterier, de ser ut ungefär som vanliga AA ficklampsbatterier. I en Tesla Model S sitter det ca 7000 sådana batterier.
Medan övriga biltillverkare försöker konstruera bort Litiumjon-batteriernas problem accepterade Tesla dem och byggde istället en bil som tål batterier som “rusar”. Teslas batterier är vätskekylda, små, separerade från varandra, och inneslutna i en isolerad behållare. Överhettade celler detekteras, kopplas bort, och kyls ner av systemet. Det är därför övriga elbilar har drabbats av bränder men aldrig en Tesla.
Vätskekylningen medför också att batterierna tål kyla och värme betydligt bättre. Medan andra elbilar har problem med vinterkyla och extrem värme klarar sig Tesla väldigt bra.
Batteriernas låga placering medverkar dessutom till bilens extrema vägegenskaper, där tex NHTSA hade problem med att testa hur bilen beter sig när den slår runt – för de kunde helt enkelt inte få den att volta!
En annan skillnad mot övriga elbilar är att istället för att försöka hålla priset nere och utrusta bilarna med otillräckliga batterier, och därmed dålig räckvidd, satsar istället Tesla på rejäla batteripaket. Kunder betalar hellre väldigt mycket pengar för en fungerande lösning, än ganska mycket pengar för en dålig kompromiss.
Pingback: Bluff och båg? - Tesla Club Sweden
Pingback: Många batterier blir det… - Tesla Club Sweden
Pingback: Varför har Tesla så lång räckvidd? - Tesla Club Sweden