Att Tesla Model S skulle få fem stjärnor i kraschtest var ju väntat. De flesta moderna bilar förväntas ju få fyra eller fem stjärnor. Tesla gick dessutom tidigt ut med information om att de designade Model S till att bli en väldigt säker bil.
Men nu när amerikanska testorganet NHTSA släppte sin rapport kan vi konstatera att Tesla Model S än en gång infriade Elon Musks löfte om “världens bästa bil”. Inte nog med att bilen fick fem stjärnor i kraschtesterna – Model S fick de högsta poängen någon bil någonsin har fått!
Som svensk kan man bli stolt över att måttstocken bilsäkerheten jämförs med är Volvo S60. Men för att belysa hur pass överlägset Model S är kan man ta tex sidokollisionsresultaten. Både Tesla Model S och Volvo S60 fick 5 stjärnor, men medan Volvon hade 7.8% marginal på förarutrymmet kvar efter testet så hade Tesla Model S hela 63.5%!
NHTSA testar även hur bilar beter sig när de slår runt. Här fick de problem iom att de kunde helt enkelt inte få Tesla Model S att volta! De fick ta till extra medel för att få bilen att öht slå runt, och även då klarade bilen testet galant. Inga problem för den av tyskarna så fruktade svenska älgtestet alltså!
Anledningen Tesla kunde uppnå dessa fantastiska resultat är just för att bilen är en elbil. Hela bilens front kunde tex optimeras för kollisionssäkerhet, utan att behöva ta hänsyn till någon stor klumpig motor där. Batteripackens placering i bilens bottenplatta ger den en extremt låg tyngdpunkt. Utöver dessa “naturliga” fördelar som elbilar har, har dessutom Tesla använt state-of-the-art teknologi för att förstärka bilens balkar och kaross.
Även i verkliga livet ser man bevis på bilens exceptionella egenskaper. Nu när Tesla har sålt mer än 10 000 exemplar av sin Model S har flera av dem varit involverade i verkliga olyckor. Det cirkulerar många bilder på nätet där man kan se en knappt skadad Tesla Model S stående bredvid någon olycklig totalkvaddad bil.
Pingback: Volvo V60 D6 vs Tesla Model S - Tesla Club Sweden
Pingback: - Tesla Club Sweden
“Det cirkulerar många bilder på nätet där man kan se en knappt skadad Tesla Model S stående bredvid någon olycklig totalkvaddad bil.”
Rätta mig om jag inte har fel, men är inte detta till Teslas nackdel? Att en bil deformeras gör väl att bilen, och inte föraren, absorberar en eventuell smäll?
Eller andra bilen 😉
Pingback: Teknikens Världs test av Model S - Tesla Club Sweden
Pingback: Auto Motor & Sport test av BMW i8 vs Tesla och Porsche - Tesla Club Sweden
Pingback: Model S fick 5 stjärnor i Euro-NCAP - Tesla Club Sweden
Pingback: P85D testkörd - Tesla Club Sweden