Auto Motor & Sport test av BMW i8 vs Tesla och Porsche

bmw_tesla_porsche

Biltidningen Auto Motor & Sport har testat BMW i8 och jämfört den mot Tesla Model S och Porsche 911 Carrera 4S. Förutom undertecknads äventyr med bilarna har även tidningens reportrar provkört och betygsatt dem.

Resultatet går att läsa i nr 18 av tidningen, ute i elektronisk form redan nu, i pappersform i morgon hos tidningsförsäljarna.

Jag får väl inte berätta allt om den sextonsidiga artikeln, men kan i alla fall avslöja att Teslan vann överlägset över de andra bilarna. “i8 faller conceptmässigt lite platt” skriver Auto Motor & Sport “speciellt eftersom Tesla i flera års tid erbjudit rysligt snabba elbilar som är användbara på riktigt.”

På en av artikelns sidor skriver vi klubbrepresentanter om bilarna. Vi fick instruktionerna “Skriv lite kåserande. Ta ut svängarna. Hissa och dissa! Det är dina personliga funderingar som är intressanta. Ös på! Skämta gärna om bilarna!”. Mina kollegor från BMW Club Schweden och Porsche Club Sverige var båda imponerade av Tesla Model S. Vad de skrev får ni läsa i tidningen, men vad jag skrev om bilarna i tidningen kan jag iaf återge här:

Porsche Carrera 4S överraskade mig faktiskt. Inte alls Volkswagenbubblan på steroider som jag förväntade mig utan en äkta klassisk sportbil. Till och med jag elbilsfantasten älskade att trycka in Sport+ och Avgasbröl-knappen (japp, det finns en sån) och gasa järnet i tunnlar! Jo, jag skäms. Lite. Fick plantera lite regnskog för att kompensera.

BMW i8 lider däremot av grav schizofreni: försökte ingenjörerna i Bayern bygga en sportbil eller miljöbil? För nu blev det varken eller. Utseendet på bilen är så vackert så ögonen tårar sig. Men det som på allvar fick mina tårar att rinna till var växellådan. Vanliga ”comfort” läget på den borde heta ”discomfort”. Att det ska dröja två sekunder efter att man har trampat på gasen tills nåt händer? Som att spela dataspel på en PC från 1992! Vem vid sina sinnes fulla bruk vill köpa en BMW i8 och sedan inte silvertejpa fast växelspaken i sport-läge? BMW började bra, men vågade inte löpa hela linan ut utan villat bort sig någonstans i miljöimage-landet. Kasta ut baksätena, dubbla bagageutrymmet så man får plats med TVÅ smörgåsar i den och inkludera växelspak-silvertejpen i utrustningslistan så blir den ju en riktigt bra sportbil! Och snälla BMW: iDrive var coolt 2001, men ingen touchskärm år 2014? Allvar?

Tesla Model S var däremot episk som vanligt. Överlägsen väghållning och acceleration utan att behöva pilla med sportmoden å sånt. Stampa bara gasen i botten så katapultas du rätt in i framtiden på 4.4 sekunder! Alltid. Och det är inte motorn som vrålar – det är dina passagerare! För till skillnad från de andra bilarna kan du ju ta med 4 riktiga passagerare, och ingen behöver såga av sig benen för att kunna sätta sig i baksätet. Plus dubbelt så mycket bagage som i en Volvo V60 kombi. Och du kan åka till Frankrike utan att ta med dig plånboken – snabbladda bilen gratis på 20 minuter på Teslas egna Supercharger stationer över hela Europa. Bruks- och busbil i ett. Det där med miljön får man liksom på köpet.

 


 

MAX rabatt! en gång till…

Vi skrev redan igår om rabatten våra medlemmar har fått: alla våra medlemmar kan få gratis dipsås till sina hamburgermeal på MAX restauranger.

Men många hade problem med att öppna länken till rabatten. Här kommer rätt länk: MAX erbjudande

Faktum är att många av våra medlemmar kunde inte komma åt några av våra rabatterbjudanden! Nu ska detta vara fixat och funka för alla som har skaffat medlemskap hos Tesla Club Sweden. Kolla runt bland våra erbjudanden på forumet.

Får du fortfarande felmeddelande så logga in eller skaffa gratis medlemskap.

 


TCS för ett år sedan: Model S säkraste bilen NHTSA någonsin har testat

Vår nyhet för exakt ett år sedan var de spektakulära testresultaten från amerikanska testorganisationen NHTSA: Tesla Model S var den säkraste bil de någonsin har testat!

De fina testresultaten har visat sig stämma även i verkliga livet under året som har gått. Tesla Model S har krock efter krock bevisat att den verkligen är en mycket säker bil.

Vi ser dock fram emot europeiska testet av Model S med viss bävan, då vi vet att Euro-NCAP sätter mycket högre vikt på pisksnärtsskydd än dess amerikanska motsvarighet, och Teslans nackskydd verkar sakna sådana.

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.