I fredags twittrade Tesla Motors VD Elon Musk ut att deras första batteribytarstation ska öppna i Harris Ranch, mittemellan San Francisco och Los Angeles. Den följdes av ett blogginlägg på deras hemsida som förklarar lite mer. Batteribytarstationen kommer att husera inuti en gammal nerlagd biltvätt 100 meter från Tesla Motors Superchargerstation.
Själva teknologin -att det går att byta Model S batteripack- visade Tesla Motors upp redan för över ett år sedan. På ett event visade de att det går att byta batteripacket på 90 sekunder – halva tiden mot vad det tar att tanka en fossilbil.
Sedan dess har det varit tyst. Många började tro att det var bara ett publicitetstrick, att Tesla Motors bara var ute efter miljöpoäng i amerikanska Zero Emission Vehicle Program som reglerar biltillverkares utsläppsrätter. Som vi rapporterat om tidigare ändrades ju reglerna i ZEVP så att batteribyte inte längre gav extrapoäng.
Andra spekulerade om att marknaden kanske inte finns för batteribyte. I och med att folk äger sina bilars batterier vill de ju inte byta bort den till en som kanske är sämre. Tesla Motors regler kring bytet är också krångliga: ett byte kommer att kosta “som en full tank” (vilket många jämnställer med $60) och du måste på tillbakavägen stanna och få tillbaka ditt gamla batteripack igen. Byter du inte tillbaka måste du betala mellanskillnaden mellan ditt batteripack och den nya, som kan bli många tiotusen kronor. Speciellt med tanke på att alternativet Superchargers är gratis är det inte alls säkert att folk är beredda betala för batteribyte i tillräckligt stor andel att operationen ska bli lönsam för Tesla Motors.
Vill du ladda gratis på 20 minuter eller betala $60 för att byta ditt batteri på 3? Det är grundfrågan – och om inte tillräckligt många är beredda att betala blir det svårt att få lönsamhet i batteribytarstationerna, som dessutom är mycket mer tekniskt krångliga och därmed dyrare än en Supercharger station.
Tesla Motors vet inte själva hur många som är beredda betala för nöjet. Därför lanserar de den första batteribytarstationen som en sluten betatest där utvalda ägare kan testa batteribyte och komma med synpunkter. Tesla Motors kommer utreda resultaten och se om det finns underlag för att eventuellt bygga fler stationer i framtiden.
Tiden för batteribytet var 90 sekunder när de demonstrerade tekniken – men har ökat till tre minuter i slutliga stationen. Dels på grund av de extra sköldarna i botten av bilen som inte fanns för ett år sedan, men vi kan också tänka oss på grund av “TV-shop-effekten” – att det som är så snabbt och enkelt när man demar tar nog lite extra tid i verkliga livet där man måste se till att grejerna sitter fast ordentligt när föraren åker iväg med sitt nya batteripack. Tesla Motors hoppas dock i framtiden komma ner till under en minut för hela proceduren.
Om vi tittar på Sverige så är det väl Superchargerstationen i Ödeshög som sitter bäst till för en batteribytarstation: mitt emellan Stockholm och Göteborg, och Stockholm och Malmö. Åker man till exempel sträckan Stockholm-Göteborg klarar man sig på en laddning i Ödeshög. Frågan är: Är DU beredd att betala 600 kronor så du slipper vänta 20 minuter i Ödeshög? Personligen är jag tveksam. Vi som har kissblåsor och familj och barn kommer ändå behöva stanna en längre stund efter 300 körda kilometrar. Då rastar man hellre gratis. Men vad tycker ni? Lämna gärna din kommentar nedan eller i vårt forum!
Många, icke Tesla-ägare, är ju idag beredda att betala mer än så för att fylla tanken. Många argument mot Model S är ju sådana fall som är möjliga men oftast kan planeras bort. Med snabbyte av batterierna försvinner ju alltså ytterligare argument för de värsta skeptikerna.
Utmaningen med ditt argument är prisskillnaden på Teslan mot en fosil,alt. billigare Elbil.Teslan går loss för många gånger dubbla kostnaden mot andra,enkel mattematik och inkomst spelar roll känns det som.
Fast Teslan är ju redan idag billigare än fossilbilar i samma storleks och styrkeklass.
Bytesbatterierna kan väl inte vara fulladdade, åtminstone så här i början med små volymer? Batteriet tar ju skada av att ligga fulladdat. Är det då alltså ett 80% laddat batteri man får?
Jag kan tänka mig att yrkesförare tex taxi, limo och polis kan bli storkunder på batteribytarstationen. Har man en flotta som cirkulerar så ökar ju chansen att man får tillbaka ett av sina egna batterier utan omvägar eller väntetider. Privatmarknaden är nog rätt liten av de skäl som nämnts i artikeln.
Eller Tesla kan erbjuda bygge av särskilda batteribytestationer för sådana firmor, där endast firmabilarna och deras batterier kan byta. Då blir det ju inget joxande med mellanskillnader och sånt, i och med att alla batterier redan tillhör firman/kåren.
Gillar klart ideen med att kunna byta batterier.På det sättet skulle 2:handsvärdet kunna hållas högt för den som har ett “kontrollerat” bytesbatteri mot en som inte har ett..
Vad är själva bilen värd efter det att batteriet/garantin börjar närma sig slutet,(8år idag).Har man däremot bytt batteri då och då vet eftermarknaden att bilen kan leva vidare långt efter det att garantier gått ut.
Ett slags hyr/leasingavtal utanför själva bilköpet.När batteriet börjar närma sig slutet,tas det helt enket bort från “marknaden” och ersätts av ett nytt och bättre!
På det sättet borgar det för att alltid köpa bilen inklusive “drivmedel”,vilket bilmärke kan briljera med det idag,imorgon etz.
Länge leve batteriet!