Superchargers 2015

eu_supercharger_2015_08262014

Tesla Motors har släppt en ny karta där de visar sina planer för utbyggnaden av Superchargers i Europa. De har infört en ny position på tidsaxeln: förutom “öppet nu”, “kommer snart” och “vinter 2014-2015″ har de nu även lagt till “2015”.

Kartan innehåller spännande nyheter för Sverige! Förutom de redan kända positionerna för kommande Supercharger snabbladdstationer kommer Tesla Motors även bygga stationer längs E22, i närheten av Västervik, Kalmar och Sölvesborg.

Norr om Stockholm tillkommer en station i närheten av Leksand. (Eller Rättvik? Falun? Borlänge?)

Sammanlagt finns det 15 ställen markerade i Sverige på den nya kartan. Fast vi har hört från Tesla Motors att de har ännu större planer på Sverige, med uppemot 20 Supercharger snabbladdstationer i framtiden!

Positionerna på kartan är väldigt ungefärliga, och ska tas med en stor nypa salt. Ta tex punkten vid Jönköping – vi vet att stationen som ska byggas har egentligen hamnat 8 mil söderut, vid Toftaholm herrgård nästan nere vid Ljungby. Det är där de har ansökt om bygglov. Och punkten som på kartan är strax söder om Stockholm ska egentligen hamna i Infra City, strax norr om Stockholm.

Tittar vi på våra grannländer är det glädjande att Finland kommer att få sina första Supercharger anläggningar nästa år. Bra för dem som tänkt resa åt det hållet. Norge och Danmark har dock inga fler stationer planerade nästa år – alla deras stationer verkar bli byggda redan i år.

Ute i Europa kommer expansionen att fortsätta, med fler stationer i England och Spanien och även länderna Irland, Portugal, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Slovenien, Kroatien, Serbien och Bulgarien kommer få Superchargers. Det kommer bli verkligen bli ett Europa-täckande nätverk!

Centrala Europa, det vill säga Tyskland, Frankrike, Schweiz, Italien, Benelux, och Frankrike kommer få så många Superchargers så man kommer kunna välja och vraka vilka man vill ladda på och vilka man bara åker förbi på sina resor. Nästan lika tätt som bensinstationer.

Stackars Estland, Lettland och Litauen verkar däremot bli utan, även under nästa år. Något konstigt, då tex Estland är ett utav världens mest snabbladdstationstätaste länder, med över 150 ChaDeMo laddare i det lilla landet.

Samma sak gäller norra Sverige, norr om Umeå. Tesla Motors har visserligen markerat hela norra Sverige som “nåbar”, men då får man åka via E6 i Norge, som blir utrustad med Superchargers ända upp till Narvik. Vi får hoppas att norra Sverige finns i Tesla Motors långsiktiga planer i alla fall.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att om ett år har Tesla Motors ett helt otroligt nätverk av Supercharger snabbladdstationer som kommer att täcka hela Europa, och man kommer att kunna åka vart man vill utan undantag, utan större behov av planering. Vi kan se fram emot många spännande långresor!

Apropå långresor: flera av våra medlemmar är redan ute på långresor i Europa, till bland annat Italien. Vi återkommer snart med reportage om hur det är att resa i Europa med sin Tesla. (Psst: underbart.)

 


 

Nu kan man åter igen kommentera våra artiklar! Vi använder oss av Disqus kommentarsfält som du kommer att hitta nedanför alla våra artiklar i fortsättningen.

 


 

Du glömmer väl inte Arlanda Bilfestival nu på lördag?

 


TCS ett år sedan: Elon Musk

Vår artikel för ett år sedan handlade om Tesla Motors färgstarka VD Elon Musk. Vill du veta mer om honom och hans visioner för hans företag rekommenderas du läsa artikeln.

Under året som har gått verkar det dock som om han har gått på nån kurs, för nuförtiden är han mycket bättre på att tala framför publik än då för ett år sedan. ;-)

Slutligen kan jag tipsa om en underbar sajt: shitelonsays.com

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Lars Runevad

    Hoppas på Falun, vi har lobbat för detta då vi redan är relativt etablerade som elbilskommun =)

    • Elbilisten

      Falun blev ju först i Sverige med CCS. Falun är en viktig “stepstone” för elbilar med små batterier på resor mot Stockholm/mälardalen via Ludvika-Västerås eller Gävle-Uppsala.

  • Joakim Hedenstedt

    Jag hoppas ju på att kunna åka till Härjedalen/Funäsdalen från Stockholm, d.v.s. att man bygger ihop nätet av SC från Dombås i Norge via Røros vidare till Sverige och ostkusten ner mot Stockholm…