Jag älskar att prata med Tesla Motors representanter. I fjol när jag började blogga här hoppades jag på att Sverige skulle få 6 Supercharger stationer. Man kunde väl hoppas i alla fall. (Läser man om inlägget från 23 Augusti i fjol kan man dessutom läsa att jag gissade på Karlstad och Arboga som första stationer! 😀 )
Sen började de första officiella kartorna från Tesla Motors dyka upp, och de antydde att det skulle komma Superchargers på fler platser! Jippi! Snart därpå dök det upp en karta som visade 11 platser! Efter ett (bra) tag dök de platserna upp på Tesla Motors officiella karta också.
Precis när man har vant sig vid tanken på så pass många Superchargers i Sverige så säger plötsligt Tesla Motors nordenchef Peter Bardenfleth på invigningen av utställningslokalen i Täby C att de planerar bygga 14 stationer i år! Släpper ett scoop bara så där oprovocerat 😉
Och så står man i ösregnet i tältet i Arboga igår vid invigningen av stationen och börjar prata med mannen på Tesla Motors som tar hand om utbyggnaden av Supercharger-nätverket i Sverige (jag har tyvärr glömt hans namn 🙁 ). Och så nämner han i förbifarten att de tänker bygga Superchargers på 20 ställen i Sverige. Vänta nu, sa du TJUGO?!
Jo, fast de hinner nog bara med 11 eller 14 innan vintern slår till och marken fryser till så det blir för svårt att bygga. Så resten tänkte de bygga nästa år. Deras planer för Sverige tar alltså inte slut vid nyåret eller dessa 14 (fortfarande 11 markerade på officiella kartan) de hoppas bygga i år!
Med dessa 9 extra platser i Sverige är det väl så gott som säkert att de tänker både täcka in vita fläcken i Skåne på dagens karta, och även norra Sverige, norr om Sundsvall!
Supercharger-stationen i Uddevalla är färdig och igång redan(!), med Falkenberg och Löddeköpinge kommande strax efter. Sedan blir det kanske lite uppehåll, medan Tesla Motors beskedligt väntar på att de svenska beslutsfattarna runt om i kommunerna kommer tillbaka från sina semestrar.
Killarna från konsultfirman SunDrive (som Tesla Motors har anlitat som totalentreprenör för uppförandet av Supercharger stationerna i Sverige) klagade i kör över att bromsklossarna som bromsar utbyggnadstakten är inte Tesla Motors eller leveransen av delarna, utan vägverket och de olika byggnadsnämnden runt om i Sverige. Så mycket för framtidstro och positiv miljöklimat i detta land.
I höst ska de bygga en radda stationer till (sträckan Stockholm-Göteborg är väl ingen totalt vild gissning) och sen får vi se hur långt de har kommit innan marken fryser till. Speciellt med tanke på att därefter skulle det bli platser i mellersta Sverige som skulle byggas så kan tjälen i marken bli besvärlig. Men häng inte läpp om utbyggnadstakten tvärstannar över vintern, för det blir ännu fler stationer nästa år! Killarna på Tesla Motors vet verkligen hur de ska muntra upp en genomblöt bloggare stående i ösregn 😉
Över huvud taget verkar det ha gått mycket bättre för Tesla Motors i Sverige än vad de hade hoppats på. Kring årsskiftet hette det fortfarande från deras håll att de skulle bara bygga en kombinerad Service Center och Showroom i Stockholm. Sen gick de och byggde Europas största showroom i Täby C och ska snart inviga en gigantisk servicecenter -med en minst lika stor showroom i- i Infra City.
Vi ser fram emot en spännande(!) höst!
Pingback: Vägen till Europa är snart öppen - Tesla Club Sweden
Pingback: 5 Superchargers i Sverige - Tesla Club Sweden
Pingback: Version 6.0 - Tesla Club Sweden
Pingback: Superchargers 2015 - Tesla Club Sweden
Pingback: Problemfyllt privatimportera elbil från USA - Tesla Club Sweden