Problemfyllt privatimportera elbil från USA

US_EU_chargeport

Det kan vara lockande att privatimportera en elbil från USA. Deras priser verkar ju vara så låga. Men akta dig – det finns många fällor att falla i!

Många har importerat bensinbilar från USA, och det brukar gå bra (bortsett från massa krångel med export, frakt, tull och typbesiktning i Sverige). Men medan bensinslangen är samma i USA som i Europa så är elkontakten inte det – och det ställer till massa oförutsedda problem. Om man skulle ge sig på att importera en TV från USA skulle de flesta fundera på hur det skulle gå med väggkontakten, de har ju annan kontakt och spänning i USA. Samma problem gäller elbilar. Många tänker efter både en och två gånger innan de importerar en bil från England – de har ju ratten på fel sida! Men det problemet är faktiskt inget jämfört med att importera en elbil från USA. Låt oss gå igenom varför:

Kontakten för Supercharging är ej kompatibel mellan EU och USA bilar.

Som synes i bilden högst uppe i artikeln så är den amerikanska ladduttaget (till vänster) helt annorlunda den europeiska (till höger). Det gör att en amerikansk Tesla Model S inte går att snabbladda hos Tesla Motors Supercharger stationer i Europa. Skillnaden är inte bara kontaktens utseende – även signalerna i pinnarna är annorlunda, så man kan inte tillverka någon enkel adapter.

Du kan inte ladda på publika laddstationer heller.

Europeiska kontakten är utformad så att det går även att sticka in Mode 3 Type 2 kontakter i den, sådana som många publika laddstationer är utrustade med. Den europeiska Teslan går att ladda på sådana laddstationer – den amerikanska går inte, i och med dess helt annorlunda laddkontakt.

Du kan inte ladda lika snabbt hemma heller.

Inte ens hemma kan du ladda en amerikansk Tesla Model S lika snabbt som en europeisk. Den europeiska modellen har nämligen en helt annorlunda laddare i sig, som klarar av att ladda från trefas. De amerikanska Teslorna klarar däremot bara enfasladdning som är mycket långsammare.

Laddsladden som medföljer behöver modifieras eller anpassas med adaptrar.

För att öht kunna ladda hemma måste du modifiera laddsladden – amerikanska Teslor har ingen sladd som passar europeiska vägguttag. Att modifiera en laddsladd som ska hantera tiotals ampere är inte lika enkel som att byta en lampsladd. Man måste vara behörig och noggrann för att undvika brandfarliga abrovinker. Man vill helst inte bränna ner både bil, garage och hus med en hemmapulad laddsladd som överhettats – försäkringsbolaget kan också ha synpunkter på det när de ska betala ut ersättning.

Ingen Internet, inga uppdateringar, ingen app.

Tesla Model S är ständigt uppkopplad mot internet via mobilnätet. Med europeiska bilen följer gratis Internet-tillgång med roaming inom hela Europa. Den amerikanska modellen har ingen sådan roaming, så en amerikansk modell kan inte koppla upp sig mot Internet i Europa. Förutom att du då inte kan se kartor eller surfa på Internet på mittkonsolen så kan du heller inte få några av de gratis programuppdateringar Tesla Motors skickar ut till bilarna via mobilnätet. Du kommer att gå miste om många nya finesser som blir tillgängliga i framtiden. Du kan heller inte komma åt bilen via mobilappen, med all den bekvämlighet det skulle ha medfört.

Garantierna gäller inte.

Garantierna på Tesla-bilar som importeras från USA gäller ej i Europa. Den åttaårige batteri- och drivlinagarantin som det är många år kvar på vill man ju ha. Men amerikanska garantin gäller bara i USA – går något sönder måste bilen skeppas tillbaka till USA för att lagas!

Tull och moms.

Det är 10% tull och 25% moms på bilar som man importerar från USA. Även begagnade bilar. Med dessa pålagor blir det där låga amerikanska priset plötsligt inte ens så lågt längre.

 

Så se upp med att försöka privatimportera en Tesla Model S från USA. Det som går bra med en gammal Chevrolet från femtiotalet är betydligt svårare -ja, så gott som omöjligt- med en modern elbil!

 


TCS ett år sedan: Svenska Superchargers om ett år

Vår nyhet för ett år sedan var kartan Tesla Motors hade släppt, där de visade var någonstans i Europa de ville bygga Supercharger laddstationer under 2014. Mycket av det de lovade är redan färdigt nu – det finns tex Supercharger laddstationer på fem ställen i Sverige nu, och fler är på gång.

Sedan dess har vi också sett Tesla Motors planer för år 2015. Det är skönt att Tesla Motors väntar inte på långsamma regeringar att bygga infrastruktur till elbilar utan tar utvecklingen i egna händer!

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Henry

    Bra artikel, men inte bara enfas utan också tvåfas går bra på USA bilarna. 240 V delad enfas, 208 V tvåfas och 120 V enfas är de sätt som man laddar en Tesla i USA när man inte superladdar.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jo, fast sånt tvåfas finns inte i Sverige. Så i Sverige kan USA bilar bara laddas med enfas 240V.

  • Pingback: Se upp med Norska Teslor - Tesla Club Sweden