Tesla har uppdaterat sin karta över Superchargers. Till vintern 2014 tänker de lansera tillräckligt många Superchargers för att täcka huvuddelen av USA och Europa.
Detta är ännu ett bevis på att Tesla tänker satsa på Sverige, med Superchargers längs vägarna mellan Oslo, Stockholm, Göteborg och Malmö, ungefär som vi spekulerade om tidigare här på Tesla Club Sweden. Det som är nytt och intressant är att sträckan Stockholm – Gävle – Sundsvall – Östersund – Trondheim också är markerad! Det öppnar marknaden för fler förare i Mellansverige också, och för skidsemestern. Något vi inte ens vågade spekulera om ens för någon vecka sedan. Sverige verkar få fler laddstationer än tex England eller Irland!
Tittar vi söderut ser vi hela Västeuropa utbyggd till vintern 2014, så sommaren 2015 kan familjen sätta sig i sin Tesla Model S och åka från Sundsvall till Lissabon utan ett enda öre i bensinkostnad – eller elkostnad heller för den delen. Superchargers är ju gratis att använda för alla Model S-ägare! Skönt, för man lägger ju pengarna hellre på portvin än bensin på semestern.
(Friskrivning: Model S med den mindre 60kWh batteriet måste betala en engångsavgift vid bilens köp för att få tillgång till Superchargers. Tesla har haft problem med att hinna med installationen av Superchargers, de är något efter schemat de presenterade ett halvår sen.)
Men det är kanske dags att börja planera det där roadtrippet genom Europa…
Bra nyheter!
Tyvärr ser det inte ut som om Sundsvall får någon supercharger. På kartan ser det ut som om deras väg går via Söderhamn och Bollnäs och sen vidare upp i inlandet till Östersund. Det kanske inte är helt fastställt än heller, så vi får väl se. Man kan ju i och för sig med lätthet ta sig från Sundsvall ner till Gävle på en laddning, så det är kanske gott så. Jag ser dock gärna att Sundsvall, Örnsköldsvik och Umeå får sina stationer i framtiden. Men det dröjer nog.
Ja det kan nog dröja lite, men sen ska vi nog inte stirra oss helt blint på SuperChargers heller, det finns ändå rätt många vanliga laddstationer runtom i Sverige och det blir fler och fler 🙂
Intressant. Till skillnad mot Norge måste väl de svenska superchargerna ställas tätare iom att vi har betydligt högre hastighetsgränser.
Pingback: Problemfyllt privatimportera elbil från USA - Tesla Club Sweden