Tesla superchargers är ett nätverk med gratis laddstationer för Teslaägare som möjliggör långfärder med Model S. Sådana laddstationer har börjat poppa upp inte bara i Teslas hemland USA, utan även i vårt grannland Norge. Elon Musk har dessutom uttalat sig om att han vill förbinda Oslo och Stockholm med superchargers.
Så låt oss spekulera lite om var dessa superchargers skulle kunna installeras i Sverige.
Iom att avståndet mellan superchargers inte bör vara mer än 200-250 km kommer gissningsvis Oslo – Stockholm förbindelsen få laddstationer längs E18 i höjd med Karlstad och Arboga.
Tesla brukar öppna verkstäder i städer med många kunder, och som vi tidigare har avslöjat så kommer det att öppnas verkstäder i Stockholm och Göteborg i Sverige. Dessutom kan vi utgå ifrån att många i Malmö också har reserverat bilar, men de hänvisas till verkstaden i Köpenhamn på andra sidan bron. Det är alltså i främst tre städer i Sverige som det för tillfället finns många blivande kunder.
Tesla brukar bygga ut supercharger-nätverket främst mellan städer med många ägare i. I Sverige kommer de alltså framför allt satsa på att binda ihop Stockholm, Göteborg, och Malmö med varandra.
Sträckan Göteborg – Malmö har dessutom fördelen att den sammanbinder Norge med resten av europa, så iom att Norge för tillfället är Teslas största marknad i Europa kommer den förbindelsen säkerligen få förtur.
Utgår vi från Oslo och vill nå Malmö/Köpenhamn så hamnar vi i Uddevalla efter ungefär 200 kilometers färd. Efter ytterligare 200 km hamnar vi ungefär i Halmstad. Därifrån är det knappa 200 km till Köpenhamn. Det är alltså vid dessa städer vi kan förvänta oss laddstationer vid västkusten.
För att sammanbinda Stockholm med Köpenhamn och Malmö behövs det superchargers i närheten av Norrköping och Jönköping. Sträckan Jönköping – Malmö på 300 km kan man antingen ta på en laddning, eller svänga av från E4 och ta vägen via Halmstad och superchargern där.
Med dessa 6 superchargers kan Tesla alltså sammanbinda Stockholm, Göteborg och Malmö med varandra – och dessutom med Oslo och Köpenhamn och därmed resten av Europa.
Problemet är att det behövs många kunder som köper bilarna innan ett sådant nätverk kan vara fullt utbyggt. Och kunder kanske inte vågar satsa på bilarna innan ett laddnätverk är på plats för långfärder. Lite utav hönan och ägget.
Att använda superchargers är gratis resten av livet för de som köper 85kWh modellen av Model S. De kommer alltså att kunna åka helt gratis på långfärder inom Sverige och hela Europa. De som köper 60kWh-modellen behöver betala motsvarande €1775 för att få tillgång till laddstationerna. Vi får se vad svenska priset kommer att landa på, men det kan alltså bli ett klokt val i vårt avlånga land.
Hei.
Finnes det noen konkrete planer på hvor SC kan komme i Sverige? Her i Norge har vi alle på Tesla forumet vært ivrige “detektiver” og søkt igjennom post-arkivene til aktuelle kommuner for å finne søknader om ladestasjoner. – med stor suksees :-).
Jeg mottar min Model S den 10. september, og skal kjøre til Gotland den 12.
Jeg kjører E-18 til Nynäshamn. Er det noen som har noen gode tips på hvor jeg kan lade?
Jag tror inte att intresset är lika stort här i Sverige som det är i Norge riktigt än, så därför har vi inte riktigt lyckats klura ut var dessa SC ska hamna än, men vi jobbar på det! 🙂
Pingback: Europeiska laddkontakten - Tesla Club Sweden
Pingback: Svenska Superchargers om ett år - Tesla Club Sweden
Pingback: Här vill Tesla bygga Superchargers i Sverige - Tesla Club Sweden
Pingback: De första Svenska Superchargerstationerna invigs 8 juli - Tesla Club Sweden
Pingback: Fler och fler Superchargers - Tesla Club Sweden
Pingback: Version 6.0 - Tesla Club Sweden
Pingback: Superchargers i Sverige – fler spekulationer… | Elbil som familjebil – Tesla Model S