Invigningen av de två första svenska Supercharger-anläggningarna

 

Så kom äntligen den stora dagen som man har väntat på. På samma dag skulle inte en utan på en gång två Supercharger anläggningar invigas! Först på förmiddagen i Karlstad, sedan på eftermiddagen i Arboga.

Boende som jag är i Stockholm fick jag tyvärr avstå från att besöka Karlstad, utan besökte endast invigningen i Arboga. Min bloggarkompis Niklas på tesla.sondell.biz gjorde tvärtom: boende i Norge som han är besökte han Karlstad-invigningen men inte Arboga. Arbetsfördelning heter sånt. Läs hans berättelse om invigningen i Karlstad på tesla.sondell.biz. Han berättade att det var 30 Teslor och strålande väder när de 6 laddplatserna vid MAX-restaurangen invigdes:

Det var gassande sol också alla de milen jag åkte från Stockholm till Arboga. Jag småskrattade åt Sondells prognos om att det skulle regna på invigningen i Arboga. Var det därför han föredrog Karlstad? Skrattet fastnade dock i halsen sista milen innan Arboga, när tunga regnmoln dök upp vid horisonten. Så snart jag parkerade bilen utanför Dinners i Arboga började de första regndropparna falla. Don’t mess with a meteorologist! 😉

Tesla Motors lilla tält -som egentligen var mest till för cateringen- blev snabbt fullt med folk. Det var rena sardin-minglet där inne! Fördelen var att man fick trevliga pratstunder med både Tesla Motors representanter, konsultfirman SunDrives representanter (som håller i bygget av de svenska Supercharger-anläggningarna), och med Christian von Koenigsegg om bilar – och schampo! 🙂

20140708_142404

 

Regnet var först inte så farligt, men ökade i styrka varje minut som gick. Lilla podiet som Tesla Motors hoppades kunna använda vid invigningen fick snart överges och sällskapet flyttade in i Dinners cafeteria.

20140708_142851Utan podie, men även utan regn, startade så talen inne i cafeterian. Först berättade Dinners ägare Georg Häselbarth om hur han blev fascinerad av elbussar redan när han var litet barn, och att det tedde sig naturligt att samarbeta med Tesla Motors när han blev tillfrågad.

Sedan välkomnade Arboga kommunstyrelses ordförande Agneta Bode Tesla Motors och var stolt över att de valde just Arboga att placera deras Supercharger på. Hon pratade om de (indirekta) arbetstillfällen som en sådan anläggning kan generera en kommun, och erkände att hon visste ganska lite om Tesla bilarna – tills hon såg hennes svärsons entusiasm då hon nämnde vad hon skulle vara med och inviga.

Sedan tog Tesla Motors nordenchef Peter Bardenfleth till orda och berättade om Tesla Motors satsning på infrastruktur i Sverige. Han tackade dem som hjälpte till att genomdriva projektet så snabbt, och alla Tesla-ägare, och deras ägarklubb 😉 .

20140708_150236

Agneta Bode, Georg Häselbarth och Peter Bardenfleth

Sedan var det dags att gå ut i ösregnet och klippa röda bandet. “Gå ni så tittar vi härifrån” var allmänna inställningen, men beväpnade med paraplyer gav sig de tre talarna ut i regnet och vi tappra som skulle ta bild på händelsen följde efter.

Själva klippningen av röda bandet blev en kaotisk, genomblöt händelse inklämd mellan laddande bilar.

20140708_150811Som så ofta under mänsklighetens historia så duperades dock verkligheten och bandklippningsceremonin gjordes om efter några minuter när regnet avtog och en av de laddade bilarna flyttades undan. Så bilden som kommer att stå i historieböckerna blir nog så här:

20140708_151525

Men det är OK, många av de där bilderna i historieböckerna är gjorda på liknande sätt 😉

Det där med historieböckerna är kanske lite lätt överdrift, men det var glädjande många som tog med sig sina barn till tillställningen. Barn som i framtiden kan berätta för sina barnbarn att de minsann var med när det hela började! (En av mina första personliga minnen är från invigningen av en tunnelbanestation, då jag var fem år gammal.)

Efter att ceremonin -och regnet- tog slut började så de 11 nyladdade Teslabilarna lämna platsen. Flera av dem var från Norge, en från Danmark, och en åkte tidningen Auto Motor & Sports chefsredaktör Alrik Söderlind i från Oslo till Stockholm. Läs hans blogg och artikel i AM&S.

På väg hem -åter igen i gassande solsken förstås- så passerade jag en mäktig syn strax öster om Västerås: Mälarenergis solcellspark! 92 stycken solföljande solpaneler på 12×6 meter var som genererar tillsammans otroliga 1MW!

20140708_163902

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 2 Responses to Invigningen av de två första svenska Supercharger-anläggningarna

    1. Pingback: Tesla bjuder alla på gratis laddning idag – Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Tesla bygger om sina Supercharger i Sverige – Tesla Club Sweden