Vår Superchargervecka fortsätter! Idag ska vi gå igenom ett antal fakta som är bra att veta innan första gången man ska ladda sin Tesla Model S på en Supercharger-station.
När du anländer till en Supercharger-station ska du kolla var laddstolparna sitter. På de flesta anläggningar -så även i Karlstad och Arboga- måste man backa in med bilen för att kunna ladda! Kör du in åt fel håll når inte laddkabeln fram till bilens laddkontakt. Laddsladden hålls så kort som möjligt för att minska laddförlusterna. I Sverige blir det speciellt i Löddeköpinge lite knepigt att placera bilen rätt – vissa platser där ska man köra in framlänges till, vissa platser ska man komma behöva backa in till.
Det gäller även att välja rätt laddplats. Speciellt om det redan står bilar på anläggningen och laddar. Som vi berättade igår delar nämligen anläggningens 8 laddplatser på 4 laddare. Titta på laddstolparna efter beteckningar 1A, 1B, 2A, 2B etc. Beteckningarna brukar stå längst nere på basen av laddstolpen, se bilden ovan. Laddstolpe 1A och 1B är kopplade till en Supercharger laddare, stolpe 2A och 2B till en annan, etc.
Om det står redan en bil på plats 1A och laddar så välj helst en annan laddstolpe än 1B. Kopplar du in dig på 1B kommer den andra bilen och du dela på laddeffekten laddaren lämnar ifrån sig. Kopplar du in dig på säg plats 2B istället (och 2A är ledig) får ni däremot var sin egen Supercharger laddare och kan båda ladda med full fart, oberoende av varandra.
Att dela på en Supercharger laddare behöver i och för sig inte betyda att ni får sämre laddtider. Har den andra bilen laddat länge börjar hans batteri bli full och laddströmmen måste minskas. Av Superchargerns 12 interna laddare använder han då kanske bara 2 eller 3 stycken. Då får du övriga 9-10 laddare och kan ladda med nästan full effekt. Är ditt batteri kanske också rentav mer än halvfull (du vill bara toppa upp lite) så kommer du inte kunna utnyttja ens fulla strömmen de 9-10 kvarvarande laddare ger – då kommer du inte ens märka någon skillnad. Men kommer det två bilar samtidigt med nästan tomma batterier och de väljer laddställe 1A och 1B får de bara var och en hälften av laddeffekten -och därmed laddhastigheten- de skulle ha fått om de istället valde 1A och 2A.
Bli nu inte besviken om du inte får 130 kW laddeffekt på en gång. Max laddeffekt din bil tål att ta emot varierar med batteriernas laddning, temperatur, kondition och andra variabler. Supercharger laddaren väljer automatiskt högsta möjliga laddhastighet din bil klarar av för tillfället.
Börjar ditt batteri bli laddat börjar Superchargern minska på laddtakten för att inte skada den. Att ladda batteriet 0-80% tar 40 minuter, de sista tjugo procenten tar 40 minuter till. De flesta kommer att ladda batterierna bara till 50% dock, och det kan man göra på 20 minuter, som vi berättade om igår.
60 kWh modellen med sina färre antal batterier klarar öht inte av att ta emot full laddeffekt. Laddströmmen blir fördelad på färre antal celler i den bilen så man kan inte brassa på lika mycket som mot 85 kWh modellen. Dessutom måste 60 kWh batterierna laddas till högre procentandel för att klara samma avstånd som 85 kWh modellen. Dessa två begränsningar tillsammans gör att laddtiderna för 60 kWh modellen blir något längre än för 85 kWh modellen.
Har du laddat tillräckligt men tänker inte åka än så flytta din bil så att andra Tesla-förare kan ladda! Ska du bara åka några mil behöver du inte ladda batterierna till 100%. Förutom att det tar en timme extra onödigt väntan så mår heller inte batterierna bra av att vara fulladdade. Ladda bara tillräckligt för att -med bra marginaler!- klara resten av åkturen du tänkte åka.
I morgon kan du läsa om hur det gick till när Sveriges två första Superchargers invigdes! De invigs nämligen just idag!