Tesla Motors har uppdaterat sin karta över Superchargerstationerna i Europa. Att det har tillkommit några till i Europa är kanske inte så spännande för oss, men drar man i reglaget under kartan så man ser framtidsplanerna blir det genast mer intressant! De har nämligen markerat lite mer exakt var de planerar bygga de svenska Supercharger stationerna!
Tidigare hade de bara väldigt vaga markeringar. På officiella kartan kunde man bara se längs vilka vägar stationerna skulle stå, inte var. På den inofficiella kartan var det också bara stora cirklar som visade ungefärliga positioner. På den nya officiella kartan ser man däremot mycket mer exakt var stationerna kommer att hamna!
Så låt oss gå på pixeljakt. De svenska Superchargers verkar hamna i närheten av:
Södertälje
Norrköping
Jönköping
Ljungby
Halmstad
Uddevalla
Karlstad
Köping
Gävle
Sundsvall
Östersund
Dessa tillsammans kommer täcka stora delar av Sverige. Har man en bil med 50 mils räckvidd behövs det inte så många snabbladdare för att bygga ett nationstäckande laddnätverk till den. När Tesla Motors har invigt alla dessa 11 Superchargers kommer man kunna åka ända upp till Skellefteå på sina resor, dvs de kommer täcka in tre fjärdedelar av hela Sverige. I och med att avstånden mellan de flesta Superchargers blir mindre än 20 mil kommer även modellen med 60 kWh batteriet kunna åka långresor i Sverige, även på vintern!
Tittar vi på Norge kommer deras Superchargernät byggas ut till 21 anläggningar, ända upp till Narvik – som är norr om Kiruna. Faktum är att vi kommer att ha möjlighet att åka till Kiruna via Superchargers – om vi tar omvägen via Norge. Vi hoppas att om några år kommer det tillkomma några nordliga svenska Superchargers till. Det behövs faktiskt bara fyra till: en i Umeå, en i Luleå, en i Storuman och en i Kiruna, så är hela Sverige täck, inklusive Lappland! Vi får hoppas att många norrmän brukar åka till Luleå…
Vi brukar ofta prata om en Supercharger på nåt visst ställe. Men varje Supercharger-anläggning brukar ha flera laddplatser, för det mesta åtta stycken per anläggning. Det brukar förvirra vissa att man talar om en Supercharger, när man egentligen menar en Supercharger-anläggning. Vi får se dock om Sverige får, med sina jämförelsevis få bilägare, riktigt så stora anläggningar som 8 laddplatser – eller om vi får nöja oss med några mindre anläggningar till att börja med.
Det är även förvirrande att tala om Supercharger i en viss stad. Många tror då att Superchargern kommer att byggas på stortorget inne i city. Det är oftast där kommuner bygger sina laddstationer så invånarna ska se vart pengarna har gått (och hur grönt kommunen är). Tesla Motors däremot bygger oftast sina Superchargers vid rastplatser och köpcentra längs med motorvägarna. Så tex Superchargeranläggningen i säg Södertälje kommer säkerligen inte att byggas i centrala Södertälje, men väl troligt vid tex Moraberg köpcentrum strax utanför Södertälje, vid avfart 144 på E4.
Bilden med kartan som visar Tesla Motors framtidsplaner heter “eu_supercharger_1415_05162014_960.png” – så den är gjord 16 Maj och visar hur det ska se ut “1415”, dvs “2014/2015”. Vi får hoppas de blir färdiga till årsskiftet 2014/2015 så som de har lovat, inte 2014 eller 2015!