Tesla Motors har tagit fram en enklare, billigare Supercharger, som de kallar Mobile Supercharger. Tidigare Supercharger installationer krävde stora markarbeten och kostade därför minst $150 000 per station (eller uppemot $300 000 för de större stationerna med solceller).
Mobile Supercharger lösningen är en färdigpaketerad “elektronmack” med två laddstolpar och en kabinett med laddelektroniken (som består av 12 stycken sådana laddare som finns i varje Model S) i mitten, allt monterat på en stålram, färdig att tas i bruk så snart den har anslutits till elnätet. Stålramen har till och med hål i basen där en gaffeltruck kan lyfta den!
I och med att allt är färdigbyggt och inga större markarbeten behövs har Tesla Motors lyckats pressa ner priset för Mobile Supercharger till endast $35 000! Mobile Superchargers är hårdvarumässigt identiska med “riktiga” Supercharger stationer – det går att ladda bilen lika snabbt från dem. De är bara smartare paketerade.
Tesla Motors har börjat med att placera ut sådana här Mobile Superchargers på platser som Lonetree, Colorado och Bethesda, Virginia som tillfälliga lösningar att användas tills riktiga Supercharger lösningar byggs där. Folk har dock börjat spekulera i att Tesla Motors kommer använda lösningen mer permanent på platser med få användare.
Och en plats, ett land, med få användare och långa avstånd är ju Sverige. Skulle Tesla Motors besluta att installera Mobile Superchargers istället för “riktiga” i Sverige skulle deras kostnader för installationen minska till en tredjedel eller fjärdedel. Tidigare spekulerade vi i att det skulle krävas 900 sålda Model S i Sverige för att finansiera utbyggnaden av det svenska Superchargernätverket på 12 stationer som Tesla Motors planerar bygga i år.
Med Mobile Superchargers installerade på 12 ställen i Sverige skulle totala kostnaden minska till kanske 5,4 miljoner kronor inklusive installation. I och med att 20 000 kronor per såld bil går till finansiering av utbyggnaden av Supercharger stationer skulle det plötsligt behövas endast 270 sålda bilar för att täcka kostnaderna för ett rikstäckande stationsnät! (Nåja, halva Sverige, upp till Sundsvall iaf.)
När sedan fler bilar säljs kan Tesla Motors antingen placera ut fler Mobile Superchargers, eller bygga riktiga Supercharger installationer för fler bilar.
Tack Hasse för tipset!
Ännu ett framsteg. Dock borde de ju sälja 900 bilar rätt snart. Typ i år.