Vi fortsätter fylla på vår populära elbilsmytsida:
– Elbilar är jättetunga! Batterierna väger minst ett ton!
Fossilbilar som har konverterats till eldrift är tunga pga deras icke-optimala utförande, men bilar som utvecklas till eldrift från början blir bara marginellt tyngre än fossilbilar.
Mytens ursprung: Tidiga elbilar använde blybatterier som var tunga som… bly.
Konverterade bilar (fossilbilar som byggts om till elbilar) måste förstärka karossen för att kunna bära batterivikten – som är placerad på ett annat ställe än bensinmotorn var (och som karossen från början var anpassad till). Extra förstärkningar väger i onödan extra, därför blir ombyggda bilar ofta onödigt tunga. Detta gäller även bilar som konverterats av tillverkaren.
Varför myten inte stämmer: Moderna elbilar använder Litiumjonsbatterier som är mycket lättare än blybatterier. Batterierna väger fortfarande en hel del, men elbilar slipper andra tunga komponenter istället, såsom motorblock, koppling, växellåda, fylld bensintank, mm.
Om bilen från början har utvecklats till att vara just en elbil har den inte onödiga, tunga karossanpassningar till en bensinmotor som inte längre är där.
Tesla Model S väger 2 100 kg. Bilen som den oftast jämförs med, BMW M5 väger 1945 kg, dvs endast 155 kg mindre, som 2 passagerare. Tar vi en bil med 7 sittplatser som Volvo XC90 väger den 2188 kg = 88kg mer.
BMW i3 väger 1195 kg, BMW 114i väger 1360 kg.
Nissan Leaf väger 1493 kg, Nissan Note väger 1570 kg.
Nissan Leaf batteripack väger 300 kg, Tesla Model S batteripack väger 544 kg.
– Batterierna innehåller en energimängd som motsvarar bara några liter bensin!
Iofs sant, men elbilar är så effektiva att de kan åka långt på det ändå.
Mytens ursprung: En liter bensin innehåller energi motsvarande 9.7 kWh el. Så Tesla Model S batteripack på 85 kWh innehåller alltså lika mycket energi som knappa 9 liter bensin. Detta är faktiskt ingen myt utan fakta.
Varför myten inte stämmer: Det som folk som tar upp detta “glömmer” att berätta är att elmotorer är mycket mer energieffektiva än bensinmotorer. Tesla Model S elmotor förbrukar 2.37 kWh per mil vid blandad körning enligt EPA – det motsvarar en bensinförbrukning på endast 0.24 L/mil blandad körning! Då räcker ju soppan bra mycket längre…
Vem är det som har sagt att batterierna för de bilar ni listar väger minst ett ton? När och var skedde det?