Tesla Motors har gång på gång lovat bygga Supercharger snabbladdstationer på dussinet ställen i Sverige i år. Byggstart verkar bli under sommaren.
Tesla Motors unika affärsmodell bygger på att utbyggnaden av Supercharger-nätverket finansieras av bilförsäljningen. Ca 20 000 kronor av varje såld bil går till utbyggnad och drift av Superchargers.
Enligt Elon Musk kostar den enklare modellen av Superchargers (utan solceller) ca $150 000 per station. Varje station brukar ha mellan 4 och 10 laddplatser. Låt oss anta att Elon Musks prisexempel gäller minsta stationsstorleken med 4 laddplatser, och att det blir sådana som kommer att byggas i Sverige, med tanke på antal bilar sålda här. Med tanke på svenska anställningsavtal och skatter kommer de nog inte under 1,5 miljoner kronor per station här.
Låt oss nu räkna på hur många bilar Tesla Motors behöver sälja i Sverige för att täcka kostnaderna för utbyggnaden. Att bygga dussinet stationer borde alltså kosta i storleksordningen 18 miljoner kronor för Tesla Motors. Med 20 000 kronor per såld bil måste de alltså sälja 900 bilar för att täcka den kostnaden.
Inte ens de mest optimistiska av oss tror att Tesla Motors lyckas sälja så många bilar i Sverige i år. Bygger de alla sina tolv Supercharger laddstationer i Sverige år 2014 kommer det alltså bli på kredit. Hos vilket som helst företag skulle det skapa tvivel om de verkligen kommer att genomföra så ambitiösa planer?
Men Tesla Motors är inte vilket som helst företag. De älskar att attackera sådana här hönan och ägg problem. De vet att om bara laddnätverket finns på plats och visar sig fungera kommer även den svenska marknaden att lossna.
Sneglar vi på Norge så har debatten om elbilars dåliga räckvidd helt dött ut i det landet – på grund av endast 6 Supercharger-stationer. Tesla Motors kommer att fördubbla antalet laddstationer i Norge i år – men de 450 bilar som behövs för att täcka den kostnaden säljer de på två månader(!) där. Vi får hoppas att Tesla motors tar en del av pengarna de får in från övriga månaders försäljning i Norge och vågar satsa dem på Sverige och skänka oss en fungerande laddinfrastruktur!
Regeringen har vi ju tröttnat vänta på.
Regeringen ? bidrag menar du ? sluta gnälla på regeringen och köp en Tesla vet ja.
Bidrag är aldrig bra för någon eller något, det skapar bara ett beroende. Se på bönder, ROT & RUT osv. varför skall vissa grupper gynnas på andras bekostnad ?
Kan man sin matte så är det lätt att räkna ut att Tesla blir en bra affär på sikt både miljömässigt och ekonomiskt och att merparten kommer att ladda hemma. Lägger man till solpaneler så blir det ännu bättre ! Visst vill vi ha SuperChargers för långresor men det kommer Tesla fixa och inte regeringen.
Camilla, tror Tibor menar subventioner snarare än bidrag (alltså skattelättnader). Men även kanske laddstolpar i städerna för att göra elbilar tillgängligt för folk som bor i lägenheter. Kommunen står ju för parkeringsplatser och p-automater idag så det sista skulle bara vara att skifta fokus lite. Och där tror jag inte vi kan lita på Elon utan kommuner/staten måste kliva upp.
Rot/Rut och bönder är ju en stor fråga. Och generellt håller jag med dig, ofta är det bäst att marknadskrafterna får råda. Men min synpunkt på det hela är att om vi ändå vet att något kommer att hända, men att man med skattelättnader kan ta oss dit fortare så är jag för det. Och om det kan ge positiva effekter såsom närmiljö, global miljö, svensk handelsbalans och så vidare så varför inte.
Sverige är ganska bra på att göra el men vi har lite ont om olja.
Drar man det långt (vilket man kanske inte skall) så kan man ju hitta ganska många subventioner på vägen innan oljan hittat sin väg från under jorden nån stans i världen in till tanken på en svensk bensinbil.
Bara ett par tankar runt det. Håller annars med dig i stort!
Och en av fördelarna med att ha världens högsta skattetryck är ju att man har en enorm hävstång. Tex kan det ju vara så att hem-pc dealen vi körde på 90-talet där man fick köpa sig en dator på bruttolöneavdrag (momsfritt och skattefritt alltså) har lett till att vi ett par år senare har skapat spotify/skype etc. Jag tänker att våran ingengörs och entrepenörskår i sverige nog kan hitta på lite bra saker inom elbilsmarknaden, men den chansen minskar för varje elbil som inte rullar på svenska vägar.
I Norge har Tesla i snitt sedan säljstarten av Model S i augusti sålt över 350 bilar per månad. På tre! månader säljer de bilar så det räcker och blir över till Sveriges “Superchargers”. Om vi räknar med att många av Oslo´s affärsmän behöver resa till Stockholm ganska ofta så är det väl självklart att de sponsrar med lite kapital till våra vägar…
Tror också att drivkraften först är önskemålen från de flera tusen Tesla ägarna i Norge. Därför tror jag prio 1 blir på Oslo-Stockholm E18 och Oslo-Malmö E6. Men som nämnt, hönan och ägget… Sverige har ju ännu färre laddstationer än Norge så det för att få upp elbilsförsäljningen, här för Tesla, så måste de ju satsa.
Med två Superchargers, en i Jönköping och en i t.ex. Örebro, så täcker man uppskattningsvis 75% av behovet för 75% av befolkningen. Redan där tror jag kritiken skulle kvävas i sin linda.
Pingback: Teslamack - Tesla Club Sweden