Vad händer om du överger din Tesla Model S, låter stackaren stå ensam, oinpluggad, och frysa på en parkeringsplats vid flygplatsen medan du åker till valfri söderhavsö för lite semester? Vågar man lämna sin Tesla stående flera veckor utan elanslutning?
Du behöver inte undra längre, du behöver inte ha klump i magen längre om du glömmer plugga in din Model S. Bjørn Nyland gjorde experimentet åt dig, se hans video här. Han lämnade sin Tesla Model S utan elanslutning i en nollgradig parkeringshus när han åkte på en månads semester. (Se vad generös garanti på batterierna får folk att våga göra.)
Bilen var laddad till 90%, med 347 km räckvidd, när han åkte.
27 dagar senare återvände han och filmade bilens uppvaknande från komat. Bilen gick ju ner i djupsömnsläge, när den inte användes, och ingen accessade den via appen heller.
Efter 27 dagar har laddnivån sjunkit till 70%, dvs 246 km räckvidd.
En minskning alltså med 20%, 101 km, på 27 dagar. Omräknat blir det 0.7% eller 3.75 km minskning per dag. Du kan alltså enligt dessa siffror teoretiskt lämna din Tesla Model S utan att plugga in den i över tre månader, innan du ska börja bekymra dig.
Bilen stod under tak, men i ett ouppvärmt parkeringshus. Enligt temperaturloggen varierade yttertemperaturen mellan +2 och -2 grader under de 27 dagarna bilen stod där.
Trots genomfrusna batterier startade bilen helt normalt, och han kunde åka iväg med den som vanligt. Inga konstigheter. Enda annorlunda var varningsmeddelandet under de första några kilometrarna han körde om att batteriet håller på att värmas upp, och regenerativa inbromsningen är tillfälligt bortkopplat – han fick bromsa mer med bromspedalen än motorbromsa. Batterivärmningen tog 6-7 kW effekt och efter några mil var batterierna upptinade och bilen körde som vanligt igen.
OBS att Tesla Motors rekommenderar att du pluggar in bilen till ett vägguttag varje kväll, och definitivt om du lämnar den parkerad flera dagar. Detta var ett experiment, kids don’t try this at home 😉