Inuti Tesla Supercharger

Tesla Motors tillverkar inte bara bilar – de ser till att de är användbara också. Visionären Elon Musk insåg tidigt att för att elbilar ska lyckas måste problematiken med långfärder lösas. Traditionella biltillverkare förlitade sig på traditionella lösningar – de tillverkar bilen, sen får någon annan försöka sälja den, och ytterligare någon annan se till att den kan tankas/laddas. Lika revolutionerande som själva bilen är, lika revolutionerande är också sättet att sälja bilen, och sättet biltillverkaren själv ser till att infrastrukturen bilen behöver skapas.

Supercharger är Tesla Motors egen snabbladdstation. Den är anpassad till, och får användas av endast av Tesla Motors egna bilar. I och med detta kunde snabbladdaren optimeras till det yttersta, företaget behövde inte kompromissa på samma sätt som laddstationer som ska serva många olika bilmodeller behöver det.

Supercharger laddstationerna byggs och underhålls av Tesla Motors själva. De är inte skattefinansierade som många verkar tro. Stationerna bekostas av företaget Tesla Motors – eller snarare av kunderna som köper deras bil. Ca 20 000 kronor av varje såld bil går nämligen till utbyggnaden och underhållet av Supercharger snabbladdstationerna.

Efter att kunden har köpt sin bil är det sedan helt gratis att använda Supercharger snabbladdstationer resten av bilens livslängd. Kunden betalar ingenting för att ladda bilen – Tesla Motors står för elkostnaden. Kunder kan ladda så ofta de vill, på alla Tesla Motors Supercharger stationer över hela världen. Laddstationerna saknar därför kortläsare och liknande betallösningar. (Till den billigaste bilmodellen med 60kWh batterier ingår dock inte Supercharger i baspriset, utan är ett tillval.)

När kunden anländer till snabbladdstationen ansluter hon laddkabeln (som är ungefär lika tjock som en bensinslang) till bilens vanliga ladduttag. Laddningen sker med ungefär 400 volt likström – elektriciteten flödar direkt från laddstationen till bilens batterier, bilens inbyggda laddare används ej. Därav följer att alla Tesla modeller laddas lika snabbt – oberoende om kunden har köpt single eller twin chargers till bilen.

Istället för att använda dyra speciallösningar har Tesla Motors helt enkelt parallellkopplat 12 stycken sådana laddare som sitter i varje av deras bilar. På så sätt har de inte bara minskat kostnaden, men även infört redundans i systemet, ty om en av laddarna fallerar så betyder det bara att 8% av laddkapaciteten försvinner – de kvarvarande 11 laddarna kan fortfarande fungera och ladda bilar. Tesla Motors fjärrövervakar laddstationerna och har specialiserade reparatörer vars enda uppgift är att åka runt och serva stationerna. Det är därför Teslas stationer är robustare än andra lösningar och stationernas upptid är närapå 100%. De 12 laddarna ger tillsammans ofattbara 130kW laddeffekt, ungefär det dubbla mot vanliga ChaDeMo snabbladdstationer.

I USA har Elon Musk deklarerat att hans andra företag Solar City kommer att installera lika mycket solpaneler i Kalifornien som elen Supercharger stationerna förbrukar. Bilarna laddas alltså med solsken – för att bemöta kritiken att elbilar laddas med smutsig kolkraftsel. Vissa av stationerna har också utrustats med solpaneler, men mest för att tydliggöra varifrån elen kommer – det är egentligen bättre att sätta solpanelerna i öknen. I Sverige och Norge är det istället lika miljövänlig vattenkraft som elen kommer ifrån.

Tesla Motors installerar Supercharger laddstationer längs med motorvägar, vid befintliga rastplatser och köpcentra. De försöker välja rastplatser som har mer att erbjuda än bara en bensinmack. I Sverige ryktas det om att de kommer att välja ställen som tex Nyköpingsbro och Brahehus. Kunder ska kunna ansluta bilen till Supercharger och kunna göra andra ärenden medan bilen laddas; de ska kunna äta, besöka toalett, shoppa, eller sträcka på benen med en promenad.

Tesla Motors anger att det tar ca 20 minuter att ladda bilen med deras Supercharger. Laddtiden beror dock på hur pass urladdad bilens batterier är. Ju mer laddning du har i batterierna desto långsammare går nämligen laddningen. Helst ska du anlända till laddstationen med ganska så lite laddning kvar. Därför placeras Supercharger stationerna med ca 20 mils avstånd mellan dem. Har du närapå full laddning kan du fortsätta till nästa station utan att ladda.

I idealfallet ska bilen som anländer ha mindre än 10 mils laddning (mindre än 25% batteri) kvar. Då laddas halva batteriet på ca 20 minuter, som ger bilen 20 mil extra räckvidd, som räcker till nästa Supercharger station. Man kan ladda mindre, eller mer. Att ladda ett helt urladdat batteripack fullt tar 75 minuter (de sista 20% batteriladdning tar över en halvtimme av den tiden).

Efter att man är färdig med laddningen ska man flytta bilen så andra kan använda stationen. Varje stationsanläggning har mellan 4 och 12 laddstationer. Nu i början har Tesla Motors sparat lite på slantarna och kopplat så att två laddstolpar delar på en stapel med laddare. Om båda laddstolparna används halveras laddstyrkan – istället för alla 12 laddarna i laddstapeln får bilarna 6 laddare var. Ju fler bilar som säljs desto mer pengar kommer Tesla Motors få in till utbyggnaden av laddstationer och bestyckningen av dem, så antalet laddare kommer att öka i framtiden.

Tills vidare bör dock du som ska ladda kolla små etiketter på laddstolparna. Om det redan står en bil på tex laddplats 2A bör du inte ställa dig på laddplats 2B utan istället på någon utav de andra platserna. Laddplats 2B delar laddare med 2A.

Ni som är intresserade av detaljerna kan läsa bygglovsansökan för Tesla Superchargern i Madison, USA här. Den går i detalj igenom allt från skyltar och vägmärken till kabelns genomskärning och kontrollpanelen inuti elskåpet.

Det har rapporterats om att folk har ibland blivit “ICE-d”, dvs att en gammaldags bil (ICE=Internal Combustion Engine=förbränningsmotor) har ställt sig vid en laddstolpe i tron att det var ett vanligt parkeringsplats. På något sätt har de lyckats missa stora röda Tesla-skylten som deklarerar att platsen är reserverad för Tesla-bilar. Det är osäkert hur det blir i Sverige, men i USA så hyr Tesla bara platserna – de har inte mandat att begära bortforsling av felparkerade bilar, det är upp till markägaren.

Tittar man på Tesla Motors officiella karta ser man att de har byggt Supercharger stationer på 6 olika platser i Norge, och har påbörjat utbyggnaden i Europa. Kartan visar också att Tesla Motors planerar bygga Supercharger laddstationer i Sverige också, stora delar av Sverige ska vara täckt till slutet av 2014. Vi har indikationer på att de planerar bygga 12 stationer i Sverige, med flera laddstolpar vid varje station. Glädjande nog har vi hört rykten om att de planerar att bygga första stationen redan nu till våren. Att bygga en Supercharger station sägs kosta ungefär 700 000 kronor, så Tesla behöver sälja 35 bilar för att bygga en. För att finansiera bygget av de tolv planerade ställena i Sverige behöver de alltså sälja över 420 bilar nästa år – eller bygga stationerna på kredit och därmed locka köparna.

För när gemene man kommer att se laddstationerna, inse att där kan man ladda sin bil gratis på tjugo minuter, och åka på långtur med sin elbil – ja då kommer inställningen till elbilar att förändras! Vi ser fram emot en spännande 2014.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Inuti Tesla Supercharger

    1. Pingback: 68 Supercharger stationer - Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Teslamack - Tesla Club Sweden

    3. Pingback: Tesla Model E inställd - Tesla Club Sweden

    4. Pingback: Tesla Motors Superchargers - Tesla Club Sweden

    5. Pingback: BMW lanserar laddnätverk - Tesla Club Sweden

    6. Daniel says:

      > I Sverige och Norge är det istället lika miljövänlig vattenkraft som elen kommer ifrån.

      Det där är ett ganska märkligt påstående. Vattenkraft är miljövänligt i fråga om utsläpp, men påverkan på närmiljön är betydligt större än solkraft.

    Lämna ett svar