Sporrad av Tesla Motors framgångar ska BMW också lansera ett nätverk av laddstationer rapporterar media. BMW pratar om “game changing technology”, och BMW-s nordamerikanska chef för elbilar Jacob Harb har sagt “I don’t think Tesla is going to be happy with how quickly these things roll out.”
Sitt inte uppe sömnlös.
Som vanligt sväljer media gammelbiltillverkarnas uttalanden med hull och hår. Börjar man skrapa på ytan framträder dock ännu ett pinsamt misslyckat försök till att hänga med.
“Game changing technology” låter bra, ända tills man inser att BMW menar att laddstationerna är små. BMW pratar om hur “andra lösningar” använder kylskåpsstora laddare, medan deras är mycket mindre. Javisst är Tesla Motors Superchargers stora som kylskåp – men de kan också ladda bilarna med upp till 130 kW! BMW-s laddare är på pinsamt låga 24 kW. Tesla Model S kan fås med 22 kW inbyggd laddare i bilen. Anledningen BMW valde just 24 kW är nog att den då med nöd och näppe klarar EU-s krav på minst 23 kW för att öht få kallas snabbladdare.
Uttalandet att de ska sätta upp laddstationer överallt får sig också ett törn när man inser att BMW inte själva ska bygga något. De ska försöka sälja laddarna till fristående aktörer. Cliff Fietzek, chef för BMW-s nordamerikanska e-mobility satsning till och med säger rent ut: “BMW on its own would not be able to create the ecosystem to have a premium customer experience with an electric car.”
Så vad kvarstår av tidningarnas så kallade Supercharger-dödare? Inte mycket. BMW-s laddare kommer vara en femtedel så snabba som Tesla Motors, och förutom att utrusta sina återförsäljare med dem kommer faktiskt inget laddnätverk att byggas av BMW – de hoppas bara kunna sälja dem till “intresserade”. Var de nu kommer att hitta sådana?
BMW-s laddare kommer att kosta $6 500. BMW påstår att konkurrerande laddare kostar $50 000 – men då har de inte kollat prislapparna hos konkurrenterna på länge. En ChaDeMo laddare nuförtiden kostar visserligen kring $13 000 – men den har också dubbla effekten på 50 kW!
Nä, BMW får försöka komma upp med något bättre, om de ska ha en chans att hänga med!
TCS ett år sedan: Inuti Tesla Supercharger
Vår nyhet för ett år sedan handlade om Tesla Motors egna Supercharger snabbladdare. I den artikeln länkade vi till Tesla Motors bygglovsansökan för Superchargeranläggningen i Madison, USA. BMW bör nog studera de ritningarna och se hur man bygger snabbladdare som är “game changing” på riktigt!
http://img.photobucket.com/albums/v303/Hordini/kim_jong_un.jpg
24 kW är löjligt lite. Behövs ingen särskild laddstation utanför bilen för den effekten egentligen. Inte ens om man jämför med laddningskapaciteten med BMW i3:s så är det särskilt bra. Skulle all effekt kunna nyttjas fullt ut till laddning så skulle man kunna ladda en urladdad BMW i3 på 47 minuter och kunna köra 16 mil. Om man jämför detta med Tesla Model S 85 och Supercharger så laddar man bilen på 40 minuter och kan köra 42 mil. Nu vet jag att man inte kan ladda med full effekt hela tiden och att en del av effekten inte går åt till laddningen men det fungerar ändå för att jämföra laddstation+bil mellan BMW och Tesla.
Du kan alltså fullladda en urladdad Tesla Model S snabbare än en urladdad BMW i3 och sedan köra 3 gånger så långt med Teslan. Jacob Harb har dock troligen rätt att Tesla/Elon Musk inte kommer vara så glad på hastigheten som dessa stationer kommer att komma upp. Elon vill ju att andra mer etablerade biltillverkare bygger bra elbilar och infrastruktur. Tänker BMW inte själva sätta ut några av sina laddstationer så lär de ju inte byggas i något högt tempo tyvärr.
Tycker tonen i BMWskrivningarna är onödigt raljant, varje elbilsframgång bör vi omfatta med respekt och se som en framgång också för Tesla.
Men visst, att köpa en BMWi3 av bensinpojkarna på Bilia Group var en pärs och BMWs trovärdighet angående teknikskiftet fossilbil till elbil är låg (och undra på det!). BMWi3 är dock en helt underbar liten stadsbil. Vi älskar “den lilla datorn”.
Den har faktiskt blivit vår instegsbil till den nu beställda Tesla Modell X.
Vill man raljera så kan man ju göra det kring Teslas leveranssäkerhet/leveranstider för just Modell X…….
😀